Масова і популярна культура: проблема демаркації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.3.85-99

Ключові слова:

масова і популярна культура, висока і низька культура, кітч, мідкульт

Анотація

У статті розглянуто історичні та соціокультурні відмінності між масовою і популярною культурою. З’ясовано стосунок обох феноменів до загальної сфери культури та її головних засад. Розуміючи культуру як облаштування, плекання, виховання, вміння, вдосконалення, можна говорити про високі зразки осягання світу. Позаяк масові соціальні явища пов’язані з ослабленням інтелектуально-естетичних параметрів, виникає потреба порівняти високі та низькі рівні культури. Індустріалізація й урбанізація прискорили розвиток медій, які допомогли наблизити здобутки цивілізації до мас. Але ринкові механізми розповсюдження благ сприяли диктату комерції. Мистецькі виміри культури не відповідали прагматичним вимогам і були притлумлені маркетинговими програмами, що спричинили інфантильність і споживацтво. Ці риси характеризують масову культуру. Та поруч із високою культурою віддавна існувала й народна, традиційна, низова (популярна) культура, ознаками якої є доступність, поширеність, неофіційність, периферійність, неоднорідність і субкультурність. Проаналізовано становлення популярної культури від стародавніх до модерних часів. З’ясовано, що творці культури зарівно оперують високими ідеалами та популярними смислами. Втім, популярне відрізняється від масового завдяки породженню альтернатив. Тобто популярна культура не виродилася у конформізм, а зберегла запал протесту. Популярні тенденції не лише містять прагнення до задоволення широких потреб, а й враховують шанс протистояти примусу. Отже, варто визнати нетотожність маскульту і поп-культури. Тому популярна культура є цариною виникнення ідей, у якій соціальні гравці здатні творчо реалізувати свої уявлення та цінності.

Матеріал надійшов 14.02.2019

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Тaras Lyuty, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

Доктор філософських наук, доцент, професор кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА

Email: t.lyutyi@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Adorno, T. (2002). Teoriia estetyky [Theory of Aesthetics]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
  2. Arendt, H. (1977). The Crises in Culture: Its Social and Its Political Significance. In Between Past and Future: Eight Exercises in Political Thought (рр. 197–226). London: Penguin Books.
  3. Arnold, M. (2006). Culture and Anarchy. Rethinking the Western Tradition. New York: Oxford University Press.
  4. Baudrillard, J. (1998). The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage.
  5. Berk, P. (2001). Populiarna kultura v rannomodernii Yevropi [Popular Culture in Early Modern Europe]. Kyiv: UTsKD [in Ukrainian].
  6. Berrouz, V. (2016). Holyi lanch [Naked Lunch]. Kyiv: Komubuk [in Ukrainian].
  7. Bourdieu, P. (1996). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  8. Broch, H. (1970). Notes on the Problem of Kitsch. In G. Dorfles (Ed.), Kitsch. An Anthology of Bad Taste (рр. 49–76). London: Studio Vista.
  9. Desiaterik, D. (Ed.). (2005). Al’ternativnaia kul’tura: Entsiklopediia [Alternative Culture]. Ekaterinburg: Ul’tra.Kul’tura [in Russian].
  10. Eco, U. (2010). Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej. Warszawa: W.A.B.
  11. Grig, L. (2017). Approaching Popular Culture in the Ancient World. In L. Grig (Ed.), Popular Culture in the Ancient World (рр. 1–36). Cambridge, New York: Cambridge University Press.
  12. Grimm, Ya., Grimm, V. (2003). Dytiachi ta rodynni kazky [Children’s and Family Tales]. In Myslyteli nimetskoho romantyzmu [Thinkers of German Romanticism] (pp. 447–452). IvanoFrankivsk: Lileia-NV [in Ukrainian].
  13. Greenberg, C. (1963). Avant-Garde and Kitsch. In B. Rosenberg & D. M. White (Eds.), Mass Culture: The Popular Arts in America (pp. 98–111). Michigan: The Free Press.
  14. Haag, E. van den. (1957). Of Happiness and of Despair We Have No Measure. In B. Rosenberg, & D. Manning White (Eds.), Mass Culture: The Popular Arts in America (рр. 504–536). Michigan: The Free Press.
  15. Hardt, M., Negri, A. (2000). Empire. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press.
  16. Herder, G. (2003). Pro vplyv poetychnoho mystetstva na zvychai narodiv [About the Influence of Poetic Art on the Customs of Peoples]. In Myslyteli nimetskoho romantyzmu [Thinkers of German Romanticism] (pp. 69–82). Ivano-Frankivsk: LileiaNV [in Ukrainian].
  17. Kagan, M. (Ed.). (1998). Filosofiia kul’tury. Stanovlenie i razvitie [Philosophy of Culture. Formation and Development]. St. Petersburg: Lan’ [in Russian].
  18. Kastaneda, K. (2018). Vchennia Dona Khuana. Shliakh znannia indiantsiv Yaki [The Teachings of Don Juan: A Yaqui Way of Knowledge]. Lviv: Terra Incognita [in Ukrainian].
  19. Keruak, D. (2010). Na dorozi [On the Road]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
  20. Kriuchkova, V. (1976). Pro deiaki burzhuazni kontseptsii “masovoi kultury” [On Some Bourgeois Conceptions of “Mass Culture”]. Vsesvit, 1, 161–167 [in Ukrainian].
  21. Kulka, T. (1988). Kitsch. The British Journal of Aesthetics, 28 (1), 18–27.
  22. Kundera, M. (1994). Nesterpna lehkist buttia [The Unbearable Lightness of Being]. Vsesvit, 8, 3–58; 9, 68–133 [in Ukrainian].
  23. Leavis, F. R. (2005). Mass Civilisation and Minority Culture. In R. Guins, & O. Zaragoza Cruz (Eds.), Popular Culture. A Reader (рр. 33–38). London, Thousand Oaks: Sage Publications.
  24. Lessing, G. E. (2014). Fabeln und Erzaehlungen. Project Gutenberg. Retrieved from http://www.gutenberg.org/cache/epub/9158/pg9158-images.html.
  25. Lyuty, T. (2017, June 28). Kitch: nasliduvannia efektu nasolody [Kitsch: Imitation of the Pleasure Effect]. Ukrainskyi tyzhden. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/195511 [in Ukrainian].
  26. Lyuty, T. (2017, June 30). “Vysoka” i “nyzka” kultura [“High” and “Low” Culture]. Ukrainskyi tyzhden. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/195612 [in Ukrainian].
  27. Lyuty, T. (2017, July 2). Shcho take populiarna kultura? [What is a Popular Culture?]. Ukrainskyi tyzhden. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/195741 [in Ukrainian].
  28. Lyuty, T. (2017, July 17). Kulturna terapiia [Cultural Therapy]. Ukrainskyi tyzhden. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/196598 [in Ukrainian].
  29. Lyuty, T. (2018, March 1). Tradytsiia populiarnoi kultury [The Tradition of Popular Culture]. Ukrainskyi tyzhden. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/210158 [in Ukrainian].
  30. Lyuty, T. (2018, April 25). Kultura bez alternatyv [Culture Without Alternatives]. Ukrainskyi tyzhden. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/212962 [in Ukrainian].
  31. Lyuty, T. (2018, May 1). Kultura sprotyvu [Culture of Resistance]. Ukrainskyi tyzhden. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/213222 [in Ukrainian].
  32. MacDonald, D. (1962). Masscult and Midcult. In Against the American Grain (pp. 3–75). New York: Da Capo Press.
  33. MacDonald, D. (2005). A Theory of Mass Culture. In R. Guins, & O. Zaragoza Cruz (Eds.), Popular Culture. A Reader (pp. 39–46). London, Thousand Oaks: Sage Publications.
  34. McKenna, T. (1993). Food of the Gods: The Search for the Original Tree of Knowledge A Radical History of Plants, Drugs, and Human Evolution. New York: Bantam.
  35. Michelet, J. (2010). La Sorcière: The Witch of the Middle Ages. The Project Gutenberg. Retrieved from http://www.gutenberg.org/files/31420/31420-h/31420-h.htm.
  36. Peters, B., Drushel, B. (2017). Some Notes on “Notes”. In Sontag and the Camp Aesthetic. Advancing New Perspectives (pp. VII–XV). Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books.
  37. Riu, D. (2011). Kitch [Kitsch]. In B. Kassen (Ed.), Yevropeiskyi slovnyk filosofii. Leksykon neperekladnostei [Vocabulaire européen des philosophies: Dictionnaire des intraduisibles]. Vol. 2 (pp. 322–324). Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
  38. Rob-Griie, A. (2015). Proekt revoliutsii u misti Niu-York [Projet pour une révolution à New York]. Vsesvit, 3–4, 73–156 [in Ukrainian].
  39. Rosenberg, B. (1957). Mass Culture in America. In B. Rosenberg, & D. Manning White (Eds.), Mass Culture: The Popular Arts in America (pp. 3–12). Michigan: The Free Press.
  40. Storey, J. (2003). Inventing Popular Culture: From Folklore to Globalization. Oxford: Blackwell Pub.
  41. Storey, J. (2018). Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. London; New York: Routledge.
  42. tori, Dzh. (2005). Teoriia kultury ta masova kultura [Cultural Theory and Popular Culture]. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].
  43. Toner, J. P. (2009). Popular Culture in Ancient Rome. Cambridge: Polity.
  44. Ward, P. (1991). Kitsch in Sync: A Consumer’s Guide to Bad Taste. Plexus, London.
  45. Williams, R. (2015). Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Oxford, New York: Oxford University Press.
  46. Zontag, S. (2006). Notatky pro “kemp” [Notes on “Camp”]. In Zontag, S. Proty interpretatsii ta inshi ese (pp. 287–305). Lviv:

##submission.downloads##

Як цитувати

Lyuty Т. (2019). Масова і популярна культура: проблема демаркації. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 3, 85–99. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.3.85-99