Антропологічні візії Маркеліна Олесницького
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-16781141917Ключові слова:
М. Олесницький, моральне богослов’я, антропологія, людська природа, людське тіло, особа, свідомість, несвідоме, Г. Лотце, Ф. Шляєрмахер, Е. ГартманАнотація
У статті проаналізовано антропологічні погляди М. Олесницького – професора Київської духовної академії, творчий доробок якого поки що належно не висвітлено. Виявлено зв’язок його антропологічних ідей з моральним богослов’ям та етичним вченням, які він тривалий час викладав у КДА. Простежено антропологічні імплікації морального формування людської особи, зокрема залежність морального характеру від антропологічних факторів. У цьому контексті досліджено погляди М. Олесницького щодо особливостей тілесної конституції людини. Автор показує, що київський вчений акцентував увагу на принциповій залежності людської тілесності від природних умов та підкреслював, що саме земні умови сформували тілесну природу людини. У статті досліджено також ті релігійні ідеї, які вплинули на антропологічні погляди М. Олесницького, що цілком зрозуміло з огляду на його християнське світосприйняття. На думку автора, київський професор продемонстрував можливість продуктивного застосування сучасних йому філософських досліджень до богословсько-антропологічного аналізу людини як індивіда, особи. У зв’язку з цим акцентовано увагу на концептуальних зв’язках антропологічних поглядів київського дослідника з впливовими європейськими філософськими та антропологічними вченнями, зокрема А. Шопенгауера, Г. Лотце, Ф. Шляєрмахера, Е. фон Гартмана та ін. Підкреслено значення для морально-антропологічної доктрини М. Олесницького концепту несвідомого; виявлено зв’язок цього концепту з провідними європейськими доктринами несвідомого, які продуктивно розроблялись у філософії і психології другої половини ХІХ ст.
Матеріал надійшов 18.02.2018
Завантаження
Посилання
- Bronzov, A. A. (1901a). Nravstvennoe bogoslovie v Rossii v techenii 19 stoletiia [Moral theology Russia during the 19 century]. St. Petersburg: Tipografiia A. L. Lopukhina [in Russian].
- Bronzov, A. A. (1901b). Nravstvennoe bogoslovie v Rossii v techenii 19 stoletiia [Moral theology Russia during the 19 century]. Khristianskoe chtenie, 11, 721-764 [in Russian].
- Glubokovskii, N. N. (2002). Russkaia bogoslovskaia nauka v ee istoricheskom razvitii i noveishem sostoianii [Russian theological science in its historical development and the newest state]. Moscow: Izdatelstvo Sviato-Vladimirskogo bratstva. Retrieved from http://agnuz.info/app/webroot/library/204 [in Russian].
- Hartmann, E. von. (1901). Die moderne Psychologie: eine kritische Geschichte der deutschen Psychologie in der zweiten Hälfte des neunzehnten Jahrhunderts. Leipzig: Verlag von Hermann Haacke.
- Iakovenko, B. V. (2003). Istoriia russkoi filosofii [History of Russian philosophy]. Moscow: Respublika [in Russian].
- Iastrebov, M. F. (1897). Novaia tochka zreniia v sisteme nravstvennogo bogosloviia (k voprosu o zhelatelnoi postanovke nravstvennogo bogosloviia) [A new point of view in the system of moral theology (to the question of the desirable formulation of moral theology)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 1, 367-399 [in Russian].
- Kondratieva, I. V. (1998). Relihiino-moralnisni poshuky myslyteliv Kyivskoi dukhovnoi akademii [Religious and moral searches of thinkers from Kiev theological academy: dissertation author’s abstract for the degree of PhD: specialty 09.00.03 “History of Philosophy”]. Kyiv [in Ukrainian].
- Kozlovskyi, V. P. (2007). Markelin Olesnytskyi pro vytoky i pryrodu praktychnoi filosofii [Markelin Olesnytskyi about the origins and nature of practical philosophy]. Kyivska Akademiia, 4, 109-130 [in Ukrainian].
- Kudriavtcev, P. P. (1905). Markellin Alekseevich Olesnitckii (Nekrolog) [(Obituary)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 4, 675-704 [in Russian].
- Kuzmina, S. L. (2010a). Filosofiia osvity ta vykhovannia v kyivskii akademichnii tradytsii 19 – pochatku 20 st. [The Philosophy of education and upbringing in Kiev academic tradition of 19 – early 20 century]. Simferopol: N. Orianda [in Ukrainian].
- Kuzmina, S. L. (2010b). Khrystyianska etyka yak dzherelo filosofii vykhovannia: deiaki aspekty tvorchosti Markelina Olesnytskoho [Christian ethics as a source of philosophy of education: some aspects of creativity Markelin Olesnytskyi]. Magisterium. Istoryko-filosofski studii, 39, 72-79 [in Ukrainian].
- Levchuk [Pastushenko], L. A. (2002). Do problemy retseptsii filosofii Kanta v khrystyianskii etytsi Markelina Olesnytskoho [Тo the problem of Kant’s philosophy reception in Christian ethics of Markelin Olesnytskiy]. Magisterium. Istoryko-filosofski studii, 9, 56-62 [in Ukrainian].
- [Linitckii, P. I.]. (1898). Otzyvy ekstraordinarnogo professora M. Iastrebova zasluzhennogo ordinarnogo professora P. Linitckogo o sochinenii ekstraordinarnogo professora M. Olesnitckogo pod zaglaviem: “Iz sistemy khristianskogo nravoucheniia”, predstavlennom na soiskanie stepeni doktora bogosloviia [The comments from the extraordinary professor M. Iastrebov and the honored ordinary professor P. Linitckii on the work from the extraordinary professor M. Olesnitskyi under the title: “From the system of Christian moral doctrine”, submitted for the degree of the doctor of theology]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 4, 304-336 [in Russian].
- Lotze, R. H. (1876). Mikrokosmus: Ideen zur Naturgeschichte und Geschichte der Menschheit. Versuch einer Anthropologie. Bd. 1: 1. Der Leib. 2. Die Seele. 3. Das Leben. Leipzig: Verlag von G. Hirzel.
- Lotze, R. H. (1869). Mikrokosmus: Ideen zur Naturgeschichte und Geschichte der Menschheit. Versuch einer Anthropologie. Bd. 2: 4. Der Mensch. 5. Der Geist. 6. Der Weltlauf. Leipzig: Verlag von G. Hirzel.
- Lotze, R. H. (1872). Mikrokosmus: Ideen zur Naturgeschichte und Geschichte der Menschheit. Versuch einer Anthropologie. Bd. 3: 7. Die Geschichte. 8. Der Fortschritt. 9. Der Zusammen hang der Dinge. Leipzig: Verlag von G. Hirzel.
- Napadysta, V. H. (2004). Istoriia etyky v Ukraini (druha polovyna 19 – pochatok 20 st.) [The History of ethics in Ukraine (the second half of the 19 – early 20 centuries)]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
- Olesnitckii, M. A. (1882). Istoriia nravstvennosti i nravstvennykh uchenii [The History of morality and moral doctrines. Part 1]. Kyiv: Tipografiia G. T. Korchak-Novitckogo [in Russian].
- Olesnitckii, M. А. (1886). Istoriia nravstvennosti i nravstvennykh uchenii [The History of morality and moral doctrines. Part 2]. Kyiv: Tipografiia G. T. Korchak-Novitckogo [in Russian].
- Olesnitckii, M. А. (1888). Iz sistemy nravstvennogo bogosloviia [From the system of moral theology]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 2, 163-205 [in Russian].
- Olesnitckii, M. А. (1889). Iz sistemy nravstvennogo bogosloviia [From the system of moral theology]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 1, 95-112 [in Russian].
- Olesnitckii, M. А. (1896). Iz sistemy khristianskogo nravoucheniia [From the system of Christian moral doctrine]. Kyiv: Tipografiia G. T. Korchak-Novitckogo [in Russian].
- Olesnitckii, M. А. (1904). Nravstvennost drevnego grecheskogo naroda [Morality of the ancient Greek people]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 6, 190-248 [in Russian].
- Olesnitckii, M. А. (1907). Nravstvennoe bogoslovie [Moral theology]. Retrieved from http://www.holytrinitymission.org/books/russian/nravstvennoe_bogoslovie.htm [in Russian].
- Radlov, E. L. (1920). Ocherk istorii russkoi filosofii [Essay on the history of Russian philosophy. 2-nd ed.]. St. Petersburg: Nauka i shkola [in Russian].
- Schleiermacher, Fr. (1868). Monologen. Berlin: Verlag von L. Heimann.
- Tkachuk, M. L. (2006). Kyivska akademichna filosofiia 19 – pochatku 20 st.: metodolohichni problemy doslidzhennia [Kyiv Academic Philosophy of 19 – early 20 centuries: methodological problems of the research]. Kyiv: VIPOL [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Viktor Kozlovskyi
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).