Амбівалентність ролі «автора» у фотографічному зображенні

Автор(и)

  • Yuliia Petruk Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: yu.petruk@ukma.edu.ua, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0950-9220

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-16782153211

Ключові слова:

автор, фотограф, фотографія, фотографічний образ, мистецтво, техніка

Анотація

У статті розглянуто питання авторства у творенні фотографічного зображення. Метою авторки було показати, як фотографія, завдяки технічним чинникам, проблематизує роль автора і витісняє його у «тінь» зображення. Теоретичною базою дослідження стали праці Сьюзен Зонтаґ, Вілема Флюссера, Рудольфа Арнхейма, Ернста Ґомбріха. У цьому дослідженні шлях аналізу було визначено оптико-фізичним аспектом фотографії, історією розвитку техніки, а також порівняльним аналізом живопису і фотографії. В результаті було обґрунтовано амбівалентність статусу автора у фотографічному зображенні. Хоча кожне зображення є творінням людини, тобто має свого автора, у фотографії автор відходить на другий план. У процесі споглядання світлин ім’я автора фотографії, незалежно від його претензій, ігнорується, адже фотографія, зберігаючи функцію об’єктивного документування, «незацікавлено» фіксує будь-які події. Водночас факт, що будь-яке фотографічне зображення є продуктом творчої діяльності людини, відхиляє можливість тотального заперечення автора. Але саме технічне виробництво фотографії робить роль автора амбівалентною.

Матеріал надійшов 15.09.2018

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Yuliia Petruk, Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: yu.petruk@ukma.edu.ua

Аспірантка кафедри філософії та релігієзнавства

Посилання

  1. Arnheim, R. (1974). On the Nature of Photography. Critical inquiry, 1 (1), 149–161. Retrieved from http://home.fa.utl.pt/~cfig/Anima%E7%E3o%20e%20Cinema-/Fotografia/Arnheim%20%20On%20the%20Nature%20of%20Photography.pdf.
  2. Barthes, R. (1968). La mort de l’auteur. Manteia, 5, 61–67. Retrieved from https://monoskop.org/images/3/38/Barthes_Roland_1968_1984_La_mort_de_l_auteur.pdf [in French].
  3. Doble, R. (2013). A Brief History of Light & Photography. ResearchGate. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/265612332_A_Brief_History_-of_Light_Photography.
  4. Flusser, V. (2013). Towards a philosophy of photography. Reaktion Books.
  5. Foucault, M. (1969). Qu’est-ce qu’un auteur? Société Française de Philosophie. Retrieved from http://1libertaire.free.fr/MFoucault349.html [in French].
  6. Galal, A. M. (2016). An Analytical Study on the Modern History of Digital Photography. International Design Journal, 26 (58), 203–215. Retrieved from http://www.journal.faa-design.com/pdf/6-2-amr.pdf.
  7. Gatton, M., & Carreon, L. (2012) Projecting projection: a statistical analysis of cast-light images. Pleistocene Coalition News, 4 (4), 1–3. Retrieved from http://ple-istocenecoaliti-on.com/newsletter/july-august2012.pdf.
  8. Gombrich, E. H. (2006). The Story of Art. London: Phaidon Press.
  9. Hill, S. (2013, August 11). From J-Phone to Lumia 1020: A complete history of camera phone. Digital Trends. Retrieved from https://www.digitaltrends.com/-mobile/camera-phonehistory/.
  10. Ihde, D. (Ed.). (2003). Philosophy of technology: the technological condition: an anthology. Oxford: Wiley-Blackwell.
  11. Sontag, S. (2005). On Photography. RosettaBooks, LLC.
  12. Verbeek, P. P. (2006). Materializing morality: Design ethics and technological mediation. Science, Technology, & Human Values.
  13. Videla, D. (2007, May 29). Through the Magnifying Glass: Painters or Photographers? Zonezero. Retrieved from http://v2.zonezero.com/index.php-?option-=com_content&view=article&id=866%3Athrough-the-magnifying-glass-painters-orphotographers&catid=6%-3Abook-reviews&lang=en.
  14. Woodward, S. (2007, May 11). Russell Kirsch: The man who taught computers to see. OregonLive. Retrieved from https://www.oregonlive.com/living/index.ssf-/2007/05/russell_kirsch_the_man_who_tau.html.

##submission.downloads##

Як цитувати

Petruk, Y. (2018). Амбівалентність ролі «автора» у фотографічному зображенні. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 2, 17–25. https://doi.org/10.18523/2617-16782153211