Філософський символізм багатократного дублювання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2020.6.14-27

Ключові слова:

філософський символізм, двійник, близнюки, маска, тінь, лялька, дзеркало

Анотація

У статті з філософських позицій узагальнено історичні, психологічні, антропологічні та соціокультурні аспекти феномену двійника. Серед інших істот людина вирізняється тим, що постійно намічає стратегії реалізації своєї свободи. Тому вона не прилаштовується до світу, а по-іншому позиціонує, створює різні проєкції себе. В результаті виникають специфічні моделі входження в буття, основані на символічній структурі. Центральним пунктом дослідження є символізм як основна складова дублювання. Символ дає змогу опосередкувати різні визначальні конструкції людського існування, поєднувати несхожі компоненти. Вислід провадиться через осмислення проявів, які розкривають роль подвоєння у людському бутті. Невичерпність багатьох проявів людини спричиняється до витворення численних символічних двійників. Особливої уваги заслуговують такі символічні образи, як близнюки, маска, лялька, права та ліва руки, дзеркало, тінь. Людина вдається до дублювання з давніх часів. Відтоді вона проєктує себе в інші виміри буття, виходить за звиклі просторово-часові координати, розсуває їх межі, намагається продовжити своє існування поза ними. Подвоєння допомагає людині самоутвердитися, знайти вдалі форми захисту свого життя, підтримку при потраплянні у граничні ситуації, набувати нових характеристик, випробовувати ідеальні типи власних прообразів. Поява двійників не обов’язково супроводжується точним копіюванням себе, а є пошуком врівноваженості, способом поєднувати протилежності шляхом постійної медіації, порівнянням себе зі своїм Іншим, а також осмисленням своєї чужості. Редуплікація дає змогу змінюватися, вдосконалюватися, долати одномірність, конструювати ідентичність, досягати повноти власної особистості. Ця настанова спричиняє самоактуалізацію, самопізнання, самоусвідомлення, постійне спостереження за собою. Подвійність виявляє фізіологічну і психічну асиметричність людської істоти, допомагає проводити розрізнення між дійсним і віртуальним, полегшувати соціальну адаптацію, сприяє самооцінці, окресленню та локалізації своїх негативних проявів.

Матеріал надійшов 11.08.2020

Біографія автора

Taras Lyuty, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

доктор філософських наук, професор кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА

t.lyutyi@ukma.edu.ua

Посилання

Andros, Ye., Shalashenko, H., Zahorodniuk, V., Khamitov, N., Dondiuk, A., Liutyi, T., Solonko, L., Kovadlo, H., Yarosh, O., & Malieiev, K. (2010). Hrani liudskoho buttia: pozytyvni ta nehatyvni vymiry antropokulturnoho [The faces of human existence: positive and negative dimensions of the anthropological and cultural]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Aristotel’. (1981). Meteorologika [Meteorology]. In Aristotel’, Sochinenija (Vol. 3). Moskva: Mysl’ [in Russian].

Aristotel. (2002). Nikomakhova etyka [Nicomachean ethics]. Kyiv: Akvilon–Plius [in Ukrainian].

Bertran, P.-M. (2005). Zerkal’nye ljudi. Istorija levshej [Mirror people. History of left-handers]. Moskva: NLO [in Russian].

Bol’shakov, A. (2001). Chelovek i ego Dvojnik. Izobrazitel’nost’ i mirovozzrenie v Egipte Starogo carstva [Man and his Double. Visual Arts and Worldview in Old Kingdom Egypt]. Sankt-Peterburg: Aletejja [in Russian].

Cassirer, E. (1923–1929). Philosophie der symbolischen Formen. 3 Bde. 1. Auflage: Bruno Cassirer, Berlin. Retrieved from https://archive.org/details/philosophieders00cass.

Dante Alihieri. (2006). Bozhestvenna komediia [Divine comedy]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Desharne, B., & Nefonten, L. (2007). Simvol [Symbol]. Moskva: AST; Astrel’ [in Russian].

Franc, M.-L. fon. (2010). Fenomeny Teni i zla v volshebnyh skazkah [Phenomena of Shadow and Evil in Fairy Tales]. Moskva: Klass [in Russian].

Frazer, J. G. The Golden Bough. A Study of Magic and Religion. The Temple of Earth Publishing. Retrieved from https://www.templeofearth.com/books/goldenbough.pdf.

Froid, Z. (2019). Tlumachennia sniv [Dream interpretation]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Goralik, L. (2005). Polaja zhenshhina: Mir Barbi iznutri i snaruzhi [Hollow Woman: The Barbie World Inside and Outside]. Moskva: NLO [in Russian].

Ivanov, V. (1980). Bliznechnye mify [Twin myths]. In Mify narodov mira: jenciklopedija (Vol. 1, pp. 174–176). Moskva: Sovetskaja jenciklopedija. Retrieved from http://philologos.narod.ru/myth/twins.htm [in Russian].

Ivanov, V. (2007). Maska kak jelement kul’tury [The mask as an element of culture]. In V. Ivanov, Izbrannye trudy po semiotike i istorii kul’tury (Vol. 4: Znakovye sistemy kul’tury, iskusstva i nauki, pp. 333–344). Moskva: Jazyki slavjanskih kul’tur [in Russian].

Levi-Stros, K. (2000). Put’ masok [The path of the masks]. Moskva: Respublika. Retrieved from http://ec-dejavu.ru/p/Publ_Levi_Strauss_Mask.html [in Russian].

Liutyi, T. (2002). Nihilizm: anatomiia Nishcho [Nihilism: anatomy of Nothingness]. Kyiv: PARAPAN [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2008). Rozumnist nerozumnoho [The Reason of Unreason]. Kyiv: PARAPAN [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2017a). Stina symvolizatsii [Wall of symbolization]. Ukrainskyi tyzhden, July 5. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/197360 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2017b). Tin: dramaturhiia podvoiennia [Shadow: the drama of doubling]. Ukrainskyi tyzhden, September 12. Retrieved from https://m.tyzhden.ua/column/199839 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2017c). Dzerkalo: pohliad u bezmezhzhia [Mirror: a gaze into infinity]. Ukrainskyi tyzhden, September 27. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/200779 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2017d). Shulha [Left-handed]. Ukrainskyi tyzhden, October 9. Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/201541 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2019a). Rozmaityi obraz masky [Various image of the mask]. Ukrainskyi tyzhden, 43 (623, October 24). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/236940 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2019b). Dolia lialky [The doll’s destiny]. Ukrainskyi tyzhden, 44 (624, October 31). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/237158 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2019c). Taiemnychi blyzniuky [Mysterious twins]. Ukrainskyi tyzhden, 46 (626, November 15). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/237672 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2019d). Zghushchennia tini [Thickening of the shadow]. Ukrainskyi tyzhden, 47 (627, November 22). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/237919 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2019e). Dubliuvannia realnoho [Duplication of the real]. Ukrainskyi tyzhden, 49 (629, December 5). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/238347 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2020). Inshi versii sebe [Other versions of yourself]. Ukrainskyi tyzhden, 3 (635, January 16). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/239580 [in Ukrainian].

Lotman, Ju. (1998). Kukly v sisteme kul’tury [Dolls in the system of culture]. In Ju. Lotman, Ob iskusstve (pp. 645–649). Sankt-Peterburg: Iskusstvo–SPb [in Russian].

“Medytatsii” Dekarta u dzerkali suchasnykh tlumachen: Zhan-Mari Beisad, Zhan-Liuk Marion, Kim San On-Van-Kun [Descartes‘ “Meditations” in the Mirror of Modern Interpretations: Jean-Marie Baysad, Jean-Luc Marion, Kim San On-Van-Kun]. (2014). Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Mel’shior-Bonne, S. (2006). Istorija zerkala [The history of the mirror]. Moskva: NLO [in Russian].

Morozov, I. (2011). Fenomen kukly v tradicionnoj i sovremennoj kul’ture (Krosskul’turnoe issledovanie ideologii antropomorfizma) [The phenomenon of the doll in traditional and modern culture (Cross-cultural study of the ideology of anthropomorphism)]. Moskva: Indrik [in Russian].

Naiden, O. (1999). Ukrainska narodna ihrashka: Istoriia. Semantyka. Obrazna svoieridnist. Funktsionalni osoblyvosti [Ukrainian folk toy: History. Semantics. Figurative originality. Functional features]. Kyiv: ArtEk [in Ukrainian].

Ovidii, P. N. (2008). Metamorfozy [Metamorphoses]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Platon. (1994). Timej [Timaeus]. In Platon, Sobranie sochinenij v 4 t. (Vol. 3). Moskva: Mysl’ [in Russian].

Platon. (1999). Zakony [Laws]. Moskva: Mysl’ [in Russian].

Platon. (2000). Derzhava [Republic]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Platon. (2005). Benket [Feast]. Lviv: Vydavnytstvo UKU [in Ukrainian].

Shamisso, A. fon. (1964). Dyvni pryhody Petera Shlemilia [Strange adventures of Peter Schlemil]. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].

Shenk, K. (2007). Filon Aleksandrijskij. Vvedenie v zhizn’ i tvorchestvo [Philo of Alexandria. Introduction to life and work]. Moskva: Biblejsko-bogoslovskij institut sv. Apostola Andreja [in Russian].

Shternberg, L. (1936). Pervobytnaja religija v svete jetnografii [Primitive religion in the light of ethnography]. Leningrad: Izdatel’stvo instituta narodov severa [in Russian].

Sofronova, L. (2006). Maska kak priem zatrudnennoj identifikacii [Mask as a method of difficult identification]. In Kul’tura skvoz’ prizmu identichnosti (pp. 343–359). Moskva: Indrik [in Russian].

Stoikita, V. (2004). Kratkaja istorija teni [A brief history of the shadow]. Sankt-Peterburg: Machina [in Russian].

Tjerner, V. (1983). Simvol i ritual [Symbol and ritual]. Moskva: Nauka [in Russian].

Vasil’kova, A. (2003). Dusha i telo kukly: Priroda uslovnosti kukly v iskusstve XX veka: teatr, kino, televidenie [Soul and body of a doll: The nature of the conventions of dolls in the art of the twentieth century: theater, cinema, television]. Moskva: Agraf [in Russian].

Yung, K. G. (2013). Arkhetypy i kolektyvne nesvidome [Archetypes and the collective unconscious]. Lviv: Astroliabiia [in Ukrainian].

Yung, K. G. (2016). Aion. Narysy shchodo symvoliky samosti [Aion. Essays on the symbolism of the self]. Lviv: Astroliabiia [in Ukrainian].

Zolotarjov, A. (1964). Rodovoj stroj i pervobytnaja mifologija [Ancestral structure and primitive mythology]. Moskva: Nauka [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Lyuty, T. (2021). Філософський символізм багатократного дублювання. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 6, 14–27. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2020.6.14-27