Оживлений слід: фотографічний образ у витлумаченні досвідів болю

Автор(и)

  • В’ячеслав Миколайович Циба Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0003-4107-3778

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2023.11-12.29-45

Ключові слова:

біль, фотографія, образ, фрейм, значення, візуальне, репрезентація, інтерпретація, норма, пояснення, розуміння, історія філософії, філософія мистецтва, естетика, пізнання, Ролан Барт, Сьюзен Зонтаґ, Джудит Батлер

Анотація

Визнання значущості чужих досвідів є однією з актуальних філософських проблем. Якщо до середини XIX ст. люди стикалися з чужими болісними переживаннями безпосередньо або через свідків, то з появою медіатехнологій роль свідка було заміщено анонімним візуальним. Візуальні образи є утвореннями, структура яких уникає однозначності й створює поле для множини інтерпретацій. Таку подвійність добре відображено природою фотографічного образу. Йому властива діалектична напруга: з одного боку, фіксуючи чиєсь болісне переживання, фотографія репрезентує ментальний стан особи, з іншого боку, ставить питання про однозначне ставлення до нього. Неоднозначність фотографічного образу породжує дилему: або приймати на віру те, що ми бачимо, і лише на ній основувати своє моральне обсудження подій, або проаналізувати дію сил, які приховано містяться у роботі фотозображення. Говорити про фотофіксацію страждань означає заявляти певну етичну та політичну позиції. Випадок фотографії проблематизує вимогу етичної залученості, адже фото можна проігнорувати. У статті показано, як фотографічне зображення повідомляє критерії, послуговуючись якими, сприймач у змозі вмістити побачене у контекст власного політичного й соціального світу. Здійснивши акт розпізнання, він здатен політизувати людське життя як незамінну цінність. У таких актах, як цей, сприймач актуалізує власну суб’єктність через розпізнання фотообразу як частини спільної реальності. Знаки чужого болю на фото він сприймає як привід обміркувати людську вразливість. Для цього сприймач має здійснити складну процедуру інтерпретації образу, позбавивши його анонімно-універсальних ознак.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

В’ячеслав Миколайович Циба, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА

viacheslav.tsyba@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Aseyev, S. (2020). Svitlyi shliakh: istoriia odnoho kontstaboru [The Torture Camp on Paradise Street]. Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].
  2. Bart, R. (2022). Camera Lucida. Notuvanniia fotografii [Camera Lucida. Noting a Photograph]. Moksop [in Ukrainian].
  3. Barthes, R. (1977). The Photographic Message. In R. Barthes, Image. Music. Text (Essays Selected and Translated by S. Heath) (pp. 15–31). Fontana Press.
  4. Batler, Dzh. (2016). Freimy viyny. Chyii zhyttia oplakuyut’? [Frames of War. When Is Life Grievable?]. Meduza [in Ukrainian].
  5. Benjamin, W. (2012). Avtor yak vyrobnyk [Author as a Manufacturer]. In W. Benjamin, Shchodo krytyki nasyl’stva [Toward the Critique of Violence] (pp. 33–61). Hrani-T [in Ukrainian].
  6. Berger, J. (2013). Understanding a Photograph. In J. Berger, Understanding a Photograph (Ed. and introduced by G. Dyer) (pp. 41–49). Penguin Books.
  7. Bourke, J. (2014). The Story of Pain from Prayer to Painkillers. Oxford University Press.
  8. Brown, M. (2018). Surgery and Emotion: The Era Before Anaesthesia. In T. Schlich (Ed.), The Palgrave Handbook of the History of Surgery (pp. 327–347). Palgrave Macmillan.
  9. Faas, H. (2004). The Saigon Execution. https://digitaljournalist.org/issue0410/faas.html
  10. Levi Strauss, D. (2003). Between the Eyes. Essay in Photography and Politics. Aperture Foundation, Inc.
  11. Rey, R. (1993). The History of Pain. Harvard University Press.
  12. Sartre, J. P. (1993). Being and Nothingness. An Essay on Phenomenological Ontology. Washington Square Press.
  13. Scarry, E. (1985). The Body in Pain. Oxford University Press.
  14. Sontag, S. (1977). On Photography. Farrar, Strauss & Giroux.
  15. Sontag, S. (2003). Regarding the Pain of Others. Farrar, Strauss & Giroux.
  16. Sontag, S. (2004). Regarding the Torture of Others. New York Time Magazine, May 23, 24–29, 42.
  17. Tsyba, V. (2022). Bil’ yak filosofs’kyi kontsept [Pain as a Concept in Philosophy]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia i religiyeznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 9–10, 34–48.
  18. Wilkinson, I., Kleinman A. (2016). A Passion for Society. How We Think about Human Suffering. University of California Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-15

Як цитувати

Циба, В. М. (2023). Оживлений слід: фотографічний образ у витлумаченні досвідів болю. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, (11-12), 29–45. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2023.11-12.29-45

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ НАУКИ ТА ГУМАНІТАРНОГО ЗНАННЯ