Філософсько-антропологічні студії в НаУКМА: проблема морально-етичної природи людини
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-16781141911Ключові слова:
Іммануїл Кант, Фрідріх Ніцше, кафедра філософії та релігієзнавства НаУКМА, філософська антропологія, моральна природа людини, технологічна медіація, техніка і етикаАнотація
З-поміж досліджень, що здійснювалися на базі кафедри філософії та релігієзнавства Національного університету «Києво-Могилянська академія» з часу її заснування (1992), значне місце належить філософсько-антропологічній проблематиці. Автор статті зосереджує увагу на такому важливому філософсько-антропологічному питанні, як морально-етична природа людини, й аналізує низку репрезентативних праць києво-могилянських дослідників, у яких це питання набуває, на його думку, доволі плідної розробки.
У першій частині статті йдеться про висвітлення відповідної проблематики в контексті вивчення Кантової антропології та філософії Ніцше. Об’єднуючи ці два сюжети спільною перспективою, автор намагається, з одного боку, унаочнити ключові елементи Кантового критичного підходу до морально-етичної природи людини, а з іншого – вказати на інтелектуальний потенціал Ніцшевої думки для сучасних антропологічних студій.
У другій частині статті запропоновано ще одну, більш сучасну антропологічну перспективу, що має назву «антропологія техніки». Цю частину дослідження присвячено аналізу засадничих механізмів впливу сучасної техніки на моральну поведінку людини. У межах зазначеного підходу техніка постає як реальний дієвець, який уможливлює, впливає (а подекуди й визначає) поведінку суб’єкта.
Матеріал надійшов 12.02.2018
Завантаження
Посилання
- Benjamin, A. (2015). Towards a Relational Ontology. Philosophy’s Other Possibility. Albany: State University of New York Press.
- Ihde, D. (1979). Technics and Praxis. Boston: D. Reidel Publishing Company.
- Kant, I. (2000). Krytyka chystoho rozumu [Critique of Pure Reason]. Kyiv: Yunivers [in Ukrainian].
- Kant, I. (2004). Krytyka praktychnoho rozumu [Critique of Practical Reason]. Kyiv: Yunivers [in Ukrainian].
- Kant, I. (2005). Prolehomeny do kozhnoi maibutnoi metafizyky, yaka mozhe postaty yak nauka [Prolegomena to Any Future Metaphysics That Will Be Able to Present Itself as a Science]. Kyiv: PPS-2002 [in Ukrainian].
- Kozlovskyi, V. P. (2013a). Kantova antroponomiia, abo vchennia pro liudynu yak normotvorchu istotu [Kant’s Anthroponomy or Human Doctrine as a Rule Proclaiming Creature]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 141, 45-51 [in Ukrainian].
- Kozlovskyi, V. P. (2013b). Kantova moralna antropolohiia: zahalni kontury proektu. Naukovi zapysky [Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”]. Filosofiia, 13, 53-62 [in Ukrainian].
- Kozlovskyi, V. P. (2014). Kantova antropolohiia: dzherela, konsteliatsii, modeli [Kant’s Anthropology: Sources, Constellations, Models]. Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
- Lyuty, T. V. (2016). Nitsshe. Samoperevershennia [Nietzsche. SelfOvercoming]. Kyiv: Tempora [in Ukrainian].
- Menzhulin, V. I. (2015a). Istoryko-filosofski studii v NaUKMA: aktualni metodolohichni pytannia [Historical and Philosophical Studies in NaUKMA: topical methodological issues]. Aktualni problemy dukhovnosti, 16, 73-86 [in Ukrainian].
- Menzhulin, V. I. (2015b). Shchodo metodolohichnykh zasad istoryko-filosofskoi biohrafistyky (za materialamy periodychnykh vydan kafedry filosofii ta relihiieznavstva NaUKMA) [On the Methodological Foundations for the Biographical Approach Within the Historiography of Philosophy (Basing on the Materials of NaUKMA Philosophy and Religion Department Periodicals]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 167, 31-38 [in Ukrainian].
- Menzhulin, V. I. (2017). Pro nereduktsiinu biohrafiiu ta vchennia pro vichne povernennia [On Nonreductive Biography and Eternal Self-Overcoming]. Sententiae, 36:1, 166-172 [in Ukrainian].
- Minakov, M. A. (2007). Istoriia poniattia dosvidu [The History of Concept of Experience]. Kyiv: Parapan [in Ukrainian].
- Mykhailov, D. E. (2014). Osnovni napriamy doslidzhennia u suchasnii postantropolohii [Main Research Directions in Modern Postanthropology]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 154, 18-24 [in Ukrainian].
- Mykhailov, D. E. (2015). Problema poliontolohii u suchasnomu postantropolohichnomu dyskursi [The Problem of Multi-Ontology in the Modern Postanthropology]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 167, 16-22 [in Ukrainian].
- Nietzsche, F. (2002). Po toi bik dobra i zla. Henealohiia morali [Beyond Good and Evil. On the Genealogy of Morality]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
- Nietzsche, F. (2012). Liudske, nadto liudske: Knyha dlia vilnykh umiv [Human, All Too Human: A Book for Free Spirits]. Lviv: Astroliabiia [in Ukrainian].
- Slinin, Ia. (2012). Ot Platona do Sartra. Poiski apodekticheskoi istiny [From Plato to Sartre. The Search for an Apodectic Truth]. St. Petersburg: Nauka [in Russian].
- Verbeek, P.-P. (2005). What Thing Do. Philosophical reflections on technology, agency and design. University Park: Pennsylvania State University Press.
- Waelbers, K. (2011). Doing good with technology. Taking Responsibility for the Social Role of Emerging Technologies. London: Springer.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Dmytro Mykhailov
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).