Ідеї І: трансцендентальний поворот у феноменологічній філософії

Автор(и)

  • Vakhtang Kebuladze Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.98-106

Ключові слова:

досвід, Едмунд Гусерль, мова, свідомість, споглядання, трансцендентальна феноменологія, феноменологічна філософія, феноменологія

Анотація

У статті йдеться про трансцендентальний поворот у розвитку феноменологічної філософії, який засновник феноменології Едмунд Гусерль здійснив у своєму творі «Ідеї чистої феноменології і феноменологічної філософії. Книга перша: вступ до чистої феноменології». Від цього моменту й до самого кінця життя Гусерль визначав власну філософію як трансцендентальну феноменологію. Про це свідчить насамперед назва його останнього незавершеного твору «Криза європейських наук і трансцендентальна феноменологія: вступ до феноменологічної філософії». Автор намагається прояснити історичне і філософське тло цього повороту і його вплив на феноменологію та інші філософські напрями аж дотепер. З одного боку, цей трансцендентальний поворот є дуже важливий для сучасної дискусії про проблему свідомості не лише у феноменологічних дослідженнях, а й у сучасній філософії свідомості та когнітивних науках. Наприклад, проблему «explanatory gap» можна побачити в новому світлі з феноменологічного погляду. Отже, стверджується, що феноменологія – це одна з найрозвинутіших версій трансцендентальної філософії досвіду і що на засадах трансцендентальної феноменології можна створити універсальну методологію гуманітаристики, а також додати дещо нове навіть до формулювання фундаментальних проблем природничих наук.

Біографія автора

Vakhtang Kebuladze, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Кебуладзе Вахтанг Іванович – доктор філософських наук, доцент, професор кафедри теоретичної і практичної філософії Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Посилання

Chalmers, D. (2013). Lytsem do lytsia z problemoiu svidomosti [Facing Up to the Problem of Consciousness] (A. Leonov, Transl.). In Ya. Shramko (Ed.), Aktualni problemy dukhovnosti. Vypusk 14 [Actual Problems of Mind. Issue 14] (pp. 121–152). KDPU [in Ukrainian].

Heidegger, M. (1976). Brief über den Humanismus. In M. Heidegger, Gesamtausgabe. Band 9. I Abteilung: Veröffentlichte Schriften 1914–1970. Wegmarken (S. 313–364). Vittorio Klostermann.

Huserl, E. (2018). Dosvid i sudzhennia. Doslidzhennia henealohii lohiky [Experience and judgment: investigations in a genealogy of logic] (V. Kebuladze, Transl.). Folio [in Ukrainian].

Huserl, E. (2020). Idei chystoi fenomenolohii i fenomenolohichnoi filosofii: Knyha persha. Zahalnyi vstup do chystoi fenomenolohii [ Ideas for a Pure Phenomenology and Phenomenological Philosophy: First Book: General Introduction to Pure Phenomenology] (V. Kebuladze, Transl.). Folio [in Ukrainian].

Husserl, E. (1910/11). Philosophie als strenge Wissenschaft. In Logos. Band I (S. 289–341). Verlag von J.C.D. Mohr (Paul Siebeck).

Husserl, E. (1948). Erfahrung und Urteil. Untersuchungen zur Genealogie der Logik. Claassen & Coverts Verlag.

Husserl, E. (1950). Husserliana. Bd VI: Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Erstes Buch: Allgemeine Einführung in die reine Phänomenologie. Martinus Nijhoff Publishers.

Husserl, E. (1952a). Husserliana. Bd IV: Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Zweites Buch: Phänomenologische Untersuchung zur Konstitution. Martinus Nijhoff Publishers.

Husserl, E. (1952b). Husserliana. Bd V: Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Drittes Buch: Die Phänomenologie und Fundamente der Wissenschaften. Martinus Nijhoff Publishers.

Husserl, E. (1954). Husserliana. Bd VI: Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Martinus Nijhoff Publishers.

Husserl, E. (1956). Husserliana. Bd VI: Erste Philosophie (1923/1924). Erster Teil: Kritische Ideengeschichte. Martinus Nijhoff Publishers.

Husserl, E. (1975). Husserliana. Bd XVIII: Logische Untersuchungen. Erster Band. Prolegomena zur reinen Logik. Martinus Nijhoff.

Husserl, E. (1994). Husserliana-Dokumente. Band III. Teil 4: Briefwechsel. Band IV. Die Freiburger Schüler. Kluwer Academic Publisher.

Kant, I. (2018). Prolehomeny do kozhnoi maibutnoi metafizyky, yaka mozhe postaty yak nauka [Prolegomenos to every future metaphysics that can appear as a science] (V. Terletskyi, Transl.). Folio [in Ukrainian].

Kebuladze, V. (2011). Fenomenolohiia yak transtsendentalnyi empiryzm [Phenomenology as transcendental empiricism]. In Ya. Shramko (Ed.), Aktualni problemy dukhovnosti. Vypusk 12 [Actual Problems of Mind. Issue 12] (pp. 81–89). KDPU [in Ukrainian].

Kebuladze, V. (2017). Fenomenolohiia dosvidu [Phenomenology of experience]. Dukh i Litera [in Ukrainian].

Lohmar, D. (1998). Erfahrung und kategoriales Denken. Hume, Kant und Husserl über vorprädikative Erfahrung und prädikative Erkenntnis. Kluwer Academic Publishers.

Menzhulin, V. (2010). Biohrafichnyi pidkhid v istoryko-filosofskomu piznanni [Biographical approach within the historiography of philosophy]. NaUKMA; Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].

Petitot, J., Varela, F. J., Pachoud, B., & Roy, J.-M. (1999). Naturalizing Phenomenology: Issues In Contemporary Phenomenology and Cognitive Science. Stanford University Press.

Rorty, R. (1984). The historiography of philosophy: four genres. In Philosophy in History. Essays on the historiography of philosophy (pp. 3–75). Cambridge University Press.

Schnell, A. (2020). Phänomenologie als transzendentaler Idealismus. Phänomenologische Forschungen, 1, 167–193.

Staiti, A., & Clarke, E. (Eds.). (2018). The Sources of Husserl’s “Ideas I”. De Gruyter.

Ströker, E. (1992). Husserls Werk: zur Ausgabe der Gesammelten Schriften. Meiner.

Vakhtel, A. (2017). Shchodo fenomenolohii pryrodnychoi nauky [On the phenomenology of natural science]. Filosofska dumka, 5, 62–75 [in Ukrainian].

Wild, J. (1940). Husserls Critique of Psychologism: its Historic Roots and Contemporary Relevance. In Philosophical Essays in Memory of Edmund Husserl. Cambridge (Massachusetts).

Wittgenstein, L. (1989). Logisch-philosophische Abhandlung. Tractatus logico-philosophicus. Suhrkamp.

Zahavi, D. (2004). Phenomenology and the project of naturalization. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 3, 331–347.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-20

Як цитувати

Kebuladze, V. (2023). Ідеї І: трансцендентальний поворот у феноменологічній філософії. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, (9-10), 98–106. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.98-106