Людина і світ у примхливому сяйві талмудичної міфології (на підставі релігієзнавчого прочитання малодослідженої праці Якима Олесницького)
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.147-157Ключові слова:
Біблія, Талмуд, агада, міфологія, метемпсихоз, демонологія, потойбіччя, релігієзнавчі студії, Київська духовна академія, Яким ОлесницькийАнотація
Стаття продовжує та розвиває досвід актуального прочитання нарису «Из талмудической мифологии» (1870) – однієї із малодосліджених праць видатного київського гебраїста та біблієзнавця останньої третини ХІХ – початку ХХ століття, професора Київської духовної академії Якима Олесницького. Через релігієзнавчу реінтерпретацію виявлених Олесницьким структурних елементів талмудичної міфології окреслено особливості еволюції агадичної картини світу. Цей феномен є структурно неоднорідним і тому вирізняється «людиновимірністю», яка постає лейтмотивом вселенської природної гармонії, суспільного порядку, моральної рівноваги добра й зла. І вчинки Бога, і стихії природи, і норми та вимоги соціуму, сповнені психоемоційним напруженням, уміщені у ситуації морального вибору та вчинку, постають антропологічними проєкціями, образом людських здатностей. Тож із релігієзнавчих позицій досліджено антропологічні аспекти трансформацій агадичної свідомості. Виокремлено трансформацію психологічних та антропологічних мотивів в агадичних ангело- і демонології та уявленнях про людську душу; виявлено виміри сакральної символізації єдності людини з природою, людством і Всесвітом в агадичному вченні про метемпсихоз; продемонстровано антропологічні та соціально-політичні проєкції агадичної сакральної географії та ритуалізованих практик контакту з потойбіччям як з «Іншою реальністю»; простежено закарбовані в агаді сакральні виміри етно-, культуро- та релігієгенезу.
Завантаження
Посилання
- Нolovashchenko, S. I. (2019). Nadpryrodne i chudesne v bibliinomu naratyvi: krytychnyi dosvid profesoriv Kyivskoi dukhovnoi akademii (druha polovyna XIX – pochatok XX st.) [Supernatural and Miraculuos in the Biblical narrative: the critical experience of Kiev Theological academy’s professors (the second half of the 19th – early 20th ct.)]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 3, 43–51 [in Ukrainian].
- Нolovashchenko, S. I. (2020). Religiieznavchi motyvy u tvorchosti profesora Kyivskoi dukhovnoi akademii Volodymyra Rybinskoho [Motives of Religious Studies in the Works of the Kyiv Theological Academy Professor Volodymyr Rybinskyi (based on the work “Old Hebrew Sabbath”)]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 6 , 89–99 [in Ukrainian].
- Нolovashchenko, S. I. (2021). Metamorfozy Bozhestvennoho Absoliutu u svitli relihiieznavchoi vizii (za tvorom profesora Kyivskoi dikhovnoi akademii Yakyma Olesnytskoho “Iz talmudicheskoi mifologii”) [Metamorphoses of the Divine Absolute in the light of Religious Studies vision (by the work of Kyiv Theological academy professor Yakym Olesnytskyi “From Talmudic Mythology”)]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 8, 48–59 [in Ukrainian].
- Olesnytskii, A. A. (1870а). Iz talmudicheskoi mifologii [From Talmudic mythology]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 1, 149–209 [in Russian].
- Olesnytskii, A. A. (1870b). Iz talmudicheskoi mifologii (Prodolzhenie) [From Talmudic mythology (Continuation)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 2, 402–444 [in Russian].
- Olesnytskii, A. A. (1870c). Iz talmudicheskoi mifologii (Prodolzhenie) [From Talmudic mythology (Continuation)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 4, 201–244 [in Russian].
- Olesnytskii, A. A. (1870d). Iz talmudicheskoi mifologii (Prodolzhenie) [From Talmudic mythology (Continuation)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 8, 273–327 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Serhii Holovashchenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).