Філософські репрезентації самості в епосі Гомера та фантасмагоричній поемі Данте

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2021.7.78-89

Ключові слова:

самість, індивід, особа, особистість, архетип шляху

Анотація

Стаття є спробою філософської інтерпретації художнього тексту. Її завдання полягає у виявленні принципів людської самості, що представлені в класичній літературі: в Гомеровій «Іліаді» й «Одиссеї» та «Божественній комедії» Данте. Розгляд передбачає виокремлення архетипової оповідної структури, до якої застосовано модель розвитку людини з трьома складовими (індивід, особа, особистість). Простежено відповідність героїв творів цій типології, яка є не остаточним мірилом людини, а нагадує «ідеальні типи» за Максом Вебером. Проаналізовано динаміку розвою внутрішнього світу людини, що відповідає сюжетові подорожі. Тобто не мандрам у просторі, а внутрішньому шляху, який долає людина у поступовому самоусвідомленні. З’ясовано, що твори Гомера і Данте можна інтерпретувати як такі, що не передбачають розвиненої та незалежної особистості. З іншого боку, персонажі демонструють ключові фактори змін, які відбуваються всередині того, хто формує в собі риси самодостатності. В дослідженні вдалося сконструювати психологічну мапу, що дає змогу окреслити не сталий тип, а радше різні горизонти особистості. Виявлено виразні людські прагнення бути творцем самості. Проте такі спонукання передбачають не тільки низку самовільних виявів, а й встановлення міри для себе. Спочатку ці наміри здійснюються без самозаглиблення, рефлексії та самооцінки. Адже нестримна й неврівноважена людська вдача тривалий час залишається підпорядкованою вищим (божественним) силам і суттєво обмежується ними. Втім, людина врешті приходить до потреби самопізнання і встановлює баланс між своїми розсудливими та несвідомими проявами. Вийти з кола самозабуття їй вдається через подолання різних форм відчуженості, відлюдництва, нарцисизму, суперечності в собі, недбалості, зарозумілості. Самовладання досягається правдивістю про себе, доланням страху, розпізнаванням дії спокуси та природи пристрасті. Розкривається і людська налаштованість до Іншого, що можлива завдяки свободі та любові як кардинальним проявам активної складової самості.

Біографія автора

Taras Lyuty, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Лютий Тарас Володимирович – Доктор філософських наук, доцент, професор кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА

t.lyutyi@ukma.edu.ua

Посилання

Dante Alihieri. (2006). Bozhestvenna komediia [Divine Comedy]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Homer. (2006). Iliada [Iliad]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Homer. (2008). Odisseia [Odyssey]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Krymskyi, S. (2019). Liudyna. Sofiinist. Istoriia [Man. Sophia. History]. Kyiv: Alfa-PIK [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2020a). Bud sobi volodarem! [Be your own master!]. Ukrainskyi tyzhden, 23 (655, June 5). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/244318 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2020b). Zorni steli [Star Ceilings]. Ukrainskyi tyzhden, 24 (656, June 11). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/244547 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2020c). Ihry samosti [Self Games]. Ukrainskyi tyzhden, 37 (669, September 10). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/247526 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2020d). Istoriia pochynalasia z nadmirnosti [The history began with redundancy]. Ukrainskyi tyzhden, 36 (668, September 3). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/247335 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2020f). Mandrivka vhlyb sebe [A Journey Deep into Yourself]. Ukrainskyi tyzhden, 22 (654, May 27). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/244034 [in Ukrainian].

Liutyi, T. (2020g). Narodzhennia osobystosti [Birth of a Personality]. Ukrainskyi tyzhden, 52 (684, December 25). Retrieved from https://tyzhden.ua/Columns/50/251101 [in Ukrainian].

Nembrini, F. (2014). Dante, pojet zhelanija. Kommentarii k “Bo­zhestvennoj komedii”. Ad [Dante, the Poet of Desire. Comments on the Divine Comedy. Hell]. Kyiv: Duh і Lіtera [in Russian].

Nembrini, F. (2019a). Dante, pojet zhelanija. Kommentarii k “Bo­zhestvennoj komedii”. Chistilishhe [Dante, the Poet of Desire. Comments on the Divine Comedy. Purgatory]. Kyiv: Duh і Lіtera [in Russian].

Nembrini, F. (2019b). Dante, pojet zhelanija. Kommentarii k “Bo­zhestvennoj komedii”. Raj [Dante, the Poet of Desire. Com­ments on the Divine Comedy. Paradise]. Kyiv: Duh і Lіtera [in Russian].

Scheler, M. (1928). Die Stellung des Menschen im Kosmos. Projekt Gutenberg-DE. Retrieved from: https://www.projekt-gutenberg.org/scheler/menschko/chap009.html.

Veber, M. (1998). Pro deiaki katehorii sotsiolohii rozuminnia [On Some Categories of Sociology of Understanding]. In M. Veber. Sotsiolohiia. Zahalnoistorychni analizy. Polityka (pp. 104–156). Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Yung, K. G. (2013). Arkhetypy i kolektyvne nesvidome [Archetypes and the Collective Unconscious]. Lviv: Astroliabiia [in Ukrainian].

Yung, K. G. (2016). Aion. Narysy shchodo symvoliky samosti [Aion. Essays on the Symbolism of the Self]. Lviv: Astroliabiia [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-03

Як цитувати

Lyuty, T. (2021). Філософські репрезентації самості в епосі Гомера та фантасмагоричній поемі Данте. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 7, 78–89. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2021.7.78-89