Рольова гра як варіантна модель навчально-методичної взаємодії з першоджерелами при викладанні дисципліни «Історія християнства»

Автор(и)

  • Сергій Іванович Головащенко Національний університет «Києво-Могилянська академія», Україна http://orcid.org/0000-0003-3416-6140

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-1678.2024.14.98-107

Ключові слова:

релігієзнавство, історія релігії, історія християнства, методика викладання, рольові ігри, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Анотація

Цією роботою презентовано методичні рекомендації до одного з практичних занять із курсу «Історія християнства», який із 1990-х років викладаємо в авторській версії на бакалаврській програмі з філософії факультету гуманітарних наук Національного університету «Києво-Могилянська академія». Висунуто й перевірено робочу гіпотезу про можливість використання потенціалу рольових ігор як методу винайдення релевантних технологій опанування першоджерел під час підготовки до семінарських занять із курсу. Представлено практичний процес організації та проведення рольової гри на тему «Перші християни очима римлян: “війна світів” чи спроба зрозуміти одне одного?». Докладно розглянуто етапи організації гри: публічна пропозиція потенційним учасникам; формулювання і доведення цілей та завдань гри; формування команд і налагодження комунікації. Значну увагу надано інформаційному та організаційному аспектам рольової гри: характеристиці текстів для опрацювання; розподілу ролей у грі та відповідному структуруванню команд; умовам гри (технічним, методологічним і моральним). У теоретичній частині спеціально проаналізовано ключові моменти досвіду апробації гри як у студентській аудиторії НаУКМА, так і серед експертів — актуальних університетських дослідників і викладачів. Тематичну рольову гру розглянуто як особливу герменевтичну ситуацію; здійснено спробу визначити параметри та критерії оцінки її пізнавальної ефективності. Окремо визначено проблеми оцінювання результатів гри й необхідні умови її застосування як методичної моделі у наявному навчальному процесі. Актуальність рекомендацій зростає в умовах повернення після тривалого дистанційного періоду до аудиторного формату й, відповідно, збільшення потреби в активізації навчально-дослідницьких зусиль студентів НаУКМА.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Сергій Іванович Головащенко, Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Dr. Habil., Professor, Department of Philosophy and Religious Studies, National University of Kyiv-Mohyla Academy

sergii.holovashchenko@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Akhmad, I., & Selezenko, A. (2013). Znachushchist’ roliovykh ihor u procesi navchannia [The Importance of Role-playing Games in the Learning Process]. Teoretychni problemy kul’tury, osvity ta vychovannia, 47, 9–11[in Ukrainian].
  2. Chehrina, N. P. (2008). Ihrova model’ iak suchasnyi diievyi zasib navchannia, rozvytku i vykhovannia osobystosti [The Game Model as a Modern Effective Means of Training, Development and Education of the Individual]. Deutsch, 26 (154), 8–15 [in Ukrainian].
  3. Cook, J. G. (2010). Roman Attitudes Toward the Christians: From Claudius to Hadrian. Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament (Vol. 261). Mohr Siebeck.
  4. Habermas, G. R. (1996). Ancient Non-Christian Sources. LBTS Faculty Publications and Presentations, 39. https://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1038&context=lts_fac_pubs.
  5. Нolovashchenko, S. I. (1999). Istoriia khrysytianstva: kurs lektsiy [History of Christianity: Course of Lectures]. Lybid’ [in Ukrainian].
  6. Нolovashchenko, S. I. (2023). Sylabus z navchal’noi dystsypliny “Istoriia khrysytianstva” [Syllabus for the Study Discipline “History of Christianity”]. NaUKMA. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/25736 [in Ukrainian].
  7. Hol’ter, I. M. (2018). Rol’ovi ihry iak vazhlyvyi komunikatyvnyi instrument navchannia inozemnoi movy [Role-playing Games as an Important Communicative Tool for Learning a Foreign Language]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Filolohia, 36 (2), 32–34 [in Ukrainian].
  8. Dzendziura, N. (2014). Pedahohichnyi dosvid: Pol’ova hra iak metod aktyvnoho navchannia maibutnikh ekonomistiv [Pedagogical Experience: Role Playing as a Method of Active Learning of Future Economists]. Ukrains’kyi naukovyi zhurnal “Оsvita rehionu”: Politilohiia. Psykholohiia. Komunikacii, 1–2. https://social-science.uu.edu.ua/article/1248 [in Ukrainian].
  9. Knodel’, L. V. (2015). Hra iak metod navchannia inizemnykh mov: monohrafiia [The Game as a Method of Learning Foreign Languages: a Monograph]. Zahrai [in Ukrainian].
  10. Koval’chuk, O. S. (2011). Rol’ovi ihry na zaniattiakh z anhliis’koi movy studentiv iurydychnykh special’nostei [Role-playing Games in English Language Classes for Law Students]. Novi tekhnolohii navchannia, 68, 44–47 [in Ukrainian].
  11. Kylyvnyk, V. M. (2012). Rol’ova hra iak odyn z metodiv aktyvnoho navchannia studentiv inizemnii movi [ Role-playing as One of the Methods of Active Learning of Students in a Foreign Language]. http://mp2.umo.edu.ua/wp-content/uploads/2012/04/Киливник.pdf [in Ukrainian].
  12. Ladousse, G. P. (1992). Role Play. Oxford University Press.
  13. Mozhovyi I. P. (2011). Utverdzhennia khrystyianstva (І–ІІ st. n.e.): antychni pysemni dzherela: navchal’nyi posibnyk [The Establishment of Christianity (I–II centuries AD): Ancient Written Sources: Educational Guide]. State higher educational institution “Ukrainian Academy of Banking of the National Bank of Ukraine” [in Ukrainian].
  14. Ranovych, A. B. (1990) Pervoistochnili po istorii rannego khristianstva. Antichnye kritiki kristianstva [Primary Sources on the History of Early Christianity. Ancient critics of Christianity] https://ukmaedu-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/sergii_holovashchenko_ukma_edu_ua/ErPvBMcuwW1KuJuT4cz8Zg4B6lAt0HNtnhKOXUolKLpzzw?e=3aXFL2 [in Russian].
  15. Svatko, Y. I. (2011). Imitaciina rol’ova hra “Model UNESCO” [Simulation Role-playing Game “UNESCO Model”]. Filosofiia liuds’koho spilkuvannia: Filosofiia, Psykholohiia, Social’na komunikaciia: shchorichnyi naukovo-praktychnyi filosofs’kyi zhurnal, 4, 235‒241 [in Ukrainian].
  16. Svatko, Y. I. (2015). Traektoriia dosvidu (tekst ofitsiinoi prezentatsii kafedry YuNESKO “Prava liudyny, myr, demokratiia, tolerantnist i vzaiemorozuminnia mizh narodamy” v Natsionalnomu universyteti “Kyievo-Mohylianska akademiia” na XVIII zasidanni Natsionalnoi komisii Ukrainy u spravakh YuNESKO vid 17 veresnia 2015 r.) [Trajectory of Experience (the Text of the Official Presentation of the UNESCO Chair “Human Rights, Peace, Democracy, Tolerance and Understanding among Peoples” at the National University of Kyiv-Mohyla Academy at the XVIII Meeting of the National Commission of Ukraine for UNESCO on 17 September 2015]. Filosofiia liuds’koho spilkuvannia: Filosofiia, Psykholohiia, Social’na komunikaciia: shchorichnyi naukovo-praktychnyi filosofs’kyi zhurnal, 8, 206–214 [in Ukrainian].
  17. Tucholka R. (1992). Fringeworthy: The Role-Playing Game as Interdimensional Adventure. Madison Heights.
  18. Ur, P. (1981). Discussions that Work. Cambridge University Press.
  19. Wilken, R. L. (2003). The Christians as the Romans Saw Them (2nded.). Yale University Press.
  20. Wood, E. (n. d.). Exploring Play. The University of Sheffield. htpps://www.futurelearn/courses/play.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Головащенко, С. І. (2024). Рольова гра як варіантна модель навчально-методичної взаємодії з першоджерелами при викладанні дисципліни «Історія християнства». Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 14, 98–107. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2024.14.98-107