Філософсько-антропологічні студії в НаУКМА: проблема морально-етичної природи людини

Автор(и)

  • Dmytro Mykhailov Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: mykhaylovdj@ukma.edu.ua, Україна https://orcid.org/0000-0001-8645-2742

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-16781141911

Ключові слова:

Іммануїл Кант, Фрідріх Ніцше, кафедра філософії та релігієзнавства НаУКМА, філософська антропологія, моральна природа людини, технологічна медіація, техніка і етика

Анотація

З-поміж досліджень, що здійснювалися на базі кафедри філософії та релігієзнавства Національного університету «Києво-Могилянська академія» з часу її заснування (1992), значне місце належить філософсько-антропологічній проблематиці. Автор статті зосереджує увагу на такому важливому філософсько-антропологічному питанні, як морально-етична природа людини, й аналізує низку репрезентативних праць києво-могилянських дослідників, у яких це питання набуває, на його думку, доволі плідної розробки.

У першій частині статті йдеться про висвітлення відповідної проблематики в контексті вивчення Кантової антропології та філософії Ніцше. Об’єднуючи ці два сюжети спільною перспективою, автор намагається, з одного боку, унаочнити ключові елементи Кантового критичного підходу до морально-етичної природи людини, а з іншого – вказати на інтелектуальний потенціал Ніцшевої думки для сучасних антропологічних студій.

У другій частині статті запропоновано ще одну, більш сучасну антропологічну перспективу, що має назву «антропологія техніки». Цю частину дослідження присвячено аналізу засадничих механізмів впливу сучасної техніки на моральну поведінку людини. У межах зазначеного підходу техніка постає як реальний дієвець, який уможливлює, впливає (а подекуди й визначає) поведінку суб’єкта.

Матеріал надійшов 12.02.2018

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Dmytro Mykhailov, Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: mykhaylovdj@ukma.edu.ua

Кандидат філософських наук, старший викладач кафедри
філософії та релігієзнавства

Посилання

  1. Benjamin, A. (2015). Towards a Relational Ontology. Philosophy’s Other Possibility. Albany: State University of New York Press.
  2. Ihde, D. (1979). Technics and Praxis. Boston: D. Reidel Publishing Company.
  3. Kant, I. (2000). Krytyka chystoho rozumu [Critique of Pure Reason]. Kyiv: Yunivers [in Ukrainian].
  4. Kant, I. (2004). Krytyka praktychnoho rozumu [Critique of Practical Reason]. Kyiv: Yunivers [in Ukrainian].
  5. Kant, I. (2005). Prolehomeny do kozhnoi maibutnoi metafizyky, yaka mozhe postaty yak nauka [Prolegomena to Any Future Metaphysics That Will Be Able to Present Itself as a Science]. Kyiv: PPS-2002 [in Ukrainian].
  6. Kozlovskyi, V. P. (2013a). Kantova antroponomiia, abo vchennia pro liudynu yak normotvorchu istotu [Kant’s Anthroponomy or Human Doctrine as a Rule Proclaiming Creature]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 141, 45-51 [in Ukrainian].
  7. Kozlovskyi, V. P. (2013b). Kantova moralna antropolohiia: zahalni kontury proektu. Naukovi zapysky [Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”]. Filosofiia, 13, 53-62 [in Ukrainian].
  8. Kozlovskyi, V. P. (2014). Kantova antropolohiia: dzherela, konsteliatsii, modeli [Kant’s Anthropology: Sources, Constellations, Models]. Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
  9. Lyuty, T. V. (2016). Nitsshe. Samoperevershennia [Nietzsche. SelfOvercoming]. Kyiv: Tempora [in Ukrainian].
  10. Menzhulin, V. I. (2015a). Istoryko-filosofski studii v NaUKMA: aktualni metodolohichni pytannia [Historical and Philosophical Studies in NaUKMA: topical methodological issues]. Aktualni problemy dukhovnosti, 16, 73-86 [in Ukrainian].
  11. Menzhulin, V. I. (2015b). Shchodo metodolohichnykh zasad istoryko-filosofskoi biohrafistyky (za materialamy periodychnykh vydan kafedry filosofii ta relihiieznavstva NaUKMA) [On the Methodological Foundations for the Biographical Approach Within the Historiography of Philosophy (Basing on the Materials of NaUKMA Philosophy and Religion Department Periodicals]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 167, 31-38 [in Ukrainian].
  12. Menzhulin, V. I. (2017). Pro nereduktsiinu biohrafiiu ta vchennia pro vichne povernennia [On Nonreductive Biography and Eternal Self-Overcoming]. Sententiae, 36:1, 166-172 [in Ukrainian].
  13. Minakov, M. A. (2007). Istoriia poniattia dosvidu [The History of Concept of Experience]. Kyiv: Parapan [in Ukrainian].
  14. Mykhailov, D. E. (2014). Osnovni napriamy doslidzhennia u suchasnii postantropolohii [Main Research Directions in Modern Postanthropology]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 154, 18-24 [in Ukrainian].
  15. Mykhailov, D. E. (2015). Problema poliontolohii u suchasnomu postantropolohichnomu dyskursi [The Problem of Multi-Ontology in the Modern Postanthropology]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 167, 16-22 [in Ukrainian].
  16. Nietzsche, F. (2002). Po toi bik dobra i zla. Henealohiia morali [Beyond Good and Evil. On the Genealogy of Morality]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
  17. Nietzsche, F. (2012). Liudske, nadto liudske: Knyha dlia vilnykh umiv [Human, All Too Human: A Book for Free Spirits]. Lviv: Astroliabiia [in Ukrainian].
  18. Slinin, Ia. (2012). Ot Platona do Sartra. Poiski apodekticheskoi istiny [From Plato to Sartre. The Search for an Apodectic Truth]. St. Petersburg: Nauka [in Russian].
  19. Verbeek, P.-P. (2005). What Thing Do. Philosophical reflections on technology, agency and design. University Park: Pennsylvania State University Press.
  20. Waelbers, K. (2011). Doing good with technology. Taking Responsibility for the Social Role of Emerging Technologies. London: Springer.

##submission.downloads##

Як цитувати

Mykhailov, D. (2018). Філософсько-антропологічні студії в НаУКМА: проблема морально-етичної природи людини. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 1, 3–11. https://doi.org/10.18523/2617-16781141911