Епістемічне пригнічення українських голосів у сучасному західному академічному просторі
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2024.14.12-30Ключові слова:
соціальна епістемологія, соціальна філософія, деколоніальні студії, постколоніальні теорії, деколонізація, епістемічна несправедливість, епістемічне пригнічення, епістемічний імперіалізм, вестсплейнінг, епістемічний саботаж, українська філософія, сучасна філософія, академічна комунікація, російсько-українська війнаАнотація
Численні українські та східноєвропейські дослідники, філософи, громадські активісти й культурні діячі критикують сучасну західну наукову спільноту за систематичне тлумлення українських голосів та підтримку проросійських наративів. У статті розглянуто феномен епістемічного пригнічення українських голосів у сучасному західному академічному просторі, а також оглянуто низку концептів соціальної епістемології, що покликані прояснити цю проблему, як-от вестсплейнінг, епістемічний імперіалізм, подвійна колоніальна оптика, міжнародна імперіалістична солідарність тощо. Авторка статті аргументує, що філософське осмислення проблеми епістемічного пригнічення українських дослідників у західних наукових колах потребує залучення доробку соціальних епістемологій (зокрема анти-, пост- та деколоніальних і феміністських), академічних і позаакадемічних пізнавальних стратегій, напрацювань філософських і нефілософських дисциплін, а також минулих і сучасних українських теоретизувань. Залучаючи напрацювання сучасних епістемологів Хана Едґуза, Міранди Фрикер, Кристі Дотсон та інших, авторка пропонує використовувати поняття «епістемічний саботаж» для аналізу досвідів зумисного епістемічного пригнічення. Для подальшого розвитку раніше запропонованих підходів залучено інтелектуальний контекст, у якому розвивалася українська філософська думка у XX столітті. Авторка використовує свідчення Юрія Шевельова про становлення славістики в США періоду 1950–1960-х рр. як парадигмальний приклад епістемічного саботажу. Підхід, запропонований у цій статті, має на меті засвідчити як системний, так і індивідуальний виміри епістемічного пригнічення.
Завантаження
Посилання
- Alcoff, L. M. (2007). Mignolo’s Epistemology of Coloniality. New Centennial Review, 7 (3), 79–101. https://doi.org/10.1353/ncr.0.0008.
- Almario, A. (2017, May 19). Editorial: Slaves to conformity. The Philippine Star. https://www.philstar.com/lifestyle/supreme/2017/05/19/1701597/editorial-slaves-conformity.
- Alston, W. P. (1993). Perceiving God: The epistemology of religious experience. Cornell University Press.
- Baran, H. (2021). Roman Jakobson and American Slavic Studies: The First Postwar Decade. Roczniki Humanistyczne, LXIX (7), 91–116. https://doi.org/10.18290/rh21697-7.
- Bazdyrieva, A. (2022). No milk, no love. E-Flux Journal, 127. https://www.e-flux.com/journal/127/465214/no-milk-no-love/.
- Bhambra, G. K. (2021). Decolonizing Critical Theory? Epistemological Justice, Progress, Reparations. Critical Times, 4 (1), 73–89. https://doi.org/10.1215/26410478-8855227.
- Boichenko, M. (2023). Osnovni napriamy protydii “russkomu myru” v Ukraini: zavdannia dekolonizatsii [The main directions of counteraction to the “russian world” in Ukraine: the tasks of decolonization]. Filosofiia osvity [ Philosophy of Education], 29 (2), 60–77. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2023-29-2-4 [in Ukrainian].
- Boichenko, M. (2024). Kultura akademichnoi komunikatsii v Ukraini: Poshuky vidpovidei na vyklyky viiny [Academic Communication Culture in Ukraine: Searching for Answers on Wartime Challenges]. In Natsionalna nauka i osvita v umovakh viiny RF proty Ukrainy ta suchasnykh tsyvilizatsiinykh vyklykiv: materialy V Vseukrainskoi mizhhaluzevoi naukovopraktychnoi onlain-konferentsii (27 bereznia – 2 kvitnia 2024 roku) [National Science and Education during Russian-Ukrainian War and Contemporary Civilization Challenges: Proceedings of V Ukrainian Interdisciplinary Online Conference of Applied Science (March 27 – April 2, 2024)] (pp. 44–48). Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
- Boiko, Y. (2024). Two Central Meanings of Subjectivity and Their Application in the Political Context of Modern Ukraine. NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies, 13, 26–33. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2024.13.26-33.
- Botanova, K. (2023, September 22). Pryiniaty ne mozhna vidmovytys: Kolonka Kateryny Botanovoi pro spivpratsiu z rosiianamy ta “viinu Putina” [Accept Cannot Give up: Kateryna Botanova’s Column on Cooperation with Russians and “Putin’s War”]. Suspilne Kultura. https://suspilne.media/culture/578201-prijnatine-mozna-vidmovitis-kolonka-katerini-botanovoi-prosprivpracu-z-rosianami-ta-vijnu-putina/ [in Ukrainian].
- Buchowski, M. (2012). Intricate relations between Western anthropologists and Eastern ethnologists, Focaal, 63, 20–38. https://doi.org/10.3167/fcl.2012.630103.
- Burlyuk, O. (2019). Fending off a triple inferiority complex in academia: An autoethnography. Journal of Narrative Politics, 6 (1), 28–50.
- Buyskykh, J. (2023). Old-new colonial tendencies in social anthropology: Empathy in wartime. Ethnologia Polona, 44, 55–85. https://doi.org/10.23858/ethp.2023.44.3366.
- Chernetsky, V. (2024). Confronting Epistemic Injustice: Centering Ukraine in the Paradigm Shift in East European Studies. In N. Mörner (Ed.), A World Order in Transformation? A Comparative Study of Consequences of the War and Reactions to these Changes in the Region (pp. 23–30). Centre for Baltic and East European Studies, CBEES, Södertörn University.
- Clyne, E. (2019). Orientalist Speech-acts and Israeli Middle East Studies: Cautions and Criticisms of Edward Said Beyond the Battle of Ideas. Journal of Holy Land and Palestine Studies, 18 (2), 221–237. https://doi.org/10.3366/hlps.2019.0216.
- Code, L. (1991). What Can She Know?: Feminist Theory and the Construction of Knowledge. Philosophy and Phenomenological Research, 54 (2), 495. https://doi.org/10.7591/9781501735738.
- Donovan, V. (2023). Against academic “resourcification”: Collaboration as delinking from extractivist “area studies” paradigms. Canadian Slavonic Papers, 65 (2), 163–173. https://doi.org/10.1080/00085006.2023.2200669.
- Dostlieva, L., & Mymruk, O. (2024, May 24). Vypadaiuchy z map: Liia Dostlieva pro Ukrainu v dekolonialnomu dyskursi [Falling of the Maps: Liia Dostlieva about Ukraine in Decolonial Discourse]. Chytomo. https://chytomo.com/vypadaiuchy-zmap-liia-dostlieva-pro-ukrainu-v-dekolonialnomu-dyskursi/ [in Ukrainian].
- Dotson, K. (2012). A Cautionary Tale: On Limiting Epistemic Oppression. Frontiers-a Journal of Women Studies, 33 (1), 24–47. https://doi.org/10.5250/fronjwomestud.33.1.0024.
- Dovzhyk, S. (2022, July 20). Opinion: Secret diary of a Ukrainian “fixer.” CNN. https://edition.cnn.com/2022/07/20/opinions/ukraine-fixer-war-foreign-journalists-dovzhyk/index.html.
- Doyle, L. A. (2020). Inter-imperiality: Vying empires, gendered labor, and the literary arts of alliance. Duke University Press.
- Dudko, O. (2023). Gate-crashing “European” and “Slavic” area studies: Can Ukrainian studies transform the fields? Canadian Slavonic Papers, 65 (2), 174–189. https://doi.org/10.1080/00085006.2023.2202565.
- Dular, N. (2021). Mansplaining as Epistemic Injustice. Feminist Philosophy Quarterly, 7 (1), 1–23.
- Dupré, J. (1994). Against Scientific Imperialism. In Philosophy of Science Association: Proceedings of the 1994. Biennial Meeting of the Philosophy of Science Association, Volume Two: Symposia and Invited Papers (pp. 374–381). https://web.archive.org/web/20040903060910/.
- @EX_Dovzhenko. (2020, June 18). Nu i varto prydumaty yakyis termin typu “vestspleininh”, koly yakyis braian makdonald rozpovidaie tobi pro hensekiv-ukraintsiv [Well, It’s Worth Inventing a Term Like “Westsplaining” when a Certain Brian Mcdonald Tells You about Ukrainian General Secretaries]. Twitter. https://x.com/EX_Dovzhenko/status/1273646992762249216.
- Edgoose, H. (2024). Hermeneutical Sabotage. Australasian Journal of Philosophy, 1–17. https://doi.org/10.1080/00048402.2024.2351210.
- Fanon, F. (1986). Black skin, white masks (Repr.). Pluto Press.
- Fuko, M. (2020). Nahliadaty y karaty. Narodzhennia viaznytsi [Discilpline and Punish. Birth of the Prison]. Komubuk [in Ukrainian].
- Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press.
- Gallo, U. di, Kozomora, Ž., Rajšić, S., Videkanić, B., Vukov, T., & Zlatanova, S. (2020, July 8). Thinking and doing in-between. The Disorder of Things. https://thedisorderofthings.com/2020/07/08/thinking-and-doing-in-between/.
- Garcevic, S. (2017, September 15). Westsplaining the Balkans. BalkanInsignt. https://balkaninsight.com/2017/09/15/westsplaining-the-balkans-09-11-2017/.
- Hagen, M. von. (1995). Does Ukraine have a history? Slavic Review, 54 (3), 658–673.
- Harrison, P. (2015). The Territories of Science and Religion. University of Chicago Press.
- Hendl, T., Burlyuk, O., O’Sullivan, M., & Arystanbek, A. (2024). (En)Countering epistemic imperialism: A critique of “Westsplaining” and coloniality in dominant debates on Russia’s invasion of Ukraine. Contemporary Security Policy, 45 (2), 171–209. https://doi.org/10.1080/13523260.2023.2288468.
- hooks, bell. (1994). Teaching to Transgress: Education as Practice of Freedom. Routledge.
- Hookway, C. (2010). Some Varieties of Epistemic Injustice: Reflections on Fricker. Episteme, 7 (2), 151–163. https://doi.org/10.3366/epi.2010.0005.
- Hountondji, P. (1990). Scientific dependence in Africa today. Research in African Literatures, 21 (3), 5–15.
- Hrytsenko, H. (2020a, June 19). Westsplaining Ukraine. Euromaidan Press. https://euromaidanpress.com/2020/06/19/westsplaining-ukraine/.
- Hrytsenko, A. (2020b, July 3). Zakhodopoiasnennia Ukrainy: chy totozhni obrazlyvi prizvyska “khokhol” i “niher”? [Westplaining of Ukraine: are Offensive Slurs ‘Hohol’ and ‘Niger’ Identical?]. Nihilist. https://www.nihilist.li/2020/07/03/zahodopoyasnennya-ukraini-chi-totozhni-obrazlivi-prizviska-hohol-i-niger / [in Ukrainian].
- Ibarra-Colado, E. (2006). Organization Studies and Epistemic Coloniality in Latin America: Thinking Otherness from the Margins. Organization, 13 (4), 463–488. https://doi.org/10.1177/1350508406065851.
- Jóźwiak, I. (2023). Aqui éa Ucrânia! Ukraine and the Global Community of the Oppressed. Etnografia Polska, 67 (1–2), 237–245.
- Kalmar, I. (2022). White But Not Quite: Central Europe’s Illiberal Revolt. Bristol University Press.
- Kassymbekova, B. (2023, January 24). How Western scholars overlooked Russian imperialism. Al Jazeera. https://www.e-flux.com/journal/127/465214/no-milk-no-love/.
- Kazharski, A. (2022, July 19). Explaining the “Westsplainers”: Can a Western scholar be an authority on Central and Eastern Europe? Forum for Ukrainian Studies. https://ukrainian-studies.ca/2022/07/19/explaining-the-westsplainers-can-a-westernscholar-be-an-authority-on-central-and-eastern-europe/.
- Khromeychuk, O. (2022a). Treat tragedies of the Ukraine war with dignity. Index on Censorship, 51 (2), 69–69. https://doi.org/10.1177/03064220221110773.
- Khromeychuk, O. (2022b, June 13). Where is Ukraine? RSA. https://www.thersa.org/rsa-journal/2022/issue-2/feature/where-isukraine.
- Kotliuk, G. (2023). Colonization of minds: Ukraine between Russian colonialism and Western Orientalism. Frontiers in Sociology, 8, 1206320. https://doi.org/10.3389/fsoc.2023.1206320.
- Kučera, H. (1983). Roman Jakobson. Language, 59 (4), 871–883.
- Kulyk, V. (2022). Dyskusii iz zakhidnymy kolegamy pro nauku pid hurkit viiny [Discussions with Western Colleagues about Science under the Roar of the War]. Krytyka, 1–2, 20–23. https://krytyka.com/ua/articles/dyskusiii-iz-zakhidnymy-kolehamypro-nauku-pid-hurkit-viiny/ [in Ukrainian].
- Kuzio, T. (2023, July 17). Why Western Scholars of Russia Were Unable to Understand Russia’s Invasion of Ukraine. Voks Ukraina. https://voxukraine.org/en/why-western-scholars-ofrussia-were-unable-to-understand-russia-s-invasion-ofukraine.
- Kuzio, T. (2020). Crisis in Russian Studies? Nationalism (Imperialism), Racism and War. E-Intenational Relations Publishing.
- Kuznietsova, Ye. (2023). Mova — mech. Yak hovoryla Radianska imperiia [ Language as A Sword. How Soviet Empire Talked]. Tvoia pidpilna humanitarka [in Ukrainian].
- Lackey, J. (2022). Epistemic reparations and the right to be known. Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association, 96, 54–89.
- Lashchuk, I. (2023, March 6). Researching ourselves: (Non)emotional thoughts on what it means to be a Ukrainian scholar fleeing the war. Migration Policy Centre Blog. https://blogs.eui.eu/migrationpolicycentre/researching-ourselves-nonemotionalthoughts-on-what-it-means-to-be-a-ukrainian-scholar-fleeingthe-war/.
- Lightner, T. M. (1966). On Descriptions of Common Slavic Phonology. Slavic Review, 25 (4), 679–686. https://doi.org/10.2307/2492830.
- Lukas, E. (2019, March 25). It’s Time to Stop “Westsplaining”. Europe’s Edge. Center for European Policy Analysis. https://cepa.org/article/its-time-to-stop-westsplaining/.
- Lunt, H. G. (1966). Review of “A Prehistory of Slavic: The Historical Phonology of Common Slavic”. The Slavic and East European Journal, 10 (1), 85–92. https://doi.org/10.2307/305379.
- Liutyi, T. (2024, January 15). Navishcho nam postkolonialna teoriia? [Why Do We Need Postcolonial Theory?] The Ukrainians. https://theukrainians.org/navishcho-nam-postkolonialna-teoriia/ [in Ukrainian].
- Mäki, U., Walsh, A. J., & Fernández Pinto, M. (Eds.). (2018). Scientific imperialism: Exploring the boundaries of interdisciplinarity. Routledge.
- Marxen, E. (2020). Opposing Epistemological Imperialism. Field: A Journal of Socially-Engaged Art Critisism, 15. https://fieldjournal.com/editorial/opposing-epistemological-imperialism.
- Masenko, L. (2021). Velykyi Ukrainets (zhyttievyi i tvorchyi shliakh Yuriia Shevelova) [The Great Ukrainian (Life and Art Journey of George Shevelov)]. In I. Hyrych & L. Rudnytskyi (Eds.), Akademichna tradytsiia ukrainskoho zarubizhzhia: Istoriia i suchasnist: Liber amicorum na poshanu prof. Alberta Kipy [Academic Tradition of Ukrainians Abroad: History and Modernity: Liber Amicorum in Honor of Prof. Albert Kipa] (pp. 232–248). Prostir [in Ukrainian].
- Memmi, A. (1974). The colonizer and the colonized. Souvenir Press.
- Menzhulin, V. (2010). Biohrafichnyi pidkhid v istoryko-filosofskomu piznanni [Biographical Approach of Historical and Philosophical Knowledge]. National University of “Kyiv-Mohyla Academy”; Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].
- Menzhulin, V. (2018). Dovidkovo-entsyklopedychna biohrafistyka yak zhanr suchasnykh istoryko-filosofskykh doslidzhen: anhloamerykanskyi ta ukrainskyi dosvid [Biographical Encyclopedia (Dictionary) as a Genre of the Contemporary Historiography of Philosophy: Anglo-American and Ukrainian Experience]. Sententiae, 37 (1), 153–167. https://doi.org/10.22240/sent37.01.153 [in Ukrainian].
- Meyers, K. (2018). False Friends: Dependent Origination and the Perils of Analogy in Cross-Cultural Philosophy. Journal of Buddhist Ethics, 25, 785–818.
- Mignolo, W. D. (2020). Colonial semiosis and decolonial reconstitutions. Echo, 2, 8–15. https://doi.org/10.15162/2704-8659/1204.
- Mignolo, W. (2023). The Explosion of Globalism and the Advent of the Third Nomos of the Earth. In M. B. Steger, R. Benedikter, H. Pechlaner, & I. Kofler (Eds.), Globalization: Past, Present, Future (pp. 193–207). University of California Press.
- Mihai, M. (2018). Epistemic marginalisation and the seductive power of art. Contemporary Political Theory, 17 (4), 395–416. https://doi.org/10.1057/s41296-017-0186-z.
- Mokryk, R. (2023). Bunt proty imperii: Ukrainski shistdesiatnyky [Revolt Against Empire: The Ukrainian Sixties] (Fourth Edition). A-BA-BA-HA-LA-MA-HA [in Ukrainian].
- Nalyvaiko, D. (1998). Ochyma zakhodu. Retseptsiia Ukrainy v Zakhidnii Yevropi XI–XVIII st. [Through the Eyes of the West. Reception of Ukraine in Western Europe in XI–XVIII centuries]. Vydavnytstvo “Osnovy” [in Ukrainian].
- Nandy, A. (1983). The intimate enemy: Loss and recovery of self under colonialism (1 ed.). Oxford University Press.
- Naudé, P. (2019). Decolonising Knowledge: Can Ubuntu Ethics Save Us from Coloniality? Journal of Business Ethics, 159 (1), 23–37. https://doi.org/10.1007/s10551-017-3763-4.
- Ndlovu-Gatsheni, S. (2020). The Dynamics of Epistemological Decolonisation In the 21st Century: Towards Epistemic Freedom. The Strategic Review for Southern Africa, 40 (1). https://doi.org/10.35293/srsa.v40i1.268.
- Noah, A. (2008). Globalization, Post-modernity and Epistemological Imperialism. International Journal of Educational Research, 4 (1), 183–194.
- O’Sullivan, M., & Krulišová, K. (2023). Central European subalterns speak security (too): Towards a truly post-Western feminist security studies. Journal of International Relations and Development, 26 (4), 660–674. https://doi.org/10.1057/s41268-023-00302-5.
- Pohlhaus, G. (2017). Varieties of epistemic injustice. In I. J. Kidd, J. Medina, & G. Pohlhaus (Eds.), The Routledge Handbook of Epistemic Injustice (pp. 13–26). Taylor and Francis.
- Porter, T., Watson, N., & Pearson, C. (2023). Epistemic sabotage: The production and disqualification of evidence in disability benefit claims. Sociology of Health & Illness, 45 (6), 1164–1186. https://doi.org/10.1111/1467-9566.13593.
- Pospishyl, I. (2016). Brnenskaia sudba Romana Yakobsona v pryzme vota separata [Roman Jacobson’s Brno Fate in the Prism of Vota Separata]. Pytannia Literaturoznavstva [Problems of Literary Criticism], 94, 68–81 [in Russian].
- Powell, E. T. (1921). Scientific Imperialism. In The Empire Club of Canada Addresses 1920 (pp. 290–303). The Empire Club of Canada. https://speeches.empireclub.org/62164/data.
- Puhach, V. (2022). Dotsilnist poiednannia feministychnoho ta antykolonialnoho pidkhodiv do istoriohrafii filosofii [Appropriateness of Combining Feminist and Anticolonial Approaches to Historiography of Philosophy]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 9–10, 137–146. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.137-146 [in Ukrainian].
- Repetti, R. (2018). It Wasn’t Me: Reply to Karin Meyers. Journal of Buddhist Ethics, 25, 857–886.
- Ruíz, E. (2020). Cultural Gaslighting. Hypatia: A Journal of Feminist Philosophy, 35 (4), 687–713. https://doi.org/10.1017/hyp.2020.33.
- Said, E. (2001). Oriientalizm [Orientalism]. Vydavnytstvo Solomii Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian].
- Senkus, R. (2018). Ukrainian Studies in Canada Since the 1950s: An Introduction. East/West: Journal of Ukrainian Studies, 5 (1), 3–7. https://doi.org/10.21226/ewjus367.
- Sherekh, I. U. (1953). Problems in the formation of belorussian. Linguistic Circle of New York.
- Sherekh, I. U. (1979). A historical phonology of the Ukrainian language. Canadian Institute of Ukrainian Studies.
- Shevelov, G. Y. (1964). A Prehistory of Slavic. The historical phonology of Common Slavic. Carl Winter Universitatsverlag.
- Shevelov, Yu. (2012). Tryptykh pro pryznachennia Ukrainy [Triloby about the Purpose of Ukraine] (S. Vakulenko & V. Skliarova, Eds.). Prava liudyny [in Ukrainian].
- Shevelov, Yu. (2013). Moi zustrichi z Romanom Yakobsonom [My Meetings with Roman Jakobson]. In O. Zabuzhko & Yu. Shevelov, Vybrane lystuvannia na tli doby: 1992–2002. Z dodanymy tvoramy, komentariamy, prychynkamy do biohrafii ta inshymy dokumentamy [Selected Correspondence against the Background of the Day: 1992–2002. With Added Works, Comments, Reasons for the Biography and Other Documents] (pp. 350–404). Vydavnychyi dim “Komora” [in Ukrainian].
- Sidorova, S. (2023a). V ochikuvanni epistemichnoi nespravedlyvosti: Porivnialnyi analiz teorii preventyvno-antytsypatornykh nespravedlyvostei [Awaiting Epistemic Injustice: Comparative Analysis of Theories of Preventive Anticipatory Injustices]. Aktualni problemy dukhovnosti [Actual Problems of Mind], 24, 205–224. https://doi.org/10.31812/apm.7645 [in Ukrainian].
- Sidorova, S. (2023b). Kontseptualizatsiia fenomenu epistemichnoi nespravedlyvosti v suchasnykh epistemolohichnykh kontekstakh [Conceptualization of Epistemic Injustice Phenomenon in Epistemological Contexts] [Taras Shevchenko National University of Kyiv]. Instytutsiinyi repozytarii (elektronnyi arkhiv) Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. https://ir.library.knu.ua/handle/123456789/3660 [in Ukrainian].
- Sidorova, S. (2024). Ukrainskyi pohliad na kolonialnist znannia [Ukrainian Gaze on Coloniality of Knowledge]. In Abstracts of International research online conference “The days of science of the faculty of philosophy”, Taras Shevchenko National University of Kyiv, April 18–19, 2024 (pp. 681–687). Vydavnychopolihrafichnyi tsentr “Kyivskyi universytet” [in Ukrainian].
- Smith-Peter, S. (2022, December 14). How the Field was Colonized: Russian History’s Ukrainian Blind Spot. H-Net Network on Russian and Soviet History. https://networks.h-net.org/node/10000/blog/decolonizing-russian-studies/12015665/howfield-was-colonized-russian-history%E2%80%99s.
- Smoleński, J., & Dutkiewicz, J. (2022, March 4). The American Pundits Who Can’t Resist “Westsplaining” Ukraine. New Republic. https://newrepublic.com/article/165603/carlson-russiaukraine-imperialism-nato.
- Solnit, R. (2014). Men explain things to me. In Men explain things to me and other essays (pp. 1–16). Granta Books.
- Solovei, O. (2013). Za hlukhoiu stinoiu [Behind a Blank Wall]. In O. Zabuzhko & Yu. Shevelov, Vybrane lystuvannia na tli doby: 1992–2002. Z dodanymy tvoramy, komentariamy, prychynkamy do biohrafii ta inshymy dokumentamy [Selected Correspondence against the Background of the Day: 1992–2002. With Added Works, Comments, Reasons for the Biography and Other Documents] (pp. 444–448). Vydavnychyi dim “Komora” [in Ukrainian].
- Sonevytsky, M. (2019). Wild Music: Sound and Sovereignty in Ukraine. Wesleyan University Press.
- Sonevytsky, M. (2022). What is Ukraine? Notes on epistemic imperialism. https://doi.org/10.24412/1815-0047-2022-2-21-30.
- Stamenkovic, M. (2014). On Colonial Blind Spots, Ego-politics of Knowledge and “Universal Reason.” V Colóquio Internacional de Doutorandos/as Do CES, 6–7 Dezembro 2013.
- Steiner, P. (2018). Which Side Are You on? Roman Jakobson in Interwar Prague. In E. Esposito, S. Sini, & M. Castagneto (Eds.), Roman Jakobson, linguistica e poetica (pp. 75–86). Ledizioni.https://doi.org/10.4000/books.ledizioni.4510.
- Sterelny, K. (2004). Externalism, Epistemic Artefacts and the Extended Mind. In R. Schantz (Ed.), The Externalist Challenge (pp. 239–254). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110915273.239.
- Sysyn, F. (2021). Omeljan Pritsak and the establishment of Ukrainian studies at Harvard: The vision and the actuality. In Omeljan Pritsak: Zhyttiepys, spadshchyna, naukovi interesy. Do 100-richchia vid dnia narodzhennia [Omelyan Pritsak: Biography, Heritage, Scientific Interests. To the 100th Anniversary of his Birth] (pp. 84–107). Ministry of Education and Science of Ukraine, National University of “Kyiv-Mohyla Academy”, Omeljan Pritsak Research Center for Oriental Studies. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/20675.
- Taleb, N. (2019). Shkura u hri. Prykhovana asymetriia zhyttia [Skin in the Game. The Hidden Asymmetry of Life]. Nash format [in Ukrainian].
- Tlostanova, M., & Mignolo, W. (2012). Learning to Unlearn: Decolonial Reflections from Eurasia and the Americas. Transoceanic Studies. The Ohio State University Press.
- Todorova, M. (2009). Imagining the Balkans (Updated edition). Oxford University Press.
- Torcello, L. (2022). Climate Change Disinformation and Culpability: A Sympathetic Reply to Pongiglione and Martini. Social Epistemology Review and Reply Collective, 11 (9), 29–37.
- Tsymbalyuk, D. (2022). Academia must recentre embodied and uncomfortable knowledge. Nature Human Behaviour, 6 (6), 758–759. https://doi.org/10.1038/s41562-022-01369-9.
- Tsymbalyuk, D. (2023). What my body taught me about being a scholar of Ukraine and from Ukraine in times of Russia’s war of aggression. Journal of International Relations and Development, 26 (4), 698–709. https://doi.org/10.1057/s41268-023-00298-y.
- Vakulenko, S. (2021). Bezdomnyi hromadianyn svitu — Yurii Peremozhets (pisliamnohoslivia zamist pisliamovy) [Homeless Citizen of the World — George the Winner (Afterwords instead of Afterword)]. In Yu. Shevelov, Ya — mene — meni... (I dovkruhy): Spohady. 2. V Evropi; Zustrichi z Romanom Yakobsonom [I — Me — Mine… (And All Around): Memories. 2. In Europe; My Meetings with Roman Jakobson] (s. 631–873). Vydavets Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].
- Wa Thiong’o, N. (1986). Decolonizing the Mind: The Politics of Language in African Literature. James Currey.
- Wartenberg, T. E. (1992). Situated Social Power. In T. E. Wartenberg (Ed.), Rethinking Power (pp. 79–101). State University of New York Press.
- Wieseler, C. (2020). Epistemic Oppression and Ableism in Bioethics. Hypatia, 35 (4), 714–732. https://doi.org/10.1017/hyp.2020.38.
- Yermolenko, A. (2022). Sprotyv zamist peremovyn: Vidpovid ukraіnskoho filosofa Anatoliia Yermolenka Yurgenu Habermasu [Resistance in Lieu of Negotiation: Ukrainian Philosopher Anatoliy Yermolenko’s Answer to Jürgen Habermas]. Filosofska dumka [Philosophical Thought], 3, 59–63. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/617 [in Ukrainian].
- Zabuzhko, O. (2023, December 10). I troshky pro tsenzuru [And A Few Words about Censorship]. Facebook. https://www.facebook.com/oksana.zabuzhko/posts/pfbid0PAzshPWjsr5DFiBuz72sULWwutM5u745WFHGn7dod8mebT7BFguGCVFmLqLrzUSNl [in Ukrainian].
- Zvyniatskovskyi, V. (2023). Potebnia ta potebniantsi u lektsiiakh R. Yakobsona u Masarykovomu universyteti (Brno, 1935) [Potebnya and his Followers in Roman Jakobson’s Lectures at the Masaryk University in Brno (1935)]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia “Filolohiia” [The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”], 92, 15–22. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2023-92-02 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Stefaniia Sidorova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).