Перспективістська онтологія у народній релігії українців
Ключові слова:
перспективізм, анімізм, новий анімізм, релігія, релігійна свідомість, онтологія, фольклор, релігієзнавство, філософія, філософія релігії, філософія мітологіїАнотація
У статті висвітлено ознаки перспективізму в проявах української народної релігії: фольклорі, традиції, сучасній і архаїчній обрядовости. Основний наголос зроблено на аналізі онтології перспективізму та явища нового анімізму як таких, із виведенням відповідних визначень та їхніх характерних ознак, для подальшого порівняння із зібраними даними та напрацюваннями багатьох вітчизняних дослідників традиційної культури й окремих релігійних уявлень українського народу — від ХІХ сторіччя й аж до наших днів. У тексті також розглянуто тези з робіт багатьох основоположників концепції нового анімізму, що вплинули на наріжну для статті працю «Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism» Едуарда Вів’єруша де Кастро, серед яких «Beyond Nature and Culture» Філіпа Десколи та «“Animism” Revisited. Personhood, Environment, and Relational Epistemology» Нуріт Бьорд-Девід. Окремо варто зауважити значну роль, що її відіграє подальша рефлексія на тему перспективізму в праці Мортена Педерсена «Totemism, Animism and North Asian Indigenous Ontologies»: висновки його праці дають змогу поглянути на перспективізм ширше, за межі типового його визначення, завдяки конкретним прикладам суміщення різних онтологічних структур у межах культури одного народу. За поєднанням усіх наявних даних у єдину цілісну картину йде пошук ознак перспективізму в сюжетах казок, записаних автором оповідках і віруваннях, записаних етнографами обрядодіях і зібраних антропологами даних. У процесі аналізу явища перспективізму підкреслено значущість запропонованого Мортеном Педерсоном розмежування інтер-людського і екстра-людського перспективізму. Зрештою, автор доходить висновку щодо наявності елементів інтер-людського перспективізму як складників загалом переважно анімістичної народної релігії українців.
Завантаження
Посилання
- Bird‐David, N. (1999). “Animism” Revisited. Personhood, Environment, and Relational Epistemology. Current Anthropology, 40 (S1), S67–S91. https://doi.org/10.1086/200061.
- Charivna skrynka: Ukrainska narodna kazka Poltavshchyny [The Magic Chest: A Ukrainian Folk Tale of Poltava Region]. (2008). https://proridne.org/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96%20%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%96%20%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B8/%D0%A7%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BD%D1%8C%D0%BA%D0%B0.html [in Ukrainian].
- Davydiuk, V. F. (2014). Vybrani lektsii z ukrainskoho folkloru [Selected Lectures on Ukrainian Folklore] (3rd ed.).Tverdynia [in Ukrainian].
- De Castro, E. V. (1998). Cosmological deixis and amerindian perspectivism. Journal of the Royal Anthropological Institute, 4 (3), 469–488. https://doi.org/10.2307/3034157.
- Descola, P., Lloyd, J., & Sahlins, M. (2013). Beyond nature and culture. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226145006.001.0001.
- Halaichuk, V. V. (2016). Ukrainska mifolohiia [Ukrainian Mythology]. Klub Simeinoho Dozvillia [in Ukrainian].
- Holubka. Ukrainska narodna kazka Podillia. The Dove [Ukrainian Folk Tale from Podillia]. (2008). https://proridne.org/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96%20%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%96%20%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B8/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D1%83%D0%B1%D0%BA%D0%B0.html [in Ukrainian].
- Hrinchenko, B. D. (1901). Iz ust naroda. Malorusskie rasskazy, skazki i pr. [From the Mouth of the People. Little Russian Stories, Fairy Tales, etc.]. Zemska typ. https://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/ukr0012448 [in Russian].
- Kvitka-Osnovianenko, H. F. (1932). Mertvetskyi [Velykden Dead Man’s Easter]. Prosvita [in Ukrainian].
- Nechui-Levytskyi, I. S. (2022). Svitohliad ukrainskoho narodu: eskiz ukrainskoi mifolohii [The Worldview of Ukrainian People: Sketch of Ukrainian Mythology]. Velorum. (Original work published 1876) [in Ukrainian].
- Pedersen, M. A. (2001). Totemism, animism and North Asian indigenous ontologies. Journal of the Royal Anthropological Institute, 7 (3), 411–427. https://doi.org/10.1111/1467-9655.00070.
- Pro yaitse raitse i charivnu divchynu: Ukrainska narodna kazka Pokuttia [About the Raitse Egg and the Magical Girl: Ukrainian Folk Tale Pokuttia]. (1987). https://proridne.org/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96%20%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%96%20%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B8/%D0%9F%D1%80%D0%BE%20%D1%8F%D0%B9%D1%86%D0%B5%20%D1%80%D0%B0%D0%B9%D1%86%D0%B5%20%D1%96%20%D1%87%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D1%83%20%D0%B4%D1%96%D0%B2%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%83.html [in Ukrainian].
- Shchepanskyi, V. (2023). “Khrystyianskyi animizm” yak teoretychnyi konstrukt i relihiina praktyka [“Christian Animism” as a Theoretical Construct and Religious Practice]. Naukovyi shchorichnyk “Istoriia relihii v Ukraini” [ Scientific Yearbook “History of Religions in Ukraine”], 33, 140–147. https://doi.org/10.33294/2523-4234-2023-33-1-140-147.
- Ukrainski narodni kazky: Dlia molodshoho i serednoho shkilnoho viku [Ukrainian Folk Tales: For Younger and Middle School Age]. (1990). Veselka. https://coollib.in/b/555555-lidiyadunayevska-ukrayinski-narodni-kazki-zbirka/read [in Ukrainian].
- Vovk, Kh. (1995). Studii z ukrainskoi etnohrafii ta antropolohii [Studies in Ukrainian Ethnography and Anthropology]. Mystetstvo [in Ukrainian].
- Zhenykh — zhaba: Ukrainska narodna kazka Zakarpattia [The Groom is a Frog: Ukrainian Folk Tale of Transcarpathia]. (1979). https://proridne.org/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96%20%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%96%20%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B8/%D0%96%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%E2%80%94%20%D0%B6%D0%B0%D0%B1%D0%B0.html [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Oleksandr Ponomarenko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).