Культурно-символічна картина світу латинського християнського Середньовіччя: власне культурний вимір. Частина I

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.76-88

Ключові слова:

Європа, культурно-символічні картини світу, латинське християнське Середньовіччя, онтологія, спасіння, текст, особистість, культура, освіта, ієрархія, врядування, влада, свобода, священний, духовний, смисл, факт

Анотація

Стаття – продовження попередньої публікації автора в цьому виданні, присвяченої культурно-символічній картині світу латинського християнського Середньовіччя. Цей, другий, текст відтворює історичну «картинку» доби з наголосом не на онтологічному, а на її культурному виразі. Автор як філософ зосереджений не так на «факті» (це справа істориків), як на «смислі», опікуючись смисловим моделюванням доби як феномену культури. Представлено першу частину дослідження, присвячену середньовічній культурі врядування як символічній культурі владних соціальних стосунків.
У Преамбулі з огляду на «тканинно-текстову» міфологему «людина – текст – світ» окреслено концептуальне тло дослідження, запропоновано останню авторську редакцію загальної формули середньовічної культурно-символічної картини світу як картини історії культури особистісного спасіння, конкретизовано предмет дослідження і визначено коло попередників-«провідників».
У § 1 розглянуто роль і значення «вертикалі спасіння» та її священної природи для християнської свідомості. Визначено тварні засади трансформації вертикалі в символічну ієрархію середньовічного соціуму. З урахуванням ключових філософських і власне правових памʼяток доби проілюстровано концепцію Середньовіччя як доби абсолютизації чистої Ідеї, отже, абсолютизації особистісного буття.
У § 2 розглянуто питання ієрархії, влади і свободи з огляду на їхні рівні та можливості реалізації в середньовічному суспільстві. Вирішено проблеми соціальної персоналізації «верхніх» і «нижніх» пожильців символічної ієрархічної драбини, стосунків між ієрархічними щаблями, логіки їхнього «заповнення» та порівневої свободи середньовічної людини на шкалі «владарювання – покора». Зафіксовано «епохальний» статус християнина як духовно вільної людини.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Yuriy Svatko, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Сватко Юрій Іванович – доктор філологічних наук, професор кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА

yuriy.svatko@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Arkhiepiskop Ilarion (Troitskii). (1997). Ocherki iz istorii dogmata o Tsekvi [Essays from History of Dogma about the Church]. Pravoslavnyi palomnik [in Russian].
  2. Bartlett, R. (Ed.). (2001). Medieval Panorama. Los Angeles: The J. Paul Getty Museum [in English].
  3. Buissonnade, P. (2010). Ot nashestviia varvarov do epokhi Vozrozhdeniia. Zhizn i trud v srednevekovoi Evrope [From the Barbarian Invasion to the Renaissance. Life and Work in Medieval Europe]. ZAO izdatelstvo TSENTRPOLIGRAF [in Russian].
  4. Digesta Iustiniani. (2008). Volumen primum. Libri I–IV. Editio secunda emendata. Statut [in Latin and Russian].
  5. ΔΙΟNΥΣIOΣ TOΥ AΡEOΠAΓITOΥ. (1997). ΠΕΡΙ THΣ OΥΡANIAΣ EΡAХIΣ. Glagol, RHGI, Universitetskaia kniga [in Greek and Russian].
  6. Dionisii Areopagit. (2002). Sochineniia. Tolkovaniia Maksima Ispovednika [Essays. Interpretations of Maximus the Confessor]. Aleteiia; Izdatelstvo Oleda Abyshko [In Ancient Greek and Russian].
  7. Fedotov, G. P. (1996). Feodaknyi byt v khronike Lamberta Ardrskogo [Feudal Life in the Cronicle of Lambert of Ardra]. In Sobranie cochinenii v 12 tomakh: Abeliar I stati 1911–1925 gg. [Collected Works in 12 Volumes: Abelard and Articles 1911–
  8. (Vol. 1, pp. 275–300). Martis [in Russian].
  9. Fowles, J. (1989). Daniel Martin. Picador.
  10. Frost, R. (1986). The Door in the Dark. In R. Frost, Poems (p. 222). Raduga Publishers [in English and Russian].
  11. Garntsev, M. A. (1988). Ot Bonaventury k Dunsu Skotu: k kharakteristike avgustinianstva vtoroi poloviny XIII – nachala XIV veka [From Bonaventure to Duns Scotus: on the Characteristics of Augustinianism in the Second Half of the 13th – early 14th Centuries]. Srednie veka [Middle Ages], 51, 95–115 [in Russian].
  12. Goran, V. P. (1990). Drevnegrecheskaia mifologema sudby [Ancient Greek Mythology of Fate]. Nauka. Sibirskoe otdelenie [in Russian].
  13. Guillelmus de Campellis Catalaunensis Episcopus. (1854). Dialogus inter Christianum et Iudaeum de fide Catholica. In J.-P. Migne, Patrologiae Cursus Completus. Series Latin. Paschalis II, Gelasii II, Calixti II, romanorumPontificum Epistolae et Privilegia etc. (Tomus CLXIII, pp. 1045–1072). Аpud J.-P. Migne editorem [in Latin].
  14. Gurevich, A. Ya. (2002). Srednevekove kak tip kultury [The Middle Ages as a Type of Culture]. Antropologiia kultury [Antropology of Culture], 1, 39–55. OGI [in Russian].
  15. Hugo de S. Victore. (1854). Eruditionis Didascalicae libri septem. In J.-P. Migne, Patrologiae Cursus Completus. Series Latin. Hugonis de S. Victore canonici regularis S. Victoris Parisiensis Opera omnia (Tomus CLXXVI (II), pp. 740–838). Аpud J.-P. Migne editorem.
  16. Ioannes Duns Scotus. (2001). Tractatus de Primo Principio. Izdatel’stvo Franciskancev [in Latin and Russian].
  17. Kantorowicz, E. H. (2016). The King’s Two Bodies. A study in Mediaeval Political Theology. Princeton University Press.
  18. Le Goff, J. (2003). L’Europe est-elle née au Moyen Age? Édition du Seuil.
  19. Le Goff, J. (2008). La Civilisation de l’Occident Medieval. Éditions Flammarion.
  20. Linch, J. (1994). Serednovichna tserkva [The Medieval Church]. Osnovy [in Ukranian].
  21. Losev, A. F. (1994). Pervozdannaia sushchnost [Primordial Essence]. In A. F. Losev, Mif – Chislo – Sushchnost [Myth – Number – Essence] (pp. 233–262). Mysl [in Russian].
  22. Losev, А. F. (1995). Istoriia esteticheskikh uchenii [History of Aesthetic Doctrines]. In А. F. Losev, Forma – Stil – Vyrazheniie [Form – Style – Expression] (pp. 321–404). Mysl [in Russian].
  23. Losev, А. F. (1997a). Dialekticheskie osnovy matematiki [Dialectical Foundations of Mathematics]. In А. F. Losev, Khaos i struktura [Chaos and Structure] (pp. 609–730). Mysl [in Russian].
  24. Losev, А. F. (1997b). Nekotorye elementarnye razmyshleniia k voprosu o logicheskikh osnovakh ischisleniia besconechnomalykh [Some Elementary Reflectionas on the Question of Logical Foundations of the Infinitesimal calculus]. In А. F. Losev, Khaos i struktura [Chaos and Structure] (pp. 609–730). Mysl [in Russian].
  25. Losev, А. F. (2001). Dopolneniia k dialektike mifa (fragmenty) [Additions to the “Dialectic of Myth” (fragments)]. In А. F. Losev, Dialektika mifa [ Dialectic of Myth] (pp. 233–402). Mysl [in Russian].
  26. Lozinskii, S. G. (1923). Srednevekovye rostovshchiki. Stranitsy iz ekonomicheskoi istorii tserkvi v srednie veka [Medieval Usurers. Excerpts from the Economic History of the Church in the Middle Ages]. Seiatel [in Russian].
  27. Luscombe, L. E. (2006). Hierarchy. In A. S. Mcgrade (Ed.), The Cambridge Companion to Medieval Philosophy (pp. 60–72). Cambridge University Press.
  28. Randall, L. (2011). Knocking on Heaven’s Door. How Physics and Scientific Thinking Illuminate the Universe and the Modern World. Harper Collins Publishers (The Bodley Head).
  29. S. Aurelius Augustinus Hipponensis. (1729). S. Aurelii Augustini Hipponensis episcopi Confessionum libri tredecim. In Sancti Aurelii Augustini Hipponensis episcopi Operum (Vol. I, pp. 69–244). Excudebat Jo Baptista Albrizzi Hieron. Fil. Venetus Typographus.
  30. Saksonskoe zertsalo. Pamiatniki, kommentarii, issledovaniia [Sachsenspiegel. Literary Monuments, Comments, Research]. (1985). Nauka [in Russian].
  31. Sanctus Aurelius Augustinus Hipponensis. (1845). S. Aurelii Augustini Hipponensis episcopi Ad Margellinum De Civitate Dei contra paganos Libri viginti duo. In J.-P. Migne, Patrologiae Cursus Completus. Series Latin (Vol. 041 (VII), pp. 13–804). Аpud Garnier fratres, editores.
  32. Sanctus Thomas Aquinas. (2007). Summa Theologiae. Pars Prima. Quaestiones 65–119. Izdatel’ Savin S. A. [in Latin and Russian].
  33. Sanctus Thomas Aquinas. (2012). Summa Theologiae. Pars Prima Secundae. Questiones 68–114. Kniznyi dom “LIBROKOM” [in Latin and Russian].
  34. Svatko, Yu. I. (1993). Mir imeni: iavlennost smysla (Eshcho odna popytka osmysleniia filosofii imeni) [The World of Name: Manifestation of Meaning (Another attempt at Comprehending the Philosophy of Name)]. In D. I. Rudenko, Yu. I. Svatko, Filosofiia imeni: v poiskakh novykh prostranstv [Philosophy of Name: Searching for New Spaces] (pp. 3–68). Oko [in Russian].
  35. Svatko, Yu. I. (1994). Imia kak tekst i Tekst kak Imia: lingvisticheskiie i lingvofilosofskiie osnovaniia analiza (Doktorskaia dissertatsiia) [Name as Text and Текст as Name: Linguistic and Linguistophilosophical Basics of Analisys (Doctoral dissertation)]. http:/www.dissercat.com/content/imya-kak-tekst-i-tekst-kakimya-lingvist-i-lingvofilos-osnovaniya-analiza (31907) [in Russian].
  36. Svatko, Yu. I. (1999). Velikoe Bez-razlichnoe (vvedinie v filosofiiu igry) [The Great In-different (Introduction to Philosophy of Game)]. Filosofiia iazyka: v granitsakh i vne granits [Philosophy of Language: Within and Beyong Borders], 3–4, 33–95 [in Russian].
  37. Svatko, Yu. I. (2002b). Teofan Prokopovych i yevropeiske Vidrodzhennia iak okremyi kulturno-istorychnyi typ. In Relihiino-filosofska dumka v Kyievo-Mohylianskii Akademii: yevropeiskyi kontekst [Philosophucal Thought at the Kyiv-Mohyla Academy: European Context] (pp. 175–212). KM Akademiia [in Ukrainian].
  38. Svatko, Yu. I. (2002а). ...Mizh inshym, і “tsyvilizatsiia zhestu” (kilka shtrykhiv do rozuminnia latynskoho khrystyianskoho Seredniovichchia iak okremoho kulturno-istorychnoho typu) [Inter alia, “Civilisation of Gestures” (some traits to understanding of Cristian Latin Middle Ages as a specific cultural and historical type)]. In Zh.-Kl. Shmitt, Sens zhestu na seredniovichnomu Zakhodi [ The Rationale of Gestures in the Medieval West] (pp. 5–117). Oko [in Ukrainian].
  39. Svatko, Yu. I. (2008). Novochasna model filosofuvannia v systemi rozumno-zhyttievykh idealiv yevropeiskoho Modernu [A Model of Modern Philosophizing in the System of Rational and Vital Ideals of the European Modern Era]. In Mohylianski istoryko-filosofski studii (pp. 132–187). Kyievo-Mohylianska akademiia [in Ukrainian].
  40. Svatko, Yu. I. (2009). Svit antychnoho kosmosu i antychna model filosofuvannia: kulturno-istorychnyi ta istoryko-filosofskyi komentar [The World of the Antique Cosmos and the Antique Model of Philosophizing: a Cultural-Historical and Historical-Philosophical Comment]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 89, 5–11 [in Ukrainian].
  41. Svatko, Yu. I. (2013). “Kinets prekrasnoii epokhy”, abo Chas zminy “kartynky”? [“The End of a Beautiful Era”, or The Time to Change “the View”?]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 141, 3–12 [in Ukrainian].
  42. Svatko, Yu. I. (2014). Mif pro kredyt, abo Vprava z prykladnoii filosofii [The Myth of Credit, or An Exercise in Appled Philosophy]. In Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 154, 34–45 [in Ukrainian].
  43. Svatko, Yu. I. (2015a). Mif pro kredyt u svitli tekstu pro kredyt, abo Vprava z prykladnoii filosofii-2 [The Myth of Credit in the Light of Text on Credit, or An Exercise in Appled Philosophy-2]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 167, 22–30 [in Ukrainian].
  44. Svatko, Yu. I. (2015b). Naprykintsi Svitu Liudyny: dukhovnist, tsinnosti, kompetentsii, osvita [Elapsing Human World: Spirituality, Values, Competencies, Education]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of Personality: Metodology, Theory and Practice], 3 (66), 174–197 [in Ukrainian].
  45. Svatko, Yu. I. (2016). Koly, chomu i yak, abo Latynske serednovichchia u prostori yevropeskoi filosofii istorii [When, Why and How, or The Latin Middle Ages in the Space oh the European Philosophy of History]. Mahisterium, 65, 3–17 [in Ukrainian].
  46. Svatko, Yu. I. (2017). Konflikt u dzerkali linhvoontoepistemolohichnoi ekspertyzy: za lashtunkamy “brani” mizh Akhillom i Ahamemnonom, abo Slovo pislia vstupu [Conflict in the Kightof Integrated Linguistic, Ontological, and Epistemological Expertise: the Backstage of ’Quarrel’ between Achilles and Agamemnon, or A Postface Following the Introduction]. Naukovi zapysky NaUKMA. Pedahohichni, psykholohichni nauky ta sotsialna robota, 199, 3–30 [in Ukrainian].
  47. Svatko, Yu. (2019). Kulturno-symvolichni kartyny svitu yak predmet vlasne filosofskoi refleksii u svitli proektu vidtvorennia istorii Yevropy v “kartynno” uvyraznenykh ontolohiiakh [Cultural-symbolic pictures of the world as a subject of the philosophical reflection proper, in the light of the project of reproducing the history of Europe in ‘picturesquely’ expressed ontologies]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 4, 40–57 [in Ukrainian].
  48. Svatko, Yu. I. (2020). Kulturno-symvolichna kartyna svitu latynskoho khrystyianskoho Seredniovichcha: ontolohichnyi vymir [Cultural-Symbolic World Picture of the Latin Christian Middle Ages: the Ontological Dimension]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 5, 26–59 [in Ukrainian].
  49. Sviatitel Grigorii Nisskii. (1999). O blazhenstvakh [On the Beatitudes]. Izdatelstvo imeni Sviatitelia Ignatiia Stavropolskogo [in Russian].
  50. Sviatoi otets Ioann Zlatoustyi. (1994). Beseda XXI [Homily XXI]. In Sviatogo ottsa nashego Ioanna Zlatoustogo, Arkhiepiscopa Konstantinopolskogo izbrannye tvoreniia. Besedy na Poslanie k Rimlianam [Homilies on the Epistle to the Romans by Our Holy Father John Chrysostom, ArchBishop of Constantinople] (pp. 757–766). Posad [in Russian].
  51. Tauler, I. (2000). Bog zoviot i prizyvaet nas [God is calling and exhorting us]. In Tsarstvo Bozhie vnutri nas. Propovedi Iohanna Taulera [The Kingdom of God is Within Us. Sermons by Johann Tauler] (pp. 36–44). RHGI [in Russian].
  52. Thomas Aquinas. (2004). Summae contra gentiles. Tomus secundus. Librum continens secundum. Sancti Thomae Institutum [in Latin and Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-30

Як цитувати

Svatko, Y. (2022). Культурно-символічна картина світу латинського християнського Середньовіччя: власне культурний вимір. Частина I. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, (9-10), 76–88. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.76-88