Радянська політика «войовничості» та формування тоталітарного режиму в Україні 1920–1930-х рр.

Автор(и)

  • Ярина Ігорівна Юринець Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна https://orcid.org/0000-0002-3675-1872

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2023.11-12.105-113

Ключові слова:

історія філософії, українська філософія, радянська філософія, ідеологія, тоталітаризм, войовничий атеїзм, войовничий матеріалізм, літературні та філософські дискусії в Україні 1920‒1930-х рр., репресії

Анотація

У статті здійснено аналіз особливостей періоду становлення тоталітарного режиму та ідеологічної диктатури в радянській Україні 1920–1930-х років. Однією з ключових характеристик цього етапу є постійно навʼязуваний наратив боротьби як із зовнішнім ворогом, так і на внутрішніх «фронтах». Цей наратив спрямовувався на підтримку «войовничого» запалу в суспільстві, що сприяло зміцненню основ тоталітаризму та поступовій радянізації освіти і науки. Агресивність режиму, яка досягла свого апогею у масових репресіях доби «Великого терору», утримувала і чітко фіксувала «єдино правильний» ідеологічний вектор розвитку будь-яких сфер життя, зокрема й науки, освіти та культури. Термін «войовничість» щодо процесів, характерних для України 1920–1930-х років, відображає описаний ще Томасом Гоббсом стан «війни всіх проти всіх», де межа між «своїми» та «чужими» маніпулятивно затирається. Як показано у статті, насаджуваний радянською владою етос «войовничості» щодо уявних ворогів, колишніх колег, рідних і навіть самих себе був основою інтелектуального життя зазначеної доби. Особливості цього етосу проаналізовано в контексті політик «войовничого атеїзму» та «войовничого матеріалізму», процесу радянізації наукових і освітніх установ, масових «чисток» і репресій кінця 1930-х. Запропонований підхід до аналізу особливостей українського інтелектуального середовища 1920–1930-х років крізь призму наративу «войовничості» сприяє цілісному розумінню інтелектуальних, зокрема філософських, процесів радянської доби.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ярина Ігорівна Юринець, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Старший викладач кафедри філософії та релігієзнавства НаУКМА

ya.yurynets@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Arendt, Kh. (2005). Dzherela totalitaryzmu [The Origins of Totalitarianism]. Dukh i Litera [in Ukrainian].
  2. Bercken, W. (1989). Ideology and atheism in the Soviet Union. Mouton de Gruyter.
  3. Deboryn, A. (2009). Vospomynanyia akademyka A. Deboryna [Memoirs of Academician A. Deboryn]. Voprosу fylosofii [Philosophical issues], 2, 113–133 [in Russian].
  4. Froese, P. (2004). Forced Secularization in Soviet Russia: Why an Atheistic Monopoly Failed. Journal for the scientific study of religion, 43 (1), 35–50.
  5. Hirchak, Ye. (1932). Na dva fronty v borotbi z natsionalizmom [On Two Fronts in the Fight Against Nationalism]. Proletar [in Ukrainian].
  6. Khvylia, A. (1926, 24, 25/28 kvitnia). Pro nashi literaturni spravy [About Our Literary Affairs]. Komunist [Communist], 93, 94, 97 [in Ukrainian].
  7. Khvylia, A. (1928). Na pidiomi [On the Rise]. Krytyka [Criticism], 1, 8–12 [in Ukrainian].
  8. Khvylovyi, M. (1993a). Dumky proty techii [Thoughts Against the Current]. In M. Khvylovyi, Novely, opovidannia, povist [Novels, short stories, story] (pp. 650–692). Naukova dumka [in Ukrainian].
  9. Khvylovyi, M. (1993b). Ukraina chy Malorosiia? [Ukraine or Little Russia?]. In M. Khvylovyi, Novely, opovidannia, povist [Novels, short stories, story] (pp. 715–754). Naukova dumka [in Ukrainian].
  10. Khvylovyi, M. (1930). Proloh [Prologue]. Literaturnyi yarmarok [Literary fair], 12 (142), 1–4 [in Ukrainian].
  11. Levik, R. (1930). Teoretychne znachennia borotby na dva fronty [The Theoretical Significance of Fighting on Two Fronts]. In Filosofiia i polityka [ Philosophy and politics] (pp. 29–40). DVU [in Ukrainian].
  12. Lidén, G. (2014). Theories of Dictatorships: Sub-Types and Explanations. Studies of Transition States and Societies, 6 (1), 50–67.
  13. Marochko, V., & Khillih, H. (2003). Represovani pedahohy Ukrainy: zhertvy politychnoho teroru (1920– 941) [Repressed Educators of Ukraine: Victims of Political Terror (1920–1941)]. Naukovyi svit [in Ukrainian].
  14. Masenko, L. (2017). Mova radianskoho totalitaryzmu [The Language of Soviet Totalitarianism]. Klio [in Ukrainian].
  15. Polonska-Vasylenko, N. (1955). Ukrainska akademiia nauk (narys istorii) [Ukrainian Academy of Sciences (An Outline of History)]. Logos [in Ukrainian].
  16. Pro stan i zavdannia na filosofskomu fronti [About the State and Tasks on the Philosophical Front]. (1931). Prapor marksyzmuleninizmu [ The flag of Marxism-Leninism], 1–2, 13–34 [in Ukrainian].
  17. Prystaiko, V., & Shapoval, Yu. (1995). Sprava “Spilky vyzvolennia Ukrainy”: nevidomi dokumenty i fakty [The Case of the “Ukrainian Liberation Union”: Unknown Documents and Facts]. Intel [in Ukrainian].
  18. Richnyi zvit z naukovo-doslidnoi roboty Instytutu filosofii ta pryrodoznavstva za 1932 r. [Annual Report on the Research Activities of the Institute of Philosophy and Natural Sciences for the Year 1932]. (1932). Prapor marksyzmu-leninizmu [The flag of Marxism-Leninism], 1, 3–8 [in Ukrainian].
  19. Semkovskyi, S. (1922). Marksyzm kak predmet prepodavanyia [Marxism as a Subject of Instruction]. Put prosveshchenyia [Path to enlightenment], 4, 70–83 [in Russian].
  20. Senchenko, A., & Postolovska, A. (28 travnia, 1934). Partiina orhanizatsiia Vseukrainskoi asotsiatsii markso-leninskykh instytutiv naperedodni chystky [Party Organization of the All-Ukrainian Association of Marx-Lenin Institutes on the Eve of the Purge]. Komunist [Communist], 3 [in Ukrainian].
  21. Shevchenko, L. (2007). “Kontrrevoliutsiina trotskistska hrupa” v Instytuti filosofii v konteksti spravy “VUAMLINu” [“Counterrevolutionary Trotskyist Group” at the Institute of Philosophy in the Context of the “VUAMLIN Case”]. In P. T. Tronko (Ed.), Istoriia Ukrainy. Malovidomi imena, podii, fakty (Zbirnyk statei) [History of Ukraine: Lesser-Known Names, Events, and Facts (Collection of Articles)] (Vol. 34, pp. 54–67). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].
  22. Shudryk, I. (2012). Istoriia filosofskoi dumky v Slobidskii Ukraini [History of Philosophical Thought in Slobozhanshchyna Ukraine]. KhDUKhT [in Ukrainian].
  23. Skrypnyk, M. (1926). Pidsumky “literaturnoi dyskusii” [Results of the “Literary Discussion”]. Bilshovyk Ukrainy [Bolshevik of Ukraine], 1, 18–36 [in Ukrainian].
  24. Sprava Durdukivskoho V. F. [The Case of Durdukivskyi V. F.] (F. 263, Spr. 57133-fp). Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv hromadskykh obʼiednan Ukrainy, m. Kyiv [in Ukrainian].
  25. Stryzhak, Ye. (2007). Instytut Chervonoi profesury (1929–1937): u poshukakh bilshovytskoi alternatyvy “starii profesuri” [The Red Professoriate Institute (1929–1937): In Search of Bolshevik Alternative to the “Old Professoriate”]. In S. V. Kulchytskyi (Ed.), Problemy istorii Ukrainy: fakty, sudzhennia, poshuky [Problems of Ukrainian History: Facts, Judgments, Searches] (Vol. 17, pp. 307–319). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].
  26. Tardov, M., & Fridel, M. (1934, 5 sichnia). Peremozhnym shliakhom [By the Path of Victory]. Komunist [Communist], 5, 3 [in Ukrainian].
  27. Tkachuk, M. L., & Pastushenko L. A. (2017). Mishchenko Fedir Ivanovych. In M. L. Tkachuk, & V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kiev Theological Academy in Names: 1819–1924]: encyclopedy in 2 v. (Vol. 2: L–Ya, pp. 50–53). Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
  28. Tovarystvo “Voiovnychyi materiialist Ukrainy” [Society “Militant Materialist of Ukraine”]. (1927). Molodniak, 10, 125 [in Ukrainian].
  29. Voiovnychyi bezvirnyk [Militant Atheist]. (1929, 20 bereznia), 5 [in Ukrainian].
  30. Yefremov, S. (1997). Shchodennyky 1923–1927 [Diaries 1923–1927]. ZAT “Hazeta RADA” [in Ukrainian].
  31. Yurkova, O. (2015). Diiachi nauky v poli zoru dyktatury [Scientists in the Gaze of the Dictatorship]. In S. Kulchytskyi (Ed.), Suspilstvo i vlada v radianskii Ukraini rokiv nepu (1921–1928): in 2 v. (Vol. 2, pp. 5–56). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].
  32. Yurynets, V. (1926, 18 kvitnia). Z nahody literaturnoi dyskusii [On the Occasion of the Literary Discussion]. Komunist [Communist], 87 [in Ukrainian].
  33. Yurynets, Ya. (2016). Semen Semkovskyi i stanovlennia filosofii pryrodoznavstva v Ukraini 1920-1930-kh rr. [Semen Semkovsky and the Formation of the Philosophy of Natural Sciences in Ukraine in the 1920s–1930s]. Mahisterium. Istorykofilosofski studii, 65, 84–90 [in Ukrainian].
  34. Za voiovnychyi materialism [For Militant Materialism]. (1929). Bilshovyk [Bolshevik], 10, 78–84 [in Ukrainian].
  35. Zhovtnevyi, N. (1937, 21 kvitnia). Chomu sklaly zbroiu voiovnychi bezvirnyky? [Why did Militant Atheists Lay Down Their Weapons?] Komunist [Communist], 92, 3–4 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-15

Як цитувати

Юринець, Я. І. (2023). Радянська політика «войовничості» та формування тоталітарного режиму в Україні 1920–1930-х рр. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, (11-12), 105–113. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2023.11-12.105-113

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ В УКРАЇНІ