Філософські репрезентації самості в епосі Гомера та фантасмагоричній поемі Данте
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2021.7.78-89Ключові слова:
самість, індивід, особа, особистість, архетип шляхуАнотація
Стаття є спробою філософської інтерпретації художнього тексту. Її завдання полягає у виявленні принципів людської самості, що представлені в класичній літературі: в Гомеровій «Іліаді» й «Одиссеї» та «Божественній комедії» Данте. Розгляд передбачає виокремлення архетипової оповідної структури, до якої застосовано модель розвитку людини з трьома складовими (індивід, особа, особистість). Простежено відповідність героїв творів цій типології, яка є не остаточним мірилом людини, а нагадує «ідеальні типи» за Максом Вебером. Проаналізовано динаміку розвою внутрішнього світу людини, що відповідає сюжетові подорожі. Тобто не мандрам у просторі, а внутрішньому шляху, який долає людина у поступовому самоусвідомленні. З’ясовано, що твори Гомера і Данте можна інтерпретувати як такі, що не передбачають розвиненої та незалежної особистості. З іншого боку, персонажі демонструють ключові фактори змін, які відбуваються всередині того, хто формує в собі риси самодостатності. В дослідженні вдалося сконструювати психологічну мапу, що дає змогу окреслити не сталий тип, а радше різні горизонти особистості. Виявлено виразні людські прагнення бути творцем самості. Проте такі спонукання передбачають не тільки низку самовільних виявів, а й встановлення міри для себе. Спочатку ці наміри здійснюються без самозаглиблення, рефлексії та самооцінки. Адже нестримна й неврівноважена людська вдача тривалий час залишається підпорядкованою вищим (божественним) силам і суттєво обмежується ними. Втім, людина врешті приходить до потреби самопізнання і встановлює баланс між своїми розсудливими та несвідомими проявами. Вийти з кола самозабуття їй вдається через подолання різних форм відчуженості, відлюдництва, нарцисизму, суперечності в собі, недбалості, зарозумілості. Самовладання досягається правдивістю про себе, доланням страху, розпізнаванням дії спокуси та природи пристрасті. Розкривається і людська налаштованість до Іншого, що можлива завдяки свободі та любові як кардинальним проявам активної складової самості.
Завантаження
Посилання
- Dante Alihieri. (2006). Bozhestvenna komediia [Divine Comedy]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].
- Homer. (2006). Iliada [Iliad]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].
- Homer. (2008). Odisseia [Odyssey]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].
- Krymskyi, S. (2019). Liudyna. Sofiinist. Istoriia [Man. Sophia. History]. Kyiv: Alfa-PIK [in Ukrainian].
- Liutyi, T. (2020a). Bud sobi volodarem! [Be your own master!]. Ukrainskyi tyzhden, 23 (655, June 5). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/244318 [in Ukrainian].
- Liutyi, T. (2020b). Zorni steli [Star Ceilings]. Ukrainskyi tyzhden, 24 (656, June 11). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/244547 [in Ukrainian].
- Liutyi, T. (2020c). Ihry samosti [Self Games]. Ukrainskyi tyzhden, 37 (669, September 10). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/247526 [in Ukrainian].
- Liutyi, T. (2020d). Istoriia pochynalasia z nadmirnosti [The history began with redundancy]. Ukrainskyi tyzhden, 36 (668, September 3). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/247335 [in Ukrainian].
- Liutyi, T. (2020f). Mandrivka vhlyb sebe [A Journey Deep into Yourself]. Ukrainskyi tyzhden, 22 (654, May 27). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/244034 [in Ukrainian].
- Liutyi, T. (2020g). Narodzhennia osobystosti [Birth of a Personality]. Ukrainskyi tyzhden, 52 (684, December 25). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/251101 [in Ukrainian].
- Nembrini, F. (2014). Dante, pojet zhelanija. Kommentarii k “Bozhestvennoj komedii”. Ad [Dante, the Poet of Desire. Comments on the Divine Comedy. Hell]. Kyiv: Duh і Lіtera [in Russian].
- Nembrini, F. (2019a). Dante, pojet zhelanija. Kommentarii k “Bozhestvennoj komedii”. Chistilishhe [Dante, the Poet of Desire. Comments on the Divine Comedy. Purgatory]. Kyiv: Duh і Lіtera [in Russian].
- Nembrini, F. (2019b). Dante, pojet zhelanija. Kommentarii k “Bozhestvennoj komedii”. Raj [Dante, the Poet of Desire. Comments on the Divine Comedy. Paradise]. Kyiv: Duh і Lіtera [in Russian].
- Scheler, M. (1928). Die Stellung des Menschen im Kosmos. Projekt Gutenberg-DE. Retrieved from: https://www.projekt-gutenberg.org/scheler/menschko/chap009.html.
- Veber, M. (1998). Pro deiaki katehorii sotsiolohii rozuminnia [On Some Categories of Sociology of Understanding]. In M. Veber. Sotsiolohiia. Zahalnoistorychni analizy. Polityka (pp. 104–156). Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
- Yung, K. G. (2013). Arkhetypy i kolektyvne nesvidome [Archetypes and the Collective Unconscious]. Lviv: Astroliabiia [in Ukrainian].
- Yung, K. G. (2016). Aion. Narysy shchodo symvoliky samosti [Aion. Essays on the Symbolism of the Self]. Lviv: Astroliabiia [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Taras Lyuty
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).