Як читати автора: медитація про метод

Автор(и)

  • Liudmyla Rechych Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: mila.rechych@gmail.com, Україна https://orcid.org/0000-0002-9177-7717

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-16781141915

Ключові слова:

автор, Інший, етика читання, Левінас, Дерріда

Анотація

У статті на прикладі рецепції філософії Емануеля Левінаса (1906–1995) показано тенденції читання і коментування філософських текстів, які перебувають у центрі уваги протягом тривалого часу. Зроблено припущення, що можна віднайти певні патерни засвоєння філософської спадщини. Продемонстровано, що перша хвиля досліджень корпусу Е. Левінаса була радше апологетичною. Її головним завданням було ознайомлення з ключовими поняттями і тезами, тобто переказ. Друга хвиля була значно більш апропріативною і критичною, в тому сенсі, що шукалися способи застосунку вчення про Іншого до наявних тоді проблем або ж робилися спроби розв’язати парадокси, які породжувала апологетика. Сучасна третя хвиля далі відтворює й урізноманітнює інтерпретативні стратегії, притаманні першій та другій хвилям. Щоб пояснити цю динаміку читання, в статті введено нормативну рамку, яка складається з трьох регулятивних принципів: «відповідно», «правильно», «етично». Через цю потрійну опозицію, де «відповідно» означає відповідність оригіналу, «правильно» – пошук універсальної істини, а «етично» – неможливість егоїстичного привласнення чужого тексту, коментування набирає інтенсивності. Запропонована рефлексія допомагає прояснити, в якій фазі перебуває коментування класичного тексту і які інтенції мають коментатори. Що ще важливіше – вона обґрунтовує інновативні читання як Левінасової спадщини, так і текстів інших видатних філософів.

Матеріал надійшов 28.02.2018

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Liudmyla Rechych, Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: mila.rechych@gmail.com

Аспірантка кафедри філософії та релігієзнавства

Посилання

  1. Bernasconi, R. & Wood, D. (Eds.). (1988). The Provocation of Levinas: Rethinking the Other. Abingdon-on-Thames: Routledge & Kegan Paul.
  2. Beysad, J. M., Marion, J. L., & On-Wang-Kun, K. S. (2014). “Medytatsii” Dekarta u dzerkali suchasnykh tlumachen [“Meditations” of Descartes in the Mirror of Modern Interpretations]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
  3. Cohen, R. (Eds.). (1985). Face to Face with Levinas. Albany: State University of New York Press.
  4. Critchley, S. (1992). The Ethics of Deconstruction: Derrida and Levinas. Oxford: Blackwell Publishers.
  5. Critchley, S. (2015). The Problem with Levinas. Oxford: Oxford University Press.
  6. Derrida, J. (1964). Violence et métaphysique: Essai sur la pensée d’Emmanuel Levinas. Revue de Métaphysique et de Morale, 3, 322-354.
  7. Hrynchyshyn, N. I. (2007). Aksiolohichne vyznachennia “oblychchia Inshoho” v etytsi Emanuelia Levinasa [Axiological Definition of “the Face of the Other” in the Ethics of Emmanuel Levinas]. Gileia, 9, 20-26 [in Ukrainian].
  8. Lawton, P. (1976). Levinas’s notion of the ‘there is’. Philosophy Today, 20, 69-76.
  9. Levinas, E. (1961). Totalité et Infini: Essais sur l’Extériorité. La Haye: Martinus Nijhoff.
  10. Levinas, E. (1970). La théorie de l’intuition dans la phénoménologie de Husserl. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.
  11. Levinas, E. (1974). Autrement qu’être ou au-delà de l’essence. La Haye: Martinus Nijhoff.
  12. Malakhov, V. A. (2006). Etyka spilkuvannia [Ethics of Communication]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
  13. Morozov, A. (2014). “Inshyi” yak tsentralna problema etyky Emanuelia Levinasa [“Other” as the Central Problem of the Ethics of Emmanuel Levinas]. Skhid, 2 (128), 158-162 [in Ukrainian].
  14. Peperzak, A. (1971). Freedom. International Philosophical Quarterly, 11, 341-361.
  15. Tymo, О. S. (2014). Vidnoshennia do Inshoho u filosofii E. Levinasa: paraleli iz dukhovnoiu tradytsiieiu iudaizmu [The Relation to “Another” in Levinas’ Philosophy: the Parallels with the Spiritual Tradition of Judaism]. Filosofiia i politolohiia v konteksti suchasnoi kultury, 7, 161–165 [in Ukrainian].
  16. Wyschogrod, E. (1974). Emmanuel Levinas: The Problem of Ethical Metaphysics. The Hague: Martinus Nijhoff.

##submission.downloads##

Як цитувати

Rechych, L. (2018). Як читати автора: медитація про метод. Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 1, 29–34. https://doi.org/10.18523/2617-16781141915