Досвід війни та його суб’єктність крізь оптику провідних сучасних філософських підходів
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2024.14.3-11Ключові слова:
філософія, історія філософії, філософія війни, філософія досвіду, досвід війни, аналітична філософія, комунікативна практична філософія, феноменологія, постструктуралізмАнотація
Статтю присвячено визначенню того, які сучасні філософські підходи є найбільш релевантними для опису досвіду людей під час війни. Ключовим у цьому плані постає питання про суб’єкта війни. Авторка виходить із того, що в сучасному філософському дискурсі війни переважає підхід, сформований у рамках аналітичної філософської традиції. Однак, як показано у статті, наявним в арсеналі останньої інструментам бракує методів для опису безпосереднього людського досвіду. Зокрема, війну розуміють як продовження політики, і тому суб’єктність мають лише ті, хто приймає керівні рішення щодо ведення війни. Дещо інший підхід пропонують представники комунікативної практичної філософії та етики спільної відповідальності. Однак здійснений у статті аналіз основоположних робіт Карла-Отто Апеля та Юрґена Габермаса, а також їхніх статей-реакцій на військові конфлікти демонструє, що й цьому підходу бракує досвідного виміру. Подолання цієї обмеженості можна знайти у представників феноменології і постструктуралізму. Зокрема, як показано у статті, в роботах Емануеля Левінаса і Яна Паточки можна знайти альтернативні визначення війни і належний інструментарій для опису досвіду перебування на фронті. Наприклад, у Е. Левінаса війна постає як основа політики, у Я. Паточки — як основа для сучасного політичного «миру». Авторка наводить паралелі між цими визначеннями й поглядами Мішеля Фуко, який визначав політику як продовження війни. Як і Е. Левінас і Я. Паточка, М. Фуко стверджував, що суб’єктність має той, хто перебуває на війні. Окрім того, проаналізовано погляди Жиля Дельоза і Фелікса Ґваттарі, які описували війну як явище, покликане знищити політику як таку, внаслідок чого суб’єктами війни у їхній оптиці постали військові. На підставі аналізу зазначених підходів авторка доходить висновку, що саме постструктуралістський і феноменологічний підходи здатні повернути суб’єктність людям, які переживають війни. Це робить ці підходи більш суголосними з дійсністю і новітніми тенденціями осмислення феномену війни у різних суміжних із філософією галузях.
Завантаження
Посилання
- Apel, K.-O. (2001). On the Relationship between Ethics, International Law and Politico-Military Strategy in Our Time: A Philosophical Retrospective on the Kosovo Conflict. European Journal of Social Theory, 4 (1), 29–39.
- Apel, K.-O. (2009). Dyskurs i vidpovidalnist: problema perekhodu do postkonventsionalnoi morali [Discourse and Responsibility: the Problem of the Transition to Post-conventional Morality]. Dukh i Litera [in Ukrainian].
- Aristotel. (2000). Polityka [Politics]. Osnovy [in Ukrainian].
- Aristotel. (2002). Nikomakhova etyka [ Nicomachean Ethics].
- Akvilon-Plius [in Ukrainian].
- Benbaji, Y. (2018). The Lesser Evil for Sparing Civilians. Law and Philosophy. An International Journal for Jurisprudence and Legal Philosophy, 37 (3), 243–267.
- Bohachov, A. (2011). Dosvid i sens [Experience and Sense]. Dukh i Litera [in Ukrainian].
- Boler, D. (2022). Yednist rozumu ta yoho dyferentsiatsiia za Karlom-Otto Apelem [The Unity of the Mind and Its Differentiation According to Karl-Otto Apel]. Filosofska dumka, 2, 7–22. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/594 [in Ukrainian].
- Bystrytskyi, Ye., & Sytnichenko, L. (2022). Filosofiia i dyskurs viiny: konflikt svitiv yak mezha komunikatyvnoi teorii Yurgena Habermasa [The Philosophy and Discourse of War: the Conflict of Worlds as the Limit of Jürgen Habermas’s Communicative Theory]. Filosofska dumka, 3, 64–82. https://doi.org/10.15407/fd2022.03.064 [in Ukrainian].
- Dal Lago, A., & Palidda, S. (Eds.). (2010). Conflict, Security and the Reshaping of Society: The Civilization of War (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203846315.
- Deleuze, G., & Guattari, F. l. (1980). Mille plateaux. Éditions de minuit.
- Foucault, M. (1997). Il faut défendre la société: cours au Collège de France, 1975–1976. Gallimard/Seuil.
- Fuko, M. (2020). Nahliadaty y karaty. Narodzhennia viaznytsi [Discipline and Punish. The Birth of the Prison]. Komubuk [in Ukrainian].
- Habermas, J. (2022, April 28). Krieg und Empörung. Süddeutsche Zeitung. https://www.sueddeutsche.de/projekte/artikel/kultur/das-dilemma-des-westens-juergen-habermas-zum-krieg-in-derukraine-e068321/?reduced=true.
- Habermas, J. (2023, July 23) Europe’s mistake. Granta. https://granta.com/europes-mistake/.
- Kebuladze, V. (2012). Fenomenolohiia dosvidu [Phenomenology of Experience]. Dukh i Litera [in Ukrainian].
- Klauzevits, K. fon. (2023). Pryntsypy vedennia viiny [Principles of Warfare]. Profesional [in Ukrainian].
- Lévinas, E. (1971). Totalité et infini. M. Nijhoff.
- Managhan, T. (2020). Unknowing the “War on Terror”: the pleasures of risk. Routledge, Taylor and Francis Group.
- Marzec, R. P. (2015). Militarizing the environment: climate change and the security state. University of Minnesota Press.
- McMahan, J. (1996). Realism, Morality and War. In T. Nardin (Ed.), The Ethics of War and Peace: Religious and Secular Perspectives (pp. 78–92). Princeton University Press.
- McSorley, K. (2013). War and the Body: Militarisation, Practice and Experience. Routledge.
- Menzhulin, V. (2013). Istoriohrafiia filosofii u konteksti filosofii dosvidu [Historiography of Philosophy in the Context of Philosophy of Experience]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 141, 32–38 [in Ukrainian].
- Patochka, Ya. (2001). Negatyvnyi platonizm; Vichnist ta istorychnist; Yeretychni ese pro filosofiiu istorii [ Negative Platonism; Eternity and Historicity; Heretical Essays in the Philosophy of History]. Vydavnytstvo Solomii Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian].
- Sylvester, C. (2013). War as Experience: contributions from international relations and feminist analysis. Routledge.
- Walzer, M. (1977). Just and unjust wars: a moral argument with historical illustrations. Basic Books.
- Williams, P. D., & McDonald, M. (Eds.). (2018). Security Studies: An Introduction (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315228358.
- Yermolenko, A. (2022). Sprotyv zamist peremovyn: Vidpovid ukraïnskoho filosofa Anatoliia Yermolenka Yurgenu Habermasu [Resistance instead of Negotiations: The Response of the Ukrainian Philosopher Anatoly Yermolenko to Jürgen Habermas]. Filosofska dumka, 3, 59–63. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/617 [in Ukrainian].
- Yunger, E. (2022). Viina yak vnutrishnie perezhyvannia [War as an Inner Experience]. Stylet i stylos [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Oleksandra Amelchenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).