Філософсько-психологічні розвідки представників Київської духовної академії (1819–1924) в європейському інтелектуальному контексті: зустріч із несвідомим
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.3.15-28Ключові слова:
Київська духовна академія, історія ідей, психоаналіз, несвідоме, окультизмАнотація
Напередодні появи психоаналізу в західній науці та культурі відбувалися різноманітні процеси, що їх можна розглядати як «протопсихоаналітичні». Автор намагається показати, що деякі з цих процесів дістали відображення у працях випускників та викладачів Київської духовної академії (КДА). Приклади осмислення поняття несвідомого можна зустріти у таких випускників і викладачів КДА, як Орест Новицький, Петро Ліницький, Григорій Малеванський, Маркеллін Олесницький, Федір Орнатський, Олексій Кирилович. Показано, що до подібних міркувань їх підштовхували ідеї західноєвропейських філософів, зокрема Фрідріха Шеллінґа, Артура Шопенгауера, Едуарда фон Гартмана, Іммануїла Фіхте, Поля Жане та ін. Зазначено, що випускник і викладач КДА Матвій Троїцький максимально наблизився до визначення такого важливого для психоаналізу феномену, як перенос. Найбільшу увагу присвячено працям випускника КДА Михайла Вержболовича. Вони містять розгляд низки концептів, уявлень, міркувань, настанов, практик, що відіграли важливу роль у формуванні різних версій психоаналізу. Михайло Вержболович виходить на відповідну проблематику, аналізуючи погляди не лише згаданих вище філософів, а й провідних європейських психологів ХІХ – початку ХХ ст. – Йогана Гербарта, Германа Ульріци, Вільгельма Вундта, Теодора Флурнуа та ін. У серії праць Вержболовича, присвячених вивченню різноманітних окультних феноменів, відображено чимало ідей та процесів, що відіграли велику роль у формуванні аналітичної психології Карла Юнґа. Зазначене дає змогу уникнути звуженого уявлення щодо розвитку науки у КДА. Хоч вона й була передусім релігійним закладом, у її стінах навчалися та працювали фахівці з широким кругозором. Вони здійснювали актуальні розвідки, добре знаючись на філософських засадах та новітніх тенденціях у різних наукових дисциплінах, зокрема у психології.
Матеріал надійшов 15.01.2019
Завантаження
Посилання
- Bishop, P. (2014). Carl Jung. London: Reaktion Books.
- Borch-Jacobsen, M., & Shamdasani, S. (2012). The Freud Files: An Inquiry into the History of Psychoanalysis. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/cbo9780511979842
- Charet, F. X. (1993). Spiritualism and the Foundations of C. G. Jung’s Psychology. Albany, NY: State University of New York Press.
- Chavdarov, D. (1910). Vzgliad Nitsshe na khristianskuiu nravstvennost’ v sviazi s ego ucheniem o morali voobshche [Nietzsche’s View of Christian Morality in Connection with his Doctrine of Morality in General]. (F. 304, Dis. 2131). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Crews, F. (1995). The Memory Wars: Freud’s Legacy in Dispute. New York: New York Review of Books.
- Ekzempliarskii, V. I. (1915). Evangelie Iisusa Khrista pered sudom Fr. Nitsshe. (Populiarnye chteniia) [The Gospel of Jesus Christ before the F. Nietzsche’s Court. (Popular Readings)]. Petrograd: Religiia i zhizn’ [in Russian].
- Ellenberger, H. F. (1970). The Discovery of the Unconscious: the History and Evolution of Dynamic Psychiatry. New York: Basic Books.
- Fichte, I. (1864). Psychologie: Die Lehre vom bewussten Geiste des Menschen; oder, Entwickelungsgeschichte des Bewusstseins, begründet auf Anthropologie und innerer Erfahrung. Leipzig: Brockhaus. Retrieved from https://archive.org/details/b28118984.
- Fischer, F. (1838). Lehrbuch Der Psychologie Fur Akademische Vorlesungen Und Gymnasialvortrage. Basel: Kessinger Publishing.
- Flournoy, T. (1899). Des Indes à la planète Mars: étude sur un cas de somnambulisme avec glossolalie. Paris: F. Alcan. DOI: https://doi.org/10.2307/1412752
- Gageman, K. L. ([1872–1876]). Rukovodstvo k psikhologii. Perevod s nemetskogo studenta F. Ornatskogo [A Guide to Psychology. Translated from German by the Student F. Ornatskii]. (F. 160, № 177). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Gageman, K. L. (1882). Chto takoe kharakter i kak on mozhet byt’ obrazovan vospitaniem? [What is Character and how can it be formed by Upbringing?]. St. Petersberg: Tip. M. M. Stasiulevicha [in Russian].
- Gomez, L. (2005). The Freud Wars: An Introduction to the Philosophy of Psychoanalysis. London; New York: Routledge.
- Hartmann, E. (1869). Philosophie des Unbewussten: Versuch einer Weltanschauung. Berlin: C. Duncker.
- Jones, E. (1953). The life and work of Sigmund Freud (Vol. I: The Formative Years and the Great Discoveries). NewYork; London: Basic Books; Hogarth Press.
- Jung, C. (1902). Zur Psychologie und Pathologie sogenannter occulter Phänomene: Eine psychiatrische Studie. Leipzig: Mutze.
- Kirilovich, A. (1883). Uchenie Kanta o religii [Kant’s Teaching on Religion]. (F. 304, Dis. 177). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Kirilovich, A. (1890). [Bogdashevskomu] Dmitriiu Ivanovichu. Pis’mo iz Ryl’ska, 3 sentiabria 1890 g. [To Dmitrii Bogdashevskii. Letter from Rylsk, September 3, 1890]. (F. 191, № 636). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Kirilovich, A. (1895a). Bessoznatel’noe Gartmanna [Unconscious of Hartmann]. Vera i razum, ІІ (І), 530–556, 581–594 [in Russian].
- Kirilovich, A. (1895b). Bessoznatel’noe Gartmanna [Unconscious of Hartmann]. Vera i razum, II (II), 114–134, 277–306, 443–480 [in Russian].
- Klenov, I. (1907). Kritika nitssheanstva v proizvedeniiakh Dostoevskogo [Criticism of Nietzscheanism in the Works of Dostoevsky]. (F. 304, Dis. 1982). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Kozlovskyi, V. P. (2018). Antropolohichni vizii Markelina Olesnytskoho [Antropological Views of Markelin Olesnytskyi]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 1, 43–54 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.18523/2617-16781141917
- Leibin, V. M. (1990). Freid, psikhoanaliz i sovremennaia zapadnaia filosofiia [Freud, Psychoanalysis and Contemporary Western Philosophy]. Мoscow: Politizdat [in Russian].
- Linitskii, P. (1898a). Filosofiia Eduarda Gartmana [Eduard von Hartmann’s Philosophy]. Vera i razum, II (I), 423–438 [in Russian].
- Linitskii, P. (1898b). Filosofiia Eduarda Gartmana [Eduard von Hartmann’s Philosophy]. Vera i razum, II (II), 43–62, 85–102 [in Russian].
- Masanov, I. F. (1956). Slovar’ psevdonimov russkikh pisatelei, uchenykh i obshchestvennykh deiatelei [Dictionary of Pseudonyms of Russian Writers, Scholars and Public Figures]: in 4 vols. (Vol. 1). Moskow: Izdatel’stvo Vsesoiuznoi knizhnoi palaty [in Russian].
- Menzhulin, V. I. (2002). Raskoldovyvaia Iunga: ot apologetiki k kritike [Disenchanting Jung: from apologetics to criticism]. Kyiv: Sfera [in Russian].
- Menzhulin, V. I. (2006). Zygmund Freid mizh naturalizmom ta transtsendentalizmom: variatsii na temu Bliumenberha [Sigmund Freud between Naturalism and Transcendentalism: Variations on Blumenberg’s Theme]. Aktualni problemy dukhovnosti, 7, 67–86 [in Ukrainain].
- Noll, R. (1994). The Jung Cult: Origins of a Charismatic Movement. Princeton, N. J.: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1086/ahr/101.3.836
- Noll, R. (1997). The Aryan Christ: the Secret Life of Carl Jung. New York: Random House.
- Noll, R. (2002). Taiemna tserkva: peredacha kharyzmatychnoho avtorytetu (hlava z knyhy “Kult Yunha: Vytoky kharyzmatychnoho rukhu”) [The Secret Church: the Trasmission of a Charismatic Authority (Chapter from “Jung’s Cult: Origins of a Charismatic Movement”)]. (V. Menzhulin, Trans.). Ukrainskyi sotsium: sotsiolohichni doslidzhennia ta monitorynh sotsialnoi polityky, 1, 134–143 [in Ukrainian].
- Roazen, P. (2001). The Historiography of Psychoanalysis. New Brunswick, N. J.: Transaction.
- Sulloway, F. (1992). Freud, Biologist of the Mind: Beyond the Psychoanalytic Legend (1st Harvard University Press pbk. ed.). Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
- Tkachuk, M. L. (2015). Verzhbolovych Mykhailo Yosypovych. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kyiv Theological Academy in names: 1819–1924]: encyclopedy in 2 vol. Vol. 1: A–K (pp. 285–287). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L. (2016). Troitskyi Matvii Mykhailovych. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kyiv Theological Academy in names: 1819–1924]: encyclopedy in 2 vol. Vol. 2: L–Ya (pp. 683–686). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L., Briukhovetskyi, V. S. (Eds.). (2016). Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kyiv Theological Academy in Names: 1819–1924]: encyclopedy in 2 vol. Vol. 2: L–Ya. Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
- Troitskii, M. (1867). Nemetskaia psikhologiia v tekushchem stoletii : istoricheskoe i kriticheskoe issledovanie s predvaritel’nym ocherkom uspekhov psikhologii so vremen Bekona i Lokka [German Psychology in the Current Century: a Historical and Critical Study with a Preliminary Outline of Psychological Achievements since Bacon and Locke]. Moscow: Tipografiia T. Ris [in Russian].
- Troitskii, M. (1882a). Nauka o dukhe: obshchie svoistva i zakony chelovecheskogo dukha [Science on Spirit: General Properties and Laws of the Human Spirit]. (Vol. 1). Мoscow: N. A. Abrikosov [in Russian].
- Troitskii, M. (1882b). Nauka o dukhe: obshchie svoistva i zakony chelovecheskogo dukha [Science on Spirit: General Properties and Laws of the Human Spirit]. (Vol. 2). Мoscow: N. A. Abrikosov [in Russian].
- (1869). Dva slova o spiritizme [Two Words on Spiritualism]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 4, 177–192 [in Russian].
- Vasil’ev, A. (1908). Ekonomicheskoe ponimanie khristianstva v sistemakh marksistov i nesostoiatel’nost’ takogo ponimaniia [The Economic Understanding of Christianity in the Marxists’ Systems and the Failure of this Understanding] (F. 304. Dis. 1993). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Verzhbolovich, M. (1891). Prorocheskoe sluzhenie v Izrail’skom (desiatiknizhnom) tsarstve [Prophetic Ministry in the Kingdom of Israel]. Kyiv: Tip. G.T. Korchak-Novitskogo [in Russian].
- Verzhbolovich, M. (1893a). Obzor glavneishikh napravlenii psikhologii tekushchego stoletiia [Review of the Main Approaches within the Psychology of the Current Century]. Vera i razum, ІІ (I), 183–206, 232–254, 255–279, 343–355 [in Russian].
- Verzhbolovich, M. (1893b). Obzor glavneishikh napravlenii psikhologii tekushchego stoletiia [Review of the Main Approaches within the Psychology of the Current Century]. Kharkiv: Tip. Gubernskogo pravleniia [in Russian].
- Verzhbolovich, M. (1895a). Obzor glavneishikh napravlenii russkoi psikhologii [Review of the Main Approaches within the Russian
- Verzhbolovich, M. (1895b). Obzor glavneishikh napravlenii russkoi psikhologii [Review of the Main Approaches within the Russian Psychology]. Vera i razum, ІІ (II), 135–158, 185–209, 339–374 [in Russian]
- Verzhbolovich, M. (1895c). Obzor glavneishikh napravlenii russkoi psikhologii [Review of the Main Approaches within the Russian Psychology]. Kharkiv: Tip. Gubernskogo pravleniia [in Russian].
- Verzhbolovich, M. (1900). Spiritizm pred sudom nauki i khristianstva [Spiritualism before the Court of Science and Christianity]. Moscow: Universitetskaia tipografiia [in Russian].
- Verzhbolovich, M. (1902a). Mir tainstvennykh iavlenii [The World of Mysterious Phenomena]. Moscow: Universitetskaia tipografiia [in Russian].
- Verzhbolovich, M. (1902b). Sovremennyi okkul’tizm v ego osnovakh i nauchnom prilozhenii [Contemporary Occultism in its Foundations and Scientific Application]. Vera i razum, II (II), 237–250, 291–328 [in Russian].
- Verzhbolovich, M. (1903). Spiritizm pred sudom nauki i khristianstva [Spiritualism before the Court of Science and Christianity], 2nd ed. St. Petersburg: I. L. Tuzov [in Russian].
- Verzhbolovich, M. (1904). Mir tainstvennykh iavlenii [The World of Mysterious Phenomena], 2nd ed. St. Petersburg: I. L. Tuzov [in Russian].
- Vlasovskii, I. (1908). Vzgliad predstavitelia istoricheskogo materializma na proiskhozhdenie khristianstva pered sudom nauki [The Historical Materialism Representative’s View on the Origin of Christianity before the Court of Science]. (F. 304, Dis. 1996). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Webster, R. (1995). Why Freud was Wrong: Sin, Science and Psychoanalysis. London: HarperCollins.
- Zhane, P. (1878). Konechnye prichiny, ili tselesoobraznyi poriadok veshchei v prirode i ego prichina [Final Causes, or Theleological Order of Things in the Nature and its Cause]. (G. Malevanskii, priest, Trasl.). D. Pospekhov (Ed.). Kyiv: Tip. V. Davidenko [in Russian].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Vadym Menzhulin
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).