Культурно-символічна картина світу Латинського християнського середньовіччя: власне культурний вимір. Частина ІІ «Культура господарювання. Вступ»
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-1678.2024.14.51-65Ключові слова:
Бог, світ, Європа, культурно-символічні картини світу, латинське християнське Середньовіччя, філософія, історія, культура, модель, символ, міф, особистість, Абсолютна Ідея, Об’явлення, християнство, Творець, творення, твар, спасіння, гріх, хвороба, контингентність, карлик, природа, рабство, феодалізм, сеньйор, васал, кріпак, економіка, онтоекономічний, позаекономічний примус, натуральне господарство, інтимність, річ, ремесло, праця, помірність, поміркованість, споживок, гроші, земляАнотація
Стаття — третя з чотирьох публікацій-«картинок», запланованих автором у цьому виданні для відтворення культурно-символічної картини світу латинського християнського Середньовіччя в її сучасній інтерпретації. Першу таку «картинку» було присвячено онтологічному виміру доби; другу — виміру власне культурному, але з наголосом на культурі врядування; у третій привернуто увагу до культури господарювання у «проблемних економічних зонах» натурального господарства. Остання з цих «зон», а саме ставлення середньовічної людини до землі, разом із духовною культурою доби має стати темою завершальної, четвертої публікації.
У Преамбулі окреслено емоційне тло, авторські мотиви, що покликали до життя цей текст, а також філософськи-методологічний інструментарій розвідки.
На початку основного тексту статті уточнено сам предмет економіки та економічну специфіку феодалізму і феодального господарювання; запропоновано тематично розглянути два останні феномени у спеціальнім вимірі — як складові символічно-особистісної культури феодальних, саме онтоекономічних, відносин.
У § 1 розглянуто «проблемну економічну зону № 1» — стосунки між людьми щодо виготовлення/видобування речей для їхнього споживання/використання і зроблено висновок про неможливість для доби рабства як економічного ідеалу, а також про особливий, інтимно-особистісний характер людських стосунків, що передбачають позаекономічний примус як економічний інструмент господарювання.
У § 2 представлено «проблемну економічну зону № 2» — речі і ставлення людини до них. Визначено специфіку середньовічного розуміння справжності речі в її звʼязку з Творцем і економічне значення «подвійної утилітарності» речей — як «горизонтальних» супровідників потреб і «вертикальних» знаків на «шкалі спасіння».
У § 3 презентовано «проблемну економічну зону № 3» — ставлення людини до праці і споживацький ідеал доби, де перше визначено як безпосередньо-особистісне, а другий оживає в онтоекономічній ідеї споживку, оберненій до християнської чесноти помірності-поміркованості.
У § 4 проаналізовано «проблемну економічну зону № 4» — ставлення людини до грошей в аспекті презирства до грошевих операцій і проблеми лихварства.
В Епілозі підсумовано здобутки і окреслено тематичний план завершальної частини цієї серії авторських публікацій.
Завантаження
Посилання
- Bibliia. (2014). Bibliia, abo Knyhy Sviatoho Pysma Starogo y Novoho Zapovity [The Bible, or The Books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments]. VBF “Skhidnoievropeiska humanitarna misiia” [in Ukrainian].
- Adorno, Тh. (1992). Dialectique négative. Édition Payot.
- Ariés, Ph. (1977). Lʼhomme devant la mort. Édition Seuil.
- Aristóteles. (1998). Metafísica. Edición trilingue por Valentín García Yebra. Editorial Gredos [in Greek, Latin and Spanish].
- Aristóteles. (1999). Ética a Nicómaco. Centro de Estudios Políticos y Consttitucionales [in Spanish and Ancient Greek].
- Bitsilli, P. M. (1919). Elementy srednevekovoi kultury. Chast 1, 2 [Constituents of Medieval Culture. Vol. 1, 2]. Gnosis [in Russian].
- Bloch, M. (1982). La société féodale. Édition Albin Michel.
- Decretalium Gregorii Papae IX. (1881). Decretalium Gregorii Papae IX. Compilatio. In Corpus iuris canonici. Pars seсunda: Decretalium collectiones (pp. 3–928). Ex officina Bernhardi Tauchnitz.
- Dyer, Ch. (1983). English Diet in the Later Middle Ages. In Social Relations and Ideas: Essays in Honore of R. H. Hilton (pp. 191–216). Cambridge University Press.
- Eco, U. (2007). Storia della bruttezza a cura di Imberto Eco. Bompiani.
- Fedotov, G. P. (1996). Feodaknyi byt v khronike Lamberta Ardrskogo [Feudal Life in the Cronicle of Lambert of Ardra]. In Sobranie cochinenii v 12 tomakh: Abeliar i stati 1911–1925 gg. (Vol. 1, pp. 275–300). Martis [in Russian].
- Granovskii, T. N. (1987). Lectsii po istorii Srednevekovia [Lectures on Medieval History]. Nauka [in Russian].
- Gurevich, A. Ya. (2002). Srednevekove kak tip kultury [The Middle Ages as a Type of Culture]. In Antropologiia kultury [Cultural Anthropology] (1, pp. 39–55). OGI [in Russian].
- Hugo de S. Victore. (1854). Eruditionis Didascalicae libri septem. In J.-P. Migne, Patrologiae Cursus Completus. Series Latin. Hugonis de S. Victore canonici regularis S. Victoris Parisiensis Opera omnia, CLXXVI (II) (pp. 740–838). Аpud J.-P. Migne editorem.
- Johannes Scotus Erigena. (1838). De divisione naturae libri quinque. Monasterii Guestphalorum.
- Karsavin, L. P. (1995). Kultura srednikh vekov [Culture of the Middle Ages]. Simvol – AirLand [in Russian].
- Le Goff, J. (2003). L’Europe est-elle née au Moyen Age? Édition du Seuil.
- Le Goff, J. (2008). La Civilisation de l’Occident Medieval. Éditions Flammarion.
- Losev, А. F. (1993). Filosofiia imeni [The Philosophy of Name]. In А. F. Losev, Bytiie — Imia — Kosmos (pp. 613–801). Mysl [in Russian].
- Losev, А. F. (1995а). Filosofskii kommentarii k dramam Riharda Vagnera [Philosophical Commentary on the Dramas of Richard Vagner]. In А. F. Losev, Forma — Stil — Vyrazheniie (pp. 667–731). Mysl [in Russian].
- Losev, А. F. (1995b). Istoriia esteticheskikh uchenii [History of Aesthetic Doctrines]. In А. F. Losev, Forma — Stil — Vyrazheniie (pp. 321–404). Mysl [in Russian].
- Losev, А. F. (1997a). Dialekticheskie osnovy matematiki [Dialectical Foundations of Mathematics]. In А. F. Losev, Khaos i struktura (pp. 609–730). Mysl [in Russian].
- Losev, А. F. (1997b). Nekotorye elementarnye razmyshleniia k voprosu o logisheskikh osnovakh ischisleniia beskonechno malykh [Some Elementary Thoughts on the Question of the Logic Foundations of Infinitesimal Calculus]. In А. F. Losev, Khaos i struktura (pp. 731–792). Mysl [in Russian].
- Losev, А. F. (2001). Dopolneniia k dialektike mifa (fragmenty) [Additions to the “Dialectic of Myth” (Fragments)]. In А. F. Losev, Dialektika mifa (pp. 233–402). Mysl [in Russian].
- Lossky, V. (1980). Essai sur la théologie mystique de l’Église d’Orient. Auber.
- Maritain, J. (1936). Humanism intégral: Problèmes temporels et spirituels dʼune nouvelle chrétienté. Fernand Aubier — Éditions Montaigne.
- Martin, F. (2013). Money: The Unautorised Biography. The Bodley Head.
- Muratova, К. М. (1988). Mastera frantsuzskoi gotiki XII–XIII vekov: Problemy teorii I praktiki khudozhestvennogo tvorchestva [Masters of French Gotic XII–XIII Centuries: Theory and Practice of Art]. Iskusstvo [in Russian].
- Ossovskaia, М. (1987). Rytsar i burzhua: Issledovaniia po istorii morali [The Knight and the Bourgeois: Studies in Moral History]. Progress [in Russian].
- Pérez-Reverte, A. (2004). La Reyna del Sur. Suma de Letras Argentina.
- Petrus Abelardus. (1831). Petri Abelardi Dialogus enter Philosophum, Judaeum et Christianum. Impensis Th. Chr. Fr. Enslin.
- Rabanus Maurus. (1900). Rabani Mauri De institutione clericorum libri tres. Verlag der J. J. Lentnerʼschen Buchhandlung.
- Saksonskoe zertsalo. (1985). Saksonskoe zertsalo. Pamiatniki, kommentarii, issledovaniia [Sachsenspiegel. Literary Monuments, Comments, Research]. Nauka [in Russian].
- Sanctus Aurelius Augustinus Hipponensis. (1845). S. Aurelii Augustini Hipponensis episcopi Ad Margellinum De Civitate Dei contra paganos Libri viginti duo. In J.-P. Migne, Patrologiae Cursus Completus. Series Latin (Vol. 041 (VII), pp. 13–804). Аpud Garnier fratres, editores.
- Sanctus Bonaventura. (1993). Sancti Bonaventurae Itinerarium mentis in Deum. Greko-latinskii kabinet Yu. A. Shichalina [The Greek-Latin study of Y. A. Shichalin] [in Latin and Russian].
- Sanctus Thomas Aquinas. (1922). Sancti Thomae Aquinatis doctoris angelici Summa Theologica, Secunda secundae. In S. Thomae Aquinatis Summa Theologica (IV, pp. 1–375). Marietti.
- Sanctus Thomas Aquinas. (1982). Sancti Thomae de Aquino Questiones disputatae de malo. In Sancti Thomae de Aquino Opera omnia. XXIII. Commissio Leonina; Librairie Philosophique J. Vrin.
- Sanctus Thomas Aquinas. (2006). Summa Theologiae. Pars Prima. Quaestiones 1–64. Izdatel Savin S. А.
- Sanctus Thomas Aquinas. (2008). Summa Theologiae. Pars Prima Secundae. Quaestiones 1–67. Signum Veritates.
- S. Anselmus Cantuariensis. (1675). Sancti Anselmi Cantuariensis archiepiscopi dialogus, De casu diaboli. In G. Gerberon, Sancti Ancelmi ex Beccensi Abbate Cartuariensis Archiepiscopi Opera, nec non Eadmeri Monachi Cartuariensis Historia Novorum, et Alla Opuscula (I, pp. 62–73). Lutetiae Parisiorum: sumprib. Ludovici Billaine et Ioannis du Puis.
- Svatko, Yu. I. (1993). Mir imeni: iavlennost smysla (Eshcho odna popytka osmysleniia filosofii imeni) [The World of Name: Manifestation of Meaning (Another Attempt at Comprehending the Philosophy of Name)]. In D. I. Rudenko & Yu. I. Svatko, Filosofiia imeni: v poiskakh novykh prostranstv (pp. 3–68). Oko [in Russian].
- Svatko, Yu. I. (1994). Imia kak tekst i Tekst kak Imia: lingvisticheskiie i lingvofilosofskiie osnovaniia analiza [Doktorskaia dissertatsiia] [Name as Text and Текст as Name: Linguistic and Linguistophilosophical Basics of Analisys (Doctoral dissertation)]. http:/www.dissercat.com/content/imya-kaktekst-i-tekst-kak-imya-lingvist-i-lingvofilos-osnovaniyaanaliza (31907) [in Russian].
- Svatko, Yu. I. (2002). ...Mizh inshym, і “tsyvilizatsiia zhestu” (kilka shtrykhiv do rozuminnia latynskoho khrystyianskoho Seredniovichchia iak okremoho kulturno-istorychnoho typu) [Inter alia, “Civilisation of Gestures” (Some Traits to Understanding of Cristian Latin Middle Ages as a Specific Cultural and Historical Type)]. In Zh.-Kl. Shmitt, Sens zhestu na seredniovichnomu Zakhodi (pp. 5–117). Oko [in Ukrainian].
- Svatko, Yu. I. (2009). Svit antychnoho kosmosu i antychna model filosofuvannia: kulturno-istorychnyi ta istoryko-filosofskyi komentar [The World of the Antique Cosmos and the Antique Model of Philosophizing: a Cultural-Historical and Historical-Philosophical Comment]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 89, 5–11 [in Ukrainian and English].
- Svatko, Yu. I. (2012). Metodolohichni zasady yevropeiskoho filosofuvannia v aspekti sofiinoho syntezu [Methodological Foundations of the European Philosofizing in the Aspect of Sophical Syntesis]. Mahisterium, 47, 3–27 [in Ukrainian and English].
- Svatko, Yu. I. (2015). Mif pro kredyt u svitli tekstu pro kredyt, abo Vprava z prykladnoii filosofii–2 [The Myth of Credit in the Light of Text on Credit, or An Exercise in Appled Philosophy–2]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 167, 22–30 [in Ukrainian and English].
- Svatko, Yu. I. (2017). Dukhovna bezpeka osobystosti v epokhy “post-”: yii kordony I vorohy. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia і praktyka [Spirituality of a Personality: Theory, Methodology and Practice], 2 (106), 168–193 [in Ukrainian and English].
- Svatko, Yu. I. (2019). Kulturno-symvolichni kartyny svitu yak predmet vlasne filosofskoi refleksii u svitli proektu vidtvorennia istorii Yevropy v “kartynno” uvyraznenykh ontolohiiakh [Cultural-Symbolic Pictures of the World as a Subject of the Philosophical Reflection Proper, in the Light of the Project of Reproducing the History of Europe in ‘Picturesquely’ Expressed Ontologies]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 4, 40–57 [in Ukrainian and English].
- Svatko, Yu. I. (2020). Kulturno-symvolichna kartyna svitu latynskoho khrystyianskoho Seredniovichcha: ontolohichnyi vymir [Cultural-Symbolic World Picture of the Latin Christian Middle Ages: the Ontological Dimension]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 5, 26–59 [in Ukrainian and English].
- Svatko, Yu. I. (2022). Kulturno-symvolichna kartyna svitu latynskoho khrystyianskoho Seredniovichcha: vlasne kulturnyi vymir. Chastyna I [Cultural-Symbolic World Picture of the Latin Christian Middle Ages: the Cultural Dimension proper. Part I]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 9–10, 76–88 [in Ukrainian and English].
- Svatko, Yu. I. (2023а). Dukhovnist osobystosti u svitli znannia. rytorychnykh obraziv chasu ta opanuvannia vlasnoho maibutnioho. Chastyna I. Osvita — derzhava — upravlinnia — svit proiektiv [Spirituality of Personality in the Light of Knowledge, Rhetorical Images of Time, and Mastering Oneʼs Own Future. Part I. Education — State — Governance — World of Projects]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of a Personality: Theory, Methodology and Practice], 2 (106), 168–193 [in Ukrainian and English].
- Svatko, Yu. I. (2023b). Komunilatsiia z maibutnim i yoho pryvlasnennia v rytorychnykh obrazakh chasu [Communication with the Future and its Appropriation in the Rhetorical Images of Time]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo [NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies], 11–12, 3–28 [in Ukrainian and English].
- Thomas Aquinas. (2004). Thomae Aquinatis Summae contra gentiles. Tomus primus. Librum continens primum. Sancti Thomae Institutum.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Yuriy Svatko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).