Радянська політика «войовничості» та формування тоталітарного режиму в Україні 1920–1930-х рр.
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2023.11-12.105-113Ключові слова:
історія філософії, українська філософія, радянська філософія, ідеологія, тоталітаризм, войовничий атеїзм, войовничий матеріалізм, літературні та філософські дискусії в Україні 1920‒1930-х рр., репресіїАнотація
У статті здійснено аналіз особливостей періоду становлення тоталітарного режиму та ідеологічної диктатури в радянській Україні 1920–1930-х років. Однією з ключових характеристик цього етапу є постійно навʼязуваний наратив боротьби як із зовнішнім ворогом, так і на внутрішніх «фронтах». Цей наратив спрямовувався на підтримку «войовничого» запалу в суспільстві, що сприяло зміцненню основ тоталітаризму та поступовій радянізації освіти і науки. Агресивність режиму, яка досягла свого апогею у масових репресіях доби «Великого терору», утримувала і чітко фіксувала «єдино правильний» ідеологічний вектор розвитку будь-яких сфер життя, зокрема й науки, освіти та культури. Термін «войовничість» щодо процесів, характерних для України 1920–1930-х років, відображає описаний ще Томасом Гоббсом стан «війни всіх проти всіх», де межа між «своїми» та «чужими» маніпулятивно затирається. Як показано у статті, насаджуваний радянською владою етос «войовничості» щодо уявних ворогів, колишніх колег, рідних і навіть самих себе був основою інтелектуального життя зазначеної доби. Особливості цього етосу проаналізовано в контексті політик «войовничого атеїзму» та «войовничого матеріалізму», процесу радянізації наукових і освітніх установ, масових «чисток» і репресій кінця 1930-х. Запропонований підхід до аналізу особливостей українського інтелектуального середовища 1920–1930-х років крізь призму наративу «войовничості» сприяє цілісному розумінню інтелектуальних, зокрема філософських, процесів радянської доби.
Завантаження
Посилання
- Arendt, Kh. (2005). Dzherela totalitaryzmu [The Origins of Totalitarianism]. Dukh i Litera [in Ukrainian].
- Bercken, W. (1989). Ideology and atheism in the Soviet Union. Mouton de Gruyter.
- Deboryn, A. (2009). Vospomynanyia akademyka A. Deboryna [Memoirs of Academician A. Deboryn]. Voprosу fylosofii [Philosophical issues], 2, 113–133 [in Russian].
- Froese, P. (2004). Forced Secularization in Soviet Russia: Why an Atheistic Monopoly Failed. Journal for the scientific study of religion, 43 (1), 35–50.
- Hirchak, Ye. (1932). Na dva fronty v borotbi z natsionalizmom [On Two Fronts in the Fight Against Nationalism]. Proletar [in Ukrainian].
- Khvylia, A. (1926, 24, 25/28 kvitnia). Pro nashi literaturni spravy [About Our Literary Affairs]. Komunist [Communist], 93, 94, 97 [in Ukrainian].
- Khvylia, A. (1928). Na pidiomi [On the Rise]. Krytyka [Criticism], 1, 8–12 [in Ukrainian].
- Khvylovyi, M. (1993a). Dumky proty techii [Thoughts Against the Current]. In M. Khvylovyi, Novely, opovidannia, povist [Novels, short stories, story] (pp. 650–692). Naukova dumka [in Ukrainian].
- Khvylovyi, M. (1993b). Ukraina chy Malorosiia? [Ukraine or Little Russia?]. In M. Khvylovyi, Novely, opovidannia, povist [Novels, short stories, story] (pp. 715–754). Naukova dumka [in Ukrainian].
- Khvylovyi, M. (1930). Proloh [Prologue]. Literaturnyi yarmarok [Literary fair], 12 (142), 1–4 [in Ukrainian].
- Levik, R. (1930). Teoretychne znachennia borotby na dva fronty [The Theoretical Significance of Fighting on Two Fronts]. In Filosofiia i polityka [ Philosophy and politics] (pp. 29–40). DVU [in Ukrainian].
- Lidén, G. (2014). Theories of Dictatorships: Sub-Types and Explanations. Studies of Transition States and Societies, 6 (1), 50–67.
- Marochko, V., & Khillih, H. (2003). Represovani pedahohy Ukrainy: zhertvy politychnoho teroru (1920– 941) [Repressed Educators of Ukraine: Victims of Political Terror (1920–1941)]. Naukovyi svit [in Ukrainian].
- Masenko, L. (2017). Mova radianskoho totalitaryzmu [The Language of Soviet Totalitarianism]. Klio [in Ukrainian].
- Polonska-Vasylenko, N. (1955). Ukrainska akademiia nauk (narys istorii) [Ukrainian Academy of Sciences (An Outline of History)]. Logos [in Ukrainian].
- Pro stan i zavdannia na filosofskomu fronti [About the State and Tasks on the Philosophical Front]. (1931). Prapor marksyzmuleninizmu [ The flag of Marxism-Leninism], 1–2, 13–34 [in Ukrainian].
- Prystaiko, V., & Shapoval, Yu. (1995). Sprava “Spilky vyzvolennia Ukrainy”: nevidomi dokumenty i fakty [The Case of the “Ukrainian Liberation Union”: Unknown Documents and Facts]. Intel [in Ukrainian].
- Richnyi zvit z naukovo-doslidnoi roboty Instytutu filosofii ta pryrodoznavstva za 1932 r. [Annual Report on the Research Activities of the Institute of Philosophy and Natural Sciences for the Year 1932]. (1932). Prapor marksyzmu-leninizmu [The flag of Marxism-Leninism], 1, 3–8 [in Ukrainian].
- Semkovskyi, S. (1922). Marksyzm kak predmet prepodavanyia [Marxism as a Subject of Instruction]. Put prosveshchenyia [Path to enlightenment], 4, 70–83 [in Russian].
- Senchenko, A., & Postolovska, A. (28 travnia, 1934). Partiina orhanizatsiia Vseukrainskoi asotsiatsii markso-leninskykh instytutiv naperedodni chystky [Party Organization of the All-Ukrainian Association of Marx-Lenin Institutes on the Eve of the Purge]. Komunist [Communist], 3 [in Ukrainian].
- Shevchenko, L. (2007). “Kontrrevoliutsiina trotskistska hrupa” v Instytuti filosofii v konteksti spravy “VUAMLINu” [“Counterrevolutionary Trotskyist Group” at the Institute of Philosophy in the Context of the “VUAMLIN Case”]. In P. T. Tronko (Ed.), Istoriia Ukrainy. Malovidomi imena, podii, fakty (Zbirnyk statei) [History of Ukraine: Lesser-Known Names, Events, and Facts (Collection of Articles)] (Vol. 34, pp. 54–67). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].
- Shudryk, I. (2012). Istoriia filosofskoi dumky v Slobidskii Ukraini [History of Philosophical Thought in Slobozhanshchyna Ukraine]. KhDUKhT [in Ukrainian].
- Skrypnyk, M. (1926). Pidsumky “literaturnoi dyskusii” [Results of the “Literary Discussion”]. Bilshovyk Ukrainy [Bolshevik of Ukraine], 1, 18–36 [in Ukrainian].
- Sprava Durdukivskoho V. F. [The Case of Durdukivskyi V. F.] (F. 263, Spr. 57133-fp). Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv hromadskykh obʼiednan Ukrainy, m. Kyiv [in Ukrainian].
- Stryzhak, Ye. (2007). Instytut Chervonoi profesury (1929–1937): u poshukakh bilshovytskoi alternatyvy “starii profesuri” [The Red Professoriate Institute (1929–1937): In Search of Bolshevik Alternative to the “Old Professoriate”]. In S. V. Kulchytskyi (Ed.), Problemy istorii Ukrainy: fakty, sudzhennia, poshuky [Problems of Ukrainian History: Facts, Judgments, Searches] (Vol. 17, pp. 307–319). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].
- Tardov, M., & Fridel, M. (1934, 5 sichnia). Peremozhnym shliakhom [By the Path of Victory]. Komunist [Communist], 5, 3 [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. L., & Pastushenko L. A. (2017). Mishchenko Fedir Ivanovych. In M. L. Tkachuk, & V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kiev Theological Academy in Names: 1819–1924]: encyclopedy in 2 v. (Vol. 2: L–Ya, pp. 50–53). Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
- Tovarystvo “Voiovnychyi materiialist Ukrainy” [Society “Militant Materialist of Ukraine”]. (1927). Molodniak, 10, 125 [in Ukrainian].
- Voiovnychyi bezvirnyk [Militant Atheist]. (1929, 20 bereznia), 5 [in Ukrainian].
- Yefremov, S. (1997). Shchodennyky 1923–1927 [Diaries 1923–1927]. ZAT “Hazeta RADA” [in Ukrainian].
- Yurkova, O. (2015). Diiachi nauky v poli zoru dyktatury [Scientists in the Gaze of the Dictatorship]. In S. Kulchytskyi (Ed.), Suspilstvo i vlada v radianskii Ukraini rokiv nepu (1921–1928): in 2 v. (Vol. 2, pp. 5–56). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].
- Yurynets, V. (1926, 18 kvitnia). Z nahody literaturnoi dyskusii [On the Occasion of the Literary Discussion]. Komunist [Communist], 87 [in Ukrainian].
- Yurynets, Ya. (2016). Semen Semkovskyi i stanovlennia filosofii pryrodoznavstva v Ukraini 1920-1930-kh rr. [Semen Semkovsky and the Formation of the Philosophy of Natural Sciences in Ukraine in the 1920s–1930s]. Mahisterium. Istorykofilosofski studii, 65, 84–90 [in Ukrainian].
- Za voiovnychyi materialism [For Militant Materialism]. (1929). Bilshovyk [Bolshevik], 10, 78–84 [in Ukrainian].
- Zhovtnevyi, N. (1937, 21 kvitnia). Chomu sklaly zbroiu voiovnychi bezvirnyky? [Why did Militant Atheists Lay Down Their Weapons?] Komunist [Communist], 92, 3–4 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Yaryna Yurynets
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).