Філософське значення експериментальної літературної творчості
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2024.14.40-50Ключові слова:
філософія, естетика, література, сучасне мистецтво, експериментальна літературна творчість, соціальна ангажованість, ліберальна утопія, семіотика, автоматичне письмо, емансипативне навчання, автентичністьАнотація
У статті розглянуто форми, характеристики, способи написання та філософське значення експериментальних літературних творів на прикладі авангардистських творів ХХ ст. Метою дослідження було проаналізувати форми і функції експериментального мистецтва з погляду представників модерної філософії. Теоретичною базою дослідження є праці Зиґмунда Фройда, Ричарда Рорті, Жака Рансьєра, Вальтера Беньяміна, Майка Йогансена, Альбера Камю, Фрідріха Ніцше, Сьюзен Зонтаґ тощо, а також — маніфести авторства Андре Бретона та Франсуа ле Ліонне. Було проаналізовано питання соціальної ангажованості митців і неуникності пов’язаності творчості з ідеологією внаслідок знакового характеру мови. Було сформульовано тезу щодо буття антиутопій зразками експериментального мистецтва внаслідок моделювання в художніх творах цього жанру можливого майбутнього. На зразках художнього доробку представників сюрреалізму та підходів З. Фройда і Ж. Рансьєра, проілюстрованих прикладами з літературного та театрального мистецтва і освітнього процесу, було розглянуто автоматичне письмо як одну з технік експериментальної творчості, безпосередньо пов’язану з ідеєю інтелектуальної емансипації на противагу класичній творчості, зосередженій на відповідності жанровим і соціальним вимогам певної доби. Розглянуто також основні тези маніфестів представників авангардних напрямів задля унаочнення розуміння векторів їхньої творчості. Зокрема, зосереджено увагу на таких рисах творчості експериментальних митців, як символічний характер літератури, формальні експерименти, інтердисциплінарність у формі залучення до творчості технік і методології гуманітарних і/або математичних наукових дисциплін. У решті, за допомогою аналізу категорії «стиль», розкрито питання осмислення філософського значення творчості як шляху до набуття і вираження власної автентичності.
Завантаження
Посилання
- Beniamin, V. (2002). Mystetskyi Tvir u Dobu Svoiei Tekhnichnoi Vidtvoriuvanosti [The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction]. In V. Beniamin, Vybrane [Collected Works] (Yu. Rybalchuk, & N. Lozynska, Transl.) (pp. 53–97). Litopys [in Ukrainian].
- Bollas, C. (2002). Free Association. Icon Books UK, Icon Books USA.
- Breton, A. (1966). Manifestes du Surréalisme.
- Gallimard. Freud, S. (1900). Die Traumdeutung. Franz Deuticke.
- Gilman, Ch. (1973). The Yellow Wallpaper. Feminist Press.
- Huysmans, J.-K. (1922). A rebours. Avec une préf. de l’auteur écrite vingt ans après le roman, et une bibliographie complète de l’oeuvre de J.-K. Huysmans. G. Crès.
- Kamiu, A. (1991). Chuma [The Plague]. In A. Kamiu, Vybrani Tvory [Collected Works] (A. Perepadia, Transl.) (pp. 117–370). Dnipro [in Ukrainian].
- Kamiu, A. (2022). Mif pro Sizifa. Buntivna Liudyna [ Myth about Sisyphus. The Rebel] (O. Zhupanskyi, Transl.). Folio [in Ukrainian].
- Kebuladze, V. (2016). Charunky Doli [The Miracles of Fate]. Vydvo Staroho Leva [in Ukrainian].
- Le Lionnais, F. (1973). La LiPo. Le Premier Manifeste. In Oulipo, La Littérature Potentielle: Créations, Re-Créations, Récréations. Gallimard.
- Le Lionnais, F. (1973). Le Second Manifeste. In Oulipo, La Littérature Potentielle: Créations, Re-Créations, Récréations. Gallimard.
- Liutyi, T. (2023). Dviinyk. Pro pryrodu dubliuvannia i mnozhynnosti [The Double. About the Nature of the Doubling and Plurality]. Vikhola [in Ukrainian].
- Meita, K. (2023). Problema Inshoho v filosofii Rycharda Rorti [The Problem of the Otherness in Richard Rorty’s Philosophy] [Doctoral dissertation, National university of Kyiv-Mohyla Academy]. Electronic Kyiv-Mohyla Academy Institutional Repository. https://ekmair.ukma.edu.ua/items/8f6812e7-a431-4d44-a856-d27ba653da96 [in Ukrainian].
- Menzhulin, V. (2021). Zygmund Freid i Karl Yung pro mify ta arkhetypy kolektyvnoho nesvidomoho: neusvidomlena skhozhist [Sigmund Freud and Carl Jung on Myths and Archetypes of the Collective Unconscious: Unnoticed Similarity]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 8, 25–37. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2021.8.25-37 [in Ukrainian].
- Nitsshe, F. (1993). Tak Kazav Zaratustra. Zhadannia Vlady [Thus Spoke Zarathustra. Will for Power] (A. Onyshko, & P. Tarashchuk, Transl.). Dnipro, Osnovy [in Ukrainian].
- Ogarkova, T. (2010). Une Autre Avant-Garde: La Métaphysique, le Retour à la Tradition et la Recherche Religieuse dans L’oeuvre de René Daumal et de Daniil Harms. Peter Lang.
- Onyshchenko, A. (2019). Istorychni proektsii filosofskoi krytyky mystetskoho avanhardu XX stolittia [Historical Projections of Philosophical Critics of Art Avant-Garde of the 20th Century]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 3, 100–105. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.3.100-105 [in Ukrainian].
- Rancière, J. (2008). Le Spectateur Émancipé. La Fabrique.
- Ransier, Zh. (2014). Uchytel-Neznaiko: Piat Urokiv iz Rozkripachennia Rozumu [ The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation]. Nika-Tsentr [in Ukrainian].
- Rorty, R. (1979). Philosophy and the Mirror of the Nature. Princeton University Press.
- Rorty, R. (1989). Contingency, Irony, and Solidarity. Cambridge University Press.
- Sartre, J.-P. (1967). Qu’est-ce que la littérature?. Gallimard.
- Sloterdaik, P. (2002). Krytyka Tsynichnoho Rozumu [ Critique of Cynical Reason] (A. Bohachov, Transl.). Tandem [in Ukrainian].
- Sontag, S. (1965). On Style. http://www.coldbacon.com/writing/sontag-onstyle.html.
- Woolf, V. (2020). A Room of One’s Own. In V. Woolf, A Room of One’s Own and Three Guineas (pp. 1–110). Vintage Classics.
- Yohansen, M. (2019). Yak Buduietsia Opovidannia [How to Build a Story]. Pabulum [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Kseniia Meita
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).