Оживлений слід: фотографічний образ у витлумаченні досвідів болю
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2023.11-12.29-45Ключові слова:
біль, фотографія, образ, фрейм, значення, візуальне, репрезентація, інтерпретація, норма, пояснення, розуміння, історія філософії, філософія мистецтва, естетика, пізнання, Ролан Барт, Сьюзен Зонтаґ, Джудит БатлерАнотація
Визнання значущості чужих досвідів є однією з актуальних філософських проблем. Якщо до середини XIX ст. люди стикалися з чужими болісними переживаннями безпосередньо або через свідків, то з появою медіатехнологій роль свідка було заміщено анонімним візуальним. Візуальні образи є утвореннями, структура яких уникає однозначності й створює поле для множини інтерпретацій. Таку подвійність добре відображено природою фотографічного образу. Йому властива діалектична напруга: з одного боку, фіксуючи чиєсь болісне переживання, фотографія репрезентує ментальний стан особи, з іншого боку, ставить питання про однозначне ставлення до нього. Неоднозначність фотографічного образу породжує дилему: або приймати на віру те, що ми бачимо, і лише на ній основувати своє моральне обсудження подій, або проаналізувати дію сил, які приховано містяться у роботі фотозображення. Говорити про фотофіксацію страждань означає заявляти певну етичну та політичну позиції. Випадок фотографії проблематизує вимогу етичної залученості, адже фото можна проігнорувати. У статті показано, як фотографічне зображення повідомляє критерії, послуговуючись якими, сприймач у змозі вмістити побачене у контекст власного політичного й соціального світу. Здійснивши акт розпізнання, він здатен політизувати людське життя як незамінну цінність. У таких актах, як цей, сприймач актуалізує власну суб’єктність через розпізнання фотообразу як частини спільної реальності. Знаки чужого болю на фото він сприймає як привід обміркувати людську вразливість. Для цього сприймач має здійснити складну процедуру інтерпретації образу, позбавивши його анонімно-універсальних ознак.
Завантаження
Посилання
- Aseyev, S. (2020). Svitlyi shliakh: istoriia odnoho kontstaboru [The Torture Camp on Paradise Street]. Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].
- Bart, R. (2022). Camera Lucida. Notuvanniia fotografii [Camera Lucida. Noting a Photograph]. Moksop [in Ukrainian].
- Barthes, R. (1977). The Photographic Message. In R. Barthes, Image. Music. Text (Essays Selected and Translated by S. Heath) (pp. 15–31). Fontana Press.
- Batler, Dzh. (2016). Freimy viyny. Chyii zhyttia oplakuyut’? [Frames of War. When Is Life Grievable?]. Meduza [in Ukrainian].
- Benjamin, W. (2012). Avtor yak vyrobnyk [Author as a Manufacturer]. In W. Benjamin, Shchodo krytyki nasyl’stva [Toward the Critique of Violence] (pp. 33–61). Hrani-T [in Ukrainian].
- Berger, J. (2013). Understanding a Photograph. In J. Berger, Understanding a Photograph (Ed. and introduced by G. Dyer) (pp. 41–49). Penguin Books.
- Bourke, J. (2014). The Story of Pain from Prayer to Painkillers. Oxford University Press.
- Brown, M. (2018). Surgery and Emotion: The Era Before Anaesthesia. In T. Schlich (Ed.), The Palgrave Handbook of the History of Surgery (pp. 327–347). Palgrave Macmillan.
- Faas, H. (2004). The Saigon Execution. https://digitaljournalist.org/issue0410/faas.html
- Levi Strauss, D. (2003). Between the Eyes. Essay in Photography and Politics. Aperture Foundation, Inc.
- Rey, R. (1993). The History of Pain. Harvard University Press.
- Sartre, J. P. (1993). Being and Nothingness. An Essay on Phenomenological Ontology. Washington Square Press.
- Scarry, E. (1985). The Body in Pain. Oxford University Press.
- Sontag, S. (1977). On Photography. Farrar, Strauss & Giroux.
- Sontag, S. (2003). Regarding the Pain of Others. Farrar, Strauss & Giroux.
- Sontag, S. (2004). Regarding the Torture of Others. New York Time Magazine, May 23, 24–29, 42.
- Tsyba, V. (2022). Bil’ yak filosofs’kyi kontsept [Pain as a Concept in Philosophy]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia i religiyeznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 9–10, 34–48.
- Wilkinson, I., Kleinman A. (2016). A Passion for Society. How We Think about Human Suffering. University of California Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Viacheslav Tsyba
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).