Сова і півень як символи філософування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2020.6.3-13

Ключові слова:

Ґеорґ Вільгельм Фрідріх Геґель, Генрі Девід Торо, американський трансценденталізм, сова Мінерви, останні слова Сократа, метафілософія, біографія філософа, біографістика

Анотація

Зважаючи на те, що філософія не повчає, а лише осмислює те, що добігає свого історичного завершення, Ґеорґ Геґель порівнював її з античним символом мудрості – совою Мінерви. Ця аналогія є широко відомою і особливих дискусій не викликає. Значно менш відомим є запропоноване Генрі Торо порівняння філософії з іншим птахом – півнем. Головна мета статті – показати, що ця аналогія теж має глибокий сенс і може бути гарним доповненням до Геґелевої. Порівняння філософії з совою є влучним символом того самого типу філософування, яскравим представником якого був Геґель: знеособленого, науково-академічного, строго теоретичного і доволі консервативного. Порівняння з півнем більш відповідає тому типу філософування, який практикував Торо: глибоко персоналізованого, позаакадемічного, життєво-практичного і зорієнтованого у майбутнє. Як показано у статті, абсолютної прірви між цими двома типами філософування немає. Окрім того, зазначено, що саме «ранково-півнева» філософія Торо стала ґрунтом для багатьох новаторських ідей та практик, актуальність яких із часом тільки зростає: боротьба з расизмом, громадянська непокора, збереження дикої природи, захист тварин, вегетаріанство і навіть дауншифтінг. Прояснити специфіку цього типу філософування допомагає прагматична реконтекстуалізація епізоду із Платонового «Федона», в якому Сократ, випивши напій з отрутою, не тільки жертвує власним життям, а ще й просить принести в жертву півня. Показано, що у Торо було дещо спільне з Сократом, однак його філософія таких жертвопринесень не потребувала. Торове філософування схоже на кукурікання життєрадісного півня, що пробуджує і дає змогу побачити перші промені нового світанку навіть у сутінках кінця історії.

Матеріал надійшов 10.08.2020

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Vadym Menzhulin, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА

vadim.menzhulin@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Abramson, J. (2009). Minerva’s owl: The tradition of western political thought. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
  2. Cavell, S. (1992). The Senses of Walden: An Expanded Edition. Chicago: University of Chicago Press.
  3. Domino, B. (1993). Vincenzo’s Portrayal of Nietzsche’s Socrates. Philosophy & Rhetoric, 26 (1), 39–47. Retrieved from www.jstor.org/stable/40237745.
  4. Emerson, R. W. (2008). Thoreau. In H. Bloom (Ed.), Henry David Thoreau (pp. 10–25). New York: Bloom’s Literary Criticism.
  5. Foucault, M. (2009). Le courage de la vérité: Le gouvernement de soi et des autres II: Cours au Collège de France (1983–1984) (Cours de Michel Foucault au Collège de France) (F. Gros, Ed.). Paris: Gallimard; Seuil.
  6. Futter, D. (2014). Socrates’ Bull Sacrifice (“Phd.” 117b5). Acta Classica, 57, 233–240. Retrieved from www.jstor.org/stable/24593594.
  7. Gulyga, A. V. (1970). Gegel’ [Hegel]. Moskva: Molodaia gvardiia [in Russian].
  8. Hegel, G. V. (2000). Osnovy filosofii prava, abo Pryrodne pravo i derzhavoznavstvo [Elements of the philosophy of right] (R. Osadchuk, & M. Kushnir, Transl.). Kyiv: Yunivers [in Ukrainian].
  9. Hegel, G. W. (1821). Grundlinien der Philosophie des Rechts. Na­turrecht und Staatswissenschaft im Grundrisse. Berlin: Nicolaischen Buchhandlung.
  10. Kastenbaum, R. (1993). Last Words. The Monist, 76 (2), 270–290. Retrieved from www.jstor.org/stable/27903337.
  11. Kessidi, F. Kh. (2001). Sokrat [Socrates]. Sankt-Peterburg: Aleteiia [in Russian].
  12. Klevay, R. (2011). The Reader and the Classics in Thoreau’s ‘Walden’. The Concord Saunterer, 19/20, 192–222. Retrieved from www.jstor.org/stable/23395218.
  13. Lawlor, L. (2019). “Sacrifice a Cock to Asclepius”: The Reception of Socrates in Foucault’s Final Writings. In Brill’s Companion to the Reception of Socrates (pp. 928–949). Leiden, The Netherlands: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004396753_036
  14. Liutyi, T. (2016). Nitsshe. Samoperevershennia [Nietzsche. Self-Overcoming]. Kyiv: Tempora [in Ukrainian].
  15. Losev, A. F. (1990). Zhiznennyi i tvorcheskii put’ Platona [Plato’s life and works]. In Platon [Plato], Sobranie sochinenii v 4 t. [Collected works in 4 vols.] (Vol. 1, pp. 3–63). Moskva: Mysl’ [in Russian].
  16. Lukian Samosatskii. (2001). Snovidenie, ili Petukh [The dream, or the cock]. In Lukian Samosatskii, & A. I. Zaitsev (Ed.), Sochineniia. V 2 t. [Collected works in 2 vols.] (N. P. Baranov, Transl., Vol. 1, pp. 421–436). Sankt-Peterburg: Aleteiia [in Russian].
  17. Menzhulin, V. I. (2008). Aktualnist Dioheniv (do pytannia pro biohrafichnyi pidkhid u O. F. Losieva) [The topicality of Diogeneses (on the A. F. Losev’s biographical approach)]. In Mahisterium, 30. Istoryko-filosofski studii [Magisterium. Issue 30. Studies in the history of philosophy] (pp. 83–96). Kyiv: Vydavnychyi dim “Kyievo-Mohylianska akademiia” [in Uk­rainian].
  18. Menzhulin, V. I. (2010). Biohrafichnyi pidkhid v istoryko-filosofskomu piznanni: monohrafiia [Biographical approach within the historiography of philosophy: a monograph]. Kyiv: NaUKMA; Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].
  19. Minadeo, R. (1971). Socrates’ Debt to Asclepius. The Classical Journal, 66 (4), 294–297. Retrieved from www.jstor.org/stable/3296564.
  20. Most, G. (1993). “A Cock for Asclepius”. The Classical Quarterly, 43 (1), 96–111. Retrieved from www.jstor.org/stable/639455.
  21. Nietzsche, F. W. (1887). Die fröhliche Wissenschaft: (“la gaya Scienza”). Leipzig: E. W. Fritzsch.
  22. Nitsshe, F. (2018). Rankova zoria. Dumky pro moralni peredsudy [The Dawn of Day. Thoughts on the Prejudices of Morality] (V. Kebuladze, Transl.). Kyiv: Tempora [in Ukrainian].
  23. Platon. (1999). Dialohy [Dialogues] (I. Kobiv, U. Holovach, D. Koval, T. Luchuk, & Yu. Mushak, Perekl.) Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
  24. Pokrovskii, N. E. (1983). Genri Toro [Henry Thoreau]. Moskva: Mysl’ [in Russian].
  25. Polishchuk, N. P. (2012). Filosofiia prahmatyzmu [Philosophy of pragmatism]. Kyiv: Ukrainskyi tsentr dukhovnoi kultury [in Ukrainian].
  26. Richardson, R. (2013). The Rooster’s Philosophy, or The Gospel According to this Moment. The Thoreau Society Bulletin, 282, 1–4. Retrieved from www.jstor.org/stable/43775733.
  27. Ruehl, R. M. (n.d.). Henry David Thoreau (1817–1862). Retrieved from The Internet Encyclopedia of Philosophy: https://iep.utm.edu/thoreau/.
  28. Schopenhauer, A. (1844). Die Welt Als Wille Und Vorstellung. 2., Durchgängig Verb. Und Sehr Verm. Aufl. ed. Leipzig: Brockhaus.
  29. Slaveva-Griffin, S. (2016). Socrates’ Debt to Asclepius: Physicians and Philosophers with Asclepian Souls in Late Antiquity. Numen, 63 (2/3), 167–195. Retrieved from jstor.org/stable/24644891.
  30. Thoreau, H. D. (1906a). The writings of Henry David Thoreau. Manuscript ed. (Vol. 7: Journal I, 1837–1846). Boston: Houghton Mifflin. Retrieved from https://www.walden.org/work/journal-i-1837-1846/.
  31. Thoreau, H. D. (1906b). The writings of Henry David Thoreau. Manuscript ed. (Vol. 9: Journal III: September 16, 1851 – April 30, 1852). Boston: Houghton Mifflin. Retrieved from https://www.walden.org/wp-content/uploads/2016/02/Journal-3-Chapter-4.pdf.
  32. Thoreau, H. D. (1906c). The writings of Henry David Thoreau. Manuscript ed. (Vol. 12: Journal VI: December, 1853 – August, 1854). Boston: Houghton Mifflin. Retrieved from https://www. walden.org/work/journal-i-1837-1846/.
  33. Thoreau, H. D. (1993). Walking. In H. D. Thoreau, & P. Smith (Ed.), Civil disobedience, and other essays (Dover thrift editions) (pp. 49–74). New York: Dover Publications.
  34. Thoreau, H. D. (2004). Walden: A Fully Annotated Edition (J. S. Cramer, Ed.). New Haven: Yale University Press.
  35. Toro, H. D. (2020). Volden, abo zhyttia v lisakh [Walden; Or, Life in the Woods] (V. Menzhulin, Ed., & Ya. Strikha, Transl.). Kyiv: Tempora [in Ukrainian].
  36. Ushkalov, L. (2017). Lovytva nevlovnoho ptakha: zhyttia Hryhoriia Skovorody [Catching an elusive bird: life of Hryhorii Skovoroda]. 2nd edition. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
  37. Volkov, G. N. (1973). Sova Minervy [Minerva’s owl]. Moskva: Molodaia gvardiia [in Russian].
  38. Warburton, N. (2011). A Little History of Philosophy. New Haven; London: Yale University Press.
  39. Wells, C. (2008). The Mystery of Socrates’ Last Words. Arion: A Journal of Humanities and the Classics, 16 (2), 137–148. Retrieved from www.jstor.org/stable/29737400.
  40. Wilson, E. (2007). The death of Socrates: Hero, villain, chatterbox, saint. London: Profile.

##submission.downloads##

Як цитувати

Menzhulin, V. (2021). Сова і півень як символи філософування. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 6, 3–13. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2020.6.3-13