Внесок Інституту філософії НАН України у розвиток філософії та релігієзнавства в НаУКМА
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.23-33Ключові слова:
Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України, Києво-Могилянська академія, Національний університет «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА), філософія, релігієзнавство, освітаАнотація
У статті вперше в науковій літературі висвітлено місце і роль Інституту філософії імені Г. С. Сковороди Національної академії наук України у становленні й розвитку кафедри філософії та релігієзнавства Національного університету «Києво-Могилянська академія» (НаУКМА), створеної у 1992 р., та її освітніх програм. Акцентуючи увагу на вагомій ролі науковців Інституту філософії в актуалізації інтелектуальної спадщини та інституційної пам’яті славетної Києво-Могилянської академії (КМА, 1615‒1817), стаття увиразнює безпосередню долученість учених-філософів НАН України до відродження Києво-Могилянської академії у статусі сучасного університету, розпочатого 30 років тому групою українських науковців та освітян на чолі з В’ячеславом Брюховецьким, і підготовки перших в Україні бакалаврів і магістрів філософії. Розкриваючи головну мету кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА – формування нового покоління українських філософів, чий фаховий рівень відповідає сучасним західним стандартам, авторка фокусує увагу на сформованій у співпраці з науковцями Інституту філософії моделі філософської освіти, новаторській для пострадянської доби. Ця модель ґрунтується на поєднанні загальногуманітарної і професійної підготовки, навчального процесу і наукових студій, глибокого знання студентами як історії, так і сучасних напрямів і течій філософської думки, класичних і новітніх філософських першоджерел, належному опануванні іноземних мов із метою безпосереднього вивчення оригінальних пам’яток світової та вітчизняної філософської думки, а також новітньої дослідницької літератури. Окреслюючи доробки провідних фахівців Інституту в царині викладання й реалізації філософських освітніх програм НаУКМА, авторка доводить, що їхня багаторічна співпраця з університетом стала не лише однією з фундаментальних засад могилянської філософської школи, а й потужним стимулом професійного розвитку і творчої самореалізації інститутських колег.
Завантаження
Посилання
- Briukhovetskyi, V. S. (2002). Vidrodzhennia Kyievo-Mohylianskoi akademii sohodni bulo b nemozhlyvym... [Revival of the Kyiv-Mohyla Academy Would be Impossible Today]. Stolytsia, 29, 6 [in Ukrainian].
- Drach, I. F., Krymskyi, S. B., & Popovych, M. V. (1984). Hryhorii Skovoroda: Biohrafichna povist [ Hryhorii Skovoroda: Biographical Story]. Molod [in Ukrainian].
- Horskyi, V. S. (2011a). Deshcho pro istoriiu z istoriieiu filosofii (Subiektyvni rozdumy z pryvodu yuvileiu) [Something about Story with History of Philosophy (Subjective Reflections upon the Anniversary)]. In M. Tkachuk (Ed.), Vilen Horskyi: dotyky, smysly, spohliadannia [Vilen Horsky: Touches, Meanings, Contemplantions] (pp. 288‒310). Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].
- Horskyi, V. S. (2011b). Interviu Vilena Horskoho z Yuriiem Zavhorodnim [Vilen Horsky’s Interview with Yuri Zavhorodniy]. In M. Tkachuk (Ed.), Vilen Horskyi: dotyky, smysly, spohliadannia [ Vilen Horsky: Touches, Meanings, Contemplantions] (pp. 259–279). Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].
- Horskyi, V. S. (Ed.). (2001). Obraz Khrysta v istorii ukrainskoi kultury [The Іmage of Christ in the Нistory of Ukrainian Сulture]. Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
- Horskyi, V. S. (Ed.). (2002). Relihiino-filosofska dumka v Kyievo-Mohylianskii akademii: yevropeiskyi kontekst [Religious and Philosophical Thought in Kyiv Mohyla Academy: European Context]. Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
- Horskyi, V. S., Stratii, Ya. M., Tykholaz, A. H., & Tkachuk, M. L. (2000). Kyiv v istorii filosofii Ukrainy [Kyiv in the History of Philosophy of Ukraine]. Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”]; Universytetske vydavnytstvo “Pulsary” [in Ukrainian].
- Horskyi, V., & Tkachuk, M. (Eds.). (1997). Kyivski obrii: istorykofilosofski narysy [Kyiv Нorizons: Нistorical and Рhilosophical Еssays]. Stylos [in Ukrainian].
- Horskyi, V., & Tkachuk, M. (Eds.). (2002). Filosofska dumka v Ukraini. Biobibliohrafichnyi slovnyk [Philosophical Thought in Ukraine: Biobibliographic Dictionary]. Universytetske vydavnytstvo “Pulsary” [in Ukrainian].
- Krymskyi, S. B. (2005). Fortetsia ukrainskoi dukhovnosti [The Fortress of Ukrainian Spirituality]. Den, 194 (October 22) [in Ukrainian].
- Malakhov, V. A. (1996). Etyka: kurs lektsii: navchalnyi posibnyk [Ethics: a Course of Lectures: tutorial]. Lybid [in Ukrainian].
- Malakhov, V. A. (2006). Etyka spilkuvannia: navchalnyi posibnyk [Ethics of Communication: tutorial]. Lybid [in Ukrainian].
- Ostrianin, D. Kh. (1966). Narys istorii filosofii na Ukraini [Essay on the Нistory of Рhilosophy in Ukraine]. Naukova dumka [in Ukrainian].
- Popovych, M. V. (2015). Kyiv yak “druhyi Yerusalym” [Kyiv as the “Second Jerusalem”]. NaUKMA [in Ukrainian].
- Shynkaruk, V. I. (Ed.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical Encyclopedic dictionary]. Abrys [in Ukrainian].
- Shynkaruk, V. I., & Bystrytskyi, Ye. K. (Eds.). (1996). Fenomen ukrainskoi kultury: etodolohichni zasady osmyslennia [ The Phenomenon of Ukrainian Culture: Methodological Principles of Understanding]. Feniks [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L. (2000). Kyivska akademichna filosofiia XIX – poch. XX st.: metodolohichni problemy doslidzhennia [Kyiv Academic Philosophy of the 19th – Early 20th Centuries: Methodological Problems of Research]. VIPOL [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L. (2002). Filosofski kursy Kyievo-Mohylianskoi akademii v konteksti yevropeiskoho skholastychnoho dyskursu [Philosophical Courses of the Kyiv-Mohyla Academy in the Context of European Scholastic Discourse]. In V. S. Horskyi (Ed.), Relihiino-filosofska dumka v Kyievo-Mohylianskii akademii: yevropeiskyi kontekst [ Religious and Philosophical Thought in Kyiv Mohyla Academy: European Context] (pp. 39‒66). Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L. (2011а). Vilen Horskyi: na shliakhu do sebe [Vilen Horsky: on the Path to Himself]. In M. Tkachuk (Ed.), Vilen Horskyi: dotyky, smysly, spohliadannia [Vilen Horsky: Touches, Meanings, Contemplantions] (pp. 9–40). Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L. (2011b). Kyievo-Mohylianska akademiia i stanovlennia filosofskoi osvity v Ukraini [Kyiv-Mohyla Academy and the Formation of Philosophical Education in Ukraine]. In M. L. Tkachuk (Ed.), Filosofska osvita v Ukraini: istoriia ta suchasnist [ Philosophical Education in Ukraine: History and Modernity] (pp. 8‒28). Kyiv: Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L. (2011c). Filosofiia v Kyivskii dukhovnii akademii: osvitnii aspekt [Philosophy in Kyiv Theological Academy: the Educational Aspect]. In M. L. Tkachuk (Ed.), Filosofska osvita Ukraine: History and Modernity] (pp. 66‒94). Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L. (2014). Kyievo-Mohylianska akademiia v istorii filosofskoi osvity [Kyiv-Mohyla Academy in the History of Philosophy Education]. Pamiatky Ukrainy, 197, 32‒41 [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L. (2016). Instytut filosofii v intelektualnii biohrafii Vilena Horskoho [The Institute of Philosophy in Intellectual Biography of Vilen Horsky]. Filosofska dumka, 6, 113‒121 [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L., & Yurynets, Ya. I. (2011). Spadshchyna Vilena Horskoho (1931–2007): bibliohrafichnyi pokazhchyk [Heritage of Vilen Horsky (1931–2007): a Bibliography]. In M. Tkachuk (Ed.), Vilen Horskyi: dotyky, smysly, spohliadannia [Vilen Horsky: Touches, Meanings, Contemplantions] (pp. 317–384). Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].
- Yermolenko, A. M. (1999). Komunikatyvna praktychna filosofiia [Communicative Practical Philosophy]. Libra [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Maryna Tkachuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).