Доцільність поєднання феміністичного та антиколоніального підходів до історіографії філософії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.137-146

Ключові слова:

історіографія філософії, фемінізм, деколонізація, постколоніалізм, антиколоніалізм

Анотація

Протягом кількох останніх десятиліть у англомовному академічному середовищі активно розробляють феміністичні дослідження, пов’язані з історіографією філософії, передусім західної. Ці розробки зумовили істотне переосмислення історико-філософського канону, сприяли випрацюванню низки методологічних рефлексій та відкриттю імен філософинь минулого. Паралельно з феміністичними активізуються й антиколоніальні студії, покликані протистояти передсуду, що філософія є західним феноменом. Водночас український історико-філософський канон лишається майже суто чоловічим, а антиколоніальну перспективу не застосовують до історії філософії, хоча значну частину своєї історії Україна не була самостійною, а її землі впродовж кількох століть входили до складу імперій. Для подолання андроцентризму історіографії української філософії потрібно поєднувати феміністичну перспективу з антиколоніальною, оскільки йдеться про жінок, які належали до колонізованої нації і зазнавали впливу цього статусу. Однак у методологічному сенсі феміністичний і антиколоніальний підходи лишаються здебільшого ізольованими, що зумовлює потребу в дослідженні стану їхнього розроблення та перспектив їхнього поєднання. Таку мету й реалізовує ця стаття, розглядаючи не лише зміст феміністичного та антиколоніального підходів до історіографії філософії, а й методологічні засади та практичні приклади їхнього поєднання.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Veronika Puhach, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Пугач Вероніка Ярославівна – аспірантка кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА

veronika.puhach@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Altmann, J., & Norden, B. (2020). Was This Ancient Taoist the First Philosopher of Disability? The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/07/08/opinion/disability-philosophyzhuangzi.html.
  2. Anderson, E. (2020). Feminist Epistemology and Philosophy of Science. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/archives/spr2020/entries/feminism-epistemology/.
  3. Bailey, A., & Cuomo, C. (2007). The Feminist Philosophy Reader. McGraw-Hill.
  4. Bohachevsky-Chomiak, M. (1988). Feminists Despite Themselves: Women in Ukrainian Community Life, 1884–1939. Canadian Institute of Ukrainian Studies.
  5. Boni, T. (2017). Feminism, Philosophy, and Culture in Africa. In A. Garry, S. Khader, & A. Stone (Eds.), The Routledge Companion to Feminist Philosophy (pp. 49–59). Routledge.
  6. Botts, T. (2017). The Genealogy and Viability of the Concept of Intersectionality. In A. Garry, S. Khader, & A. Stone (Eds.), The Routledge Companion to Feminist Philosophy (pp. 343–357). Routledge.
  7. Chan, S. (2017). Confucianism and Care Ethics. In A. Garry, S. Khader, & A. Stone (Eds.), The Routledge Companion to Feminist Philosophy (pp. 556–567). Routledge.
  8. Chatterjee, S. (2016). What Does It Mean to Be a Postcolonial Feminist? The Artwork of Mithu Sen. Hypatia, 31 (1), 22–40. https://doi.org/10.1111/hypa.12225
  9. Chyzhevsky, D. (1931). Narysy z Istorii Filosofii na Ukraini [Sketches of History of Philosophy in Ukraine]. Ukrainskyi Hromadskyi Vydavnychyi Fond [in Ukrainian].
  10. Dotson, K. (2017). Introducing Black Feminist Philosophy. In A. Garry, S. Khader, & A. Stone (Eds.), The Routledge Companion to Feminist Philosophy (pp. 120–131). Routledge.
  11. Dykeman, T. B. (1999). The Neglected Canon: Nine Women Philosophers: First to the Twentieth Century. Kluwer Academic Publishers.
  12. Garry, A., Khader, S., & Stone, A. (2017). Introduction. In A. Garry, S. Khader, & A. Stone (Eds.), The Routledge Companion to Feminist Philosophy (pp. 1–10). Routledge.
  13. Hagengruber, R. (2015). Cutting Through the Veil of Ignorance: Rewriting the History of Philosophy. The Monist, 98, 34–42. https://doi.org/10.1093/monist/onu005
  14. Hallen, B. (2002). A Short History of African Philosophy (Second ed.). Indiana University Press.
  15. Horskyi, V. (1997). Istoria Ukrayinskoi Filosofii. Kurs Lektsiy [History of Ukrainian Philosophy. Course of Lectures]. Naukova dumka [in Ukrainian].
  16. Horskyi, V., & Tkachuk, M. (Eds.). (2002). Filosofska dumka v Ukraini: Biobibliohrafichnyi slovnyk [Philosophical Thought in Ukraine: Biobibliographical Dictionary]. Pulsary [in Ukrainian].
  17. Hutton, S. (2019). Women, Philosophy and the History of Philosophy. British Journal for the History of Philosophy, 27 (4), 684–701. https://doi.org/10.1080/09608788.2018.1563766
  18. Intemann, K. (2010). 25 Years of Feminist Empiricism and Standpoint Theory: Where are we now? Hypatia, 25 (4), 778–796. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2010.01138.x
  19. Kobrynska, N., & Pchilka, O. (Eds.). (1887). Pershyi Vinok [ The First Wreath]. Drukarnia Tovarystva im. Shevchenka [in Ukrainian].
  20. Kourany, J. (2017). Philosophy of Science and the Feminist Legacy. In A. Garry, S. J. Khader, & A. Stone (Eds.), The Routledge Companion to Feminist Philosophy (pp. 303–313). Routledge.
  21. Maitra, N. (2016). Feminism. In H. Cappelen, T. S. Gendler, & J. Hawthorne (Eds.), The Oxford Handbook of Philosophical Methodology (pp. 690–708). Oxford University Press.
  22. Mookherjee, M. (2017). Multicultural and Postcolonial Feminisms. In A. Garry, S. Khader, & A. Stone (Eds.), The Routledge Companion to Feminist Philosophy (pp. 595–606). Routledge.
  23. Norden, B. (2015). Confucius on Gay Marriage. The Diplomat. https://thediplomat.com/2015/07/confucius-on-gay-marriage/.
  24. Norden, B. (2017). Taking Back Philosophy: A Multicultural Manifesto. Columbia University Press.
  25. O’Neill, E. (1998). Disappearing Ink: Early Modern Women Philosophers and Their Fate in History. In J. Kourany (Ed.), Philosophy in a Feminist Voice: Critiques and Reconstructions (pp. 17–62). Princeton University Press.
  26. Ohorodnyk, I., & Rusyn, M. (1997). Ukrainska Filosofia v Imenah [Ukrainian Philosophy in Names]. Lybid [in Ukrainian].
  27. Park, P. (2013). Africa, Asia, and the History of Philosophy: Racism in the Formation of the Philosophical Canon, 1780–1830. State University of New York Press.
  28. Plahotnik, O., & Mayerchyk, M. (2019). Mizh Kolonialnistiu i Natsionalizmom: Henealohii Feministychnoho Aktyvizmu v Ukraini [Between Coloniality and Nationalism: Genealogies of Feminist Activism in Ukraine]. Gender in Detail. https://genderindetail.org.ua/season-topic/gender-after-euromaidan/mizhkolonialnistyu-i-natsionalizmom-genealogii-feministichnogoaktivizmu-v-ukraini-1341124.html [in Ukrainian].
  29. Potter, E. (2006). Feminism and Philosophy of Science: An introduction. Routledge.
  30. Ruíz, E. (2021). Postcolonial and Decolonial Theories. In K. Q. Hall & Á. Sveinsdóttir (Eds.), The Oxford handbook of feminist philosophy (pp. 541–551). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190628925.013.45
  31. Shapiro, L. (2004). Some Thoughts on the Place of Women in Early Modern Philosophy. In L. Alanen & C. Witt (Eds.), Feminist Reflections on the History of Philosophy (pp. 219–250). Kluwer Academic Publishers.
  32. Tickner, J. A., Darby, P., & Parashar, S. (2016). Feminism and Postcolonialism: The Twain Shall Meet. Postcolonial Studies, 19 (4), 463–477. https://doi.org/10.1080/13688790.2016.1317583
  33. Waithe, M. (1987). A History of Women Philosophers (Vol. 1). Kluwer Academic Publishers.
  34. Wang, R. (2017). Dao Becomes Female: A Gendered Reality, Knowledge, and Strategy for Living. In A. Garry, S. Khader, & A. Stone (Eds.), The Routledge Companion to Feminist Philosophy (pp. 35–48). Routledge.
  35. Warren, K. (Ed.). (2009). An Unconventional History of Western Philosophy. Rowman & Littlefield Publishers.
  36. Witt, C. (2021). Feminist Engagements with the History of Philosophy. In K. Q. Hall & Á. Sveinsdóttir (Eds.), The Oxford handbook of feminist philosophy (pp. 15–24). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190628925.013.1
  37. Zabuzhko, O. (2007). Notre Dame d’Ukraine: Ukrainka v Konflikti Mifolohiy [Notre Dame d’Ukraine: Ukrainka in the Conflict of Mythologies]. Fact [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-30

Як цитувати

Puhach, V. (2022). Доцільність поєднання феміністичного та антиколоніального підходів до історіографії філософії. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, (9-10), 137–146. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.137-146