Чудо і надприродне в євангельському наративі: апологетична позиція професора Київської духовної академії Дмитра Богдашевського (архієпископа Василія)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.4.30-39

Ключові слова:

Біблія, Євангеліє, біблійні студії, біблійне богослов’я, надприродне, чудо, феноменологія, епістемологія, раціональність, Київська духовна академія, Дмитро Богдашевський

Анотація

У цій статті через аналіз творів Дмитра Богдашевського (архієпископа Василія, 1861–1933), знаного професора і ректора Київської духовної академії початку ХХ ст., висвітлено богословську апологетику чуда і надприродного в біблійному наративі. Встановлено, що в позиції київського дослідника реалізовано синтез філософсько-гносеологічних, біблійно-герменевтичних, церковно-догматичних і релігійно-практичних компонентів. Особливу увагу приділено своєрідній релігійній феноменології та релігійній праксеології чудесного в Євангелії. З’ясовано, що Д. Богдашевський запропонував феноменологічну класифікацію форм сприйняття чудесної події в актах життєвого досвіду, через певні структури релігійної свідомості, передусім переживання чудесного та переживання зустрічі з Абсолютом. Гносеологічний засновок апологетичних міркувань Богдашевського про сприйняття чудесного в Біблії – утвердження його узгодженості з людським розумом. Ця узгодженість ґрунтується на акті релігійної віри, в якому відбувається сакральна раціоналізація чудесної події. Така раціоналізація євангельських чудотворних актів об’єктивно протистоїть як первісним магічним, так і новітнім раціоналістичним (психологічним, соціологічним, моралістичним і науково-природничим) інтерпретаціям чудесного. Водночас автор показує певну вразливість київського апологета перед запереченням теологічної дискурсивності та виходом за її межі, до яких удаються його раціоналістично налаштовані опоненти. Д. Богдашевський об’єктивно характеризує допущення чуда як внутрішньо проблемний пізнавальний акт, що демонструє складність процесу людського пізнання – одну з посутніх підстав виникнення та існування релігії. Тим самим показано, що Д. Богдашевський у своїх міркуваннях впритул наблизився до проблеми зіставлення наукового й позанаукового знання, раціонального та позараціонального компонентів пізнавального процесу.

Матеріал надійшов 15.08.2019

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Serhii Holovashchenko, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

доктор філософських наук, доцент, професор кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА

sergii.holovashchenko@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Bogdashevskii, D. I. (1900). O Ievangelskikh chudesakh (zametka protiv ratsyonalistov i v chastnosti protiv grafa L. Tolstogo) [On Evangelical Wonders (An Article against the Rationalists and Particularly against Count Tolstoy)]. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 8, 473–493 [in Russian].
  2. Bogdashevskii, D. I. (1902). O Ievangeliyakh i ievangelskoi istorii (protiv sovremennogo ratsionalizma). Publichnoie chteniie [On Gospels and Evangelical Stories (Against Modern Rationalism). Public readings.]. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 2, 269–302 [in Russian].
  3. Bogdashevskii, D. I. (1909). Istoricheskii kharakter knigi Deianii Apostolskikh [Historical Character of the Book of Acts]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 11, 381–425 [in Russian].
  4. Bogdashevskii, D. I., p. (1911a). Christos Spasitel kak chudotvorec [Christ the Savior as a Wonderworker]. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 10, 243–274 [in Russian].
  5. Bogdashevskii, D. I., p. (1911b). Christos Spasitel kak chudotvorec (Okonchaniie) [Christ the Savior as a Wonderworker (Ending)]. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 11, 377–404 [in Russian].
  6. Golovashchenko, S. I. (1999). Starozapovitne bibliine pravo iak specifichna forma religiino-pravovoi ideologii [Old Testament Biblical Law as a specific form of religious-legal ideology]. Naukovi zapysky NaUKMA, Filosofiia, pravo, 8, 88–94 [in Ukrainian].
  7. Golovashchenko, S. I. (2010). Istorychna krytyka Biblii nf vyklad bibliinoi istorii v KDA kincia XIX – pochatku XX st. (F. Pokrovskii ta V. Rybinskii [Historical Biblical Criticism and Biblical History teaching in Kyiv Academy on the end of XIX – beg. of XX ct.]. Naukovi zapysky NaUKMA, Filosofiia ta relihiieznavstvo, 102, 65–71 [in Ukrainian].
  8. Golovashchenko, S. (2012). Doslidzhennia ta vykladannia Biblii v Kyivskii dukhovnii akademii XIX – pochatku XX st.: Monohrafia [Study and Teaching of the Bible in Kyiv Theological academy in XIX – early XX centuries: Monograph]. Kyiv: Vydavnychyi viddil UPC [in Ukrainian].
  9. Golovashchenko, S. I. (2017). Ievropeiska kontekstualizatsiia bibliieznavchykh studiy u Kyivskii Dukhovnii Akademii: u poshuku efektuvnykh stratehiyi (druha polovyna XIX – pochatok XX st.) [European Contextualization of Biblical Studies at Kiev Theological Academy: finding effective strategies (2nd half of the 19th – beg. of the 20th c.)]. Naukovi zapysky NaUKMA, Filosofiia ta relihiieznavstvo, 192, 48–52 [in Ukrainian].
  10. Нolovashchenko, S. I. (2018). Krytyko-bibliografichni praktyky integratsii bibliinykh studiy u KDA do yevropeiskoho bohoslovsko-doslidnytskoho kontekstu (druha polovyna XIX – pochatok XX st.) [Critical bibliography practices: integrating the KTA biblical studies in the European theological research context (the second half of the 19th – early 20th ct.)]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 1, 69–90 [in Ukrainian]. doi: https://doi.org/10.18523/2617-16781141921
  11. Нolovashchenko, S. I. (2018). Krytychni ohliady ta retsenzii profesoriv Kyivskoi dukhovnoi akademii na zakordonnu biblieznavchu literaturu: tematyka i zmist (druha polovyna XIX – pochatok XX st.) [Critical reviews of Kiev Theological academy’s professors on foreing bibliological literature: topics and content (the second half of the 19th – early 20th ct.)]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 2, 65–78 [in Ukrainian]. doi: https://doi.org/10.18523/2617-16782153217
  12. Нolovashchenko, S. I. (2019). Nadpryrodne i chudesne v bibliinomu naratyvi: krytychnyi dosvid profesoriv Kyivskoi dukhovnoi akademii (druha polovyna XIX – pochatok XX st.) [Supernatural and Miraculuos in the Biblical narrative: the critical experience of Kiev Theological academy’s professors (the second half of the 19th – early 20th ct.)]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 3, 43–51 [in Ukrainian]. doi: https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.3.43-51
  13. Mikhail (Luzin), Bishop (1898). Bibleiskaia nauka. Kniga pervaia: Ocherk istorii tolkovaniia Biblii [Biblical Studies. Book One: Review of the History of Biblical Interpretation]. Ed. by N. I. Troitsky. Tula: Tip. I. D. Fortunatova [in Russian].
  14. Orda, Kh. M. (1864). Obozrenie inostrannoy dukhovnoy literatury. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 10, 229–260 [in Russian].
  15. Pokrovskii, F. Y. (1890). Po povodu vozrazheniy sovremennoy kritiki protiv sushchestvovaniia Moiseieva zakona raneie drevneyshikh prorokov-pisatelei (Rech, proiznesennaia na godichnom akte Kiievskoi Dukhovnoi Akademii 15 oktiabria 1889 g.) [Regarding the Objections of Modern Criticism Against the Existence of the Mosaic Law Prior to the Ancient Prophetic Writers (Speech delivered at the Annual Celebration of the Kiev Theological Academy on October 15, 1889)]. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 1, 61–98 [in Russian].
  16. Pokrovskii, F. Y. (1894a). Uchebnik bibleiskoi istorii Vetkhogo Zaveta, doktora Avgusta Kelera, ordinarnogo professora Bogosloviia v Erlangene [Review on: Textbook of Biblical History by Dr. August Keler, ord. Prof. of Theology in Erlangen]. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 8, 630–663 [in Russian].
  17. Pokrovskii, F. Y. (1894b). Uchebnik bibleiskoi istorii Vetkhogo Zaveta, doktora Avgusta Kelera, ordinarnogo professora Bogosloviia v Erlangene (Okonchanie) [Review on: Textbook of Biblical History by Dr. August Keler, ord. Prof. of Theology in Erlangen (Ending)]. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 9, 146– 170 [in Russian].
  18. Rybinskii, V. P. (1897). (retsenzia na): F. Viguru. Rukovodstvo k chteniiu i izucheniiu Biblii. Obshchedostupnyi i izlozhennyi v sviazi s noveishimi nauchnymi izyskaniiami kurs Sv. Pisania. Vetkhiy Zavet. T. I, s ill. po pamiatnikam. Per. sviashch. V. V. Vorontsova. Moskva, 1897 [Review on: F. Vigouroux. A Guide to reading and studying the Bible. The publicly available course of Holy Scriptures of OT presented according the latest scientific research. In transl. by rev. V. Vorontsov. Moskva, 1897]. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 10, 304–308 [in Russian].
  19. Rybinskii, V. P. (1903). Vavilon i Biblia (po povodu rechi Delitscha “Babel und Bibel”) [Babylon and the Bible (about the Delitsch’s speech “Babel und Bibel”]. Trudy Kievskoi Dukhovnoi Akademii, 5, 113–144 [in Russian].
  20. Rybinskii, V. P. (1904). K voprosu ob otnoshenii Biblii k Vavilonu: H. V. Hiprecht. Die Ausgrabungen im Bel-Tempel zu Nippur. Leipzig, 1903. Trudy Kievskoi Dukhovnoi Akademii, 1, 46–58 [in Russian].
  21. Rybinskii, V. P. (1908). Bibleiskaia vetkhozavetnaia kritika [Biblical Old Testament Criticism]. Trudy Kievskoi duhovnoi akademii, 12, 575–613 [in Russian].
  22. Sol’skii, S. M. (1877a). Sverkh’ estestvennyi element v novozavetnom Otkrovenii po svidetel’stvam Evangelii i Рoslanii apostola Pavla sravnitel’no s drugimi novozavetnymi knigami [Supernatural Element in the New Testament Revelation According to the Testimony of the Gospels and Epistles of the Apostle Paul Compared with other New Testament Books]. Kyiv: Tip. V. Da­videnko [in Russian].
  23. Solskii, S. M. (1877b). Doktorskii disput ekstraordinarnogo professora Kievskoi Akademii S. M. Solskogo (11 oktiabria 1877 goda) [Doctoral dispute of extraordinary professor of the Kiev Academy, S. M. Solsky (October 11, 1877)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 10, 192–204 [іn Russian].
  24. Tkachuk, M. L. (2012). “Akademiiu beskonechno liubliu...”: arkhiepiskop Vasilii (Bogdashevskii) kak student, professor i rektor Kievskoi dukhovnoi akademii [“I love the Academy endlessly...”: archbishop Vasilii (Bogdashevskii) as a student, professor and rector of the Kyiv theological academy]. Trudy Kyivskoi dukhovnoi akademii, 16, 27–56 [in Russian].
  25. Tkachuk, M. L. (2015). Vasilii (Bohdashevskyi Dmytro Ivanovych) [Vasilii (Bohdashevskyi Dmytro Ivanovych)]. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kyiv Theological Academy in Names: 1819–1924]: encyclopedia in 2 vol. Vol. 1: A–K (p. 262–268). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
  26. Tolstoi, L. N. (1892–1894). Soiedineniie, perevod I issledovaniie chetyriekh Ievangelii. 3 toma [Joining, Translating and Researching of the Four Gospels. In 3 Volumes]. Geneve: Izdaniie M. Elpidina [іn Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Holovashchenko, S. (2019). Чудо і надприродне в євангельському наративі: апологетична позиція професора Київської духовної академії Дмитра Богдашевського (архієпископа Василія). Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 4, 30–39. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.4.30-39