На шляху до християнсько-юдейського діалогу: за матеріалами публікацій у журналі «Труды Киевской духовной академии» (1860–1917).

Автор(и)

  • Vadym Menzhulin Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: vadim.menzhulin@ukma.edu.ua, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8136-0600

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-16781141919

Ключові слова:

Київська духовна академія, справа Бейліса, антисемітизм, християнство, юдаїзм

Анотація

«Справі Бейліса» (1911–1913) присвячено велику кількість досліджень. Однак питання про те, яку роль у ній відігравали представники Київської духовної академії (КДА), порушується лише епізодично й мимохіть. Вважаючи, що вже відомі факти та наявні дані потребують глибшого осмислення, автор пропонує розглянути їх у дещо ширшому часовому та тематичному контексті. Йдеться про прояснення дискурсу, в межах якого формувалося ставлення представників КДА як до «справи Бейліса», так і до «єврейського питання» в цілому. З цією метою проаналізовано публікації, що з’являлися на сторінках журналу «Труды Киевской духовной академии» упродовж усіх років його існування в дореволюційній Росії (1860–1917). Розвиваючи думку іншого дослідника, який вважає, що «справа Бейліса» стала унікальним випадком християнсько-юдейського діалогу, автор статті показує, що закладенню підвалин для цього діалогу сприяли дослідження, які впродовж багатьох років здійснювала ціла низка представників КДА, зокрема Андрій Хойнацький, Федір Орнатський, Василь Певницький, Афанасій Булгаков, Дмитро Богдашевський, Олександр Воронов, Микола Стеллецький, Віктор Іваницький, Григорій Малеванський, Яким Олесницький та ін. Наявність подібного досвіду, а також прекрасне знання європейського та світового контексту дали змогу таким представникам інтелектуальної спільноти КДА, як Олександр Глаголєв та Павло Тихомиров, зробити вагомий внесок у встановлення християнсько-юдейського діалогу безпосередньо в рамках «справи Бейліса».

Матеріал надійшов 18.02.2018

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Vadym Menzhulin, Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: vadim.menzhulin@ukma.edu.ua

Доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри філософії та релігієзнавства

Посилання

  1. A.V. (1866a). Semeinyi byt evreev po Piatiknizhiiu [Family life of the Jews according to the Pentateuch]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 10, 251-288 [in Russian].
  2. А.V. (1866b). Semeinyi byt evreev po Piatiknizhiiu (Okonchanie) [Family life of the Jews according to the Pentateuch (Ending)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 11, 416-442 [in Russian].
  3. Ananinskii, N. (1865). Sostoianie prosveshcheniia u palestinskikh iudeev v poslednie tri veka pred Rozhdestvom Khristovym [The state of enlightenment among Palestinian Jews in the last three centuries BC]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 8, 393-446 [in Russian].
  4. Bartoshevich, Yu. (1914). Sud nad kievskimi vampirami : (Delo ob ubiistve Andriushi Iushchinskogo) [The trial of Kiev vampires: (The case of the murder of Andryusha Yushchinsky)]. St. Petersburg: Pryamoy Put. Retrieved from https://rosh-mosoh.livejournal.com/50942.html [in Russian].
  5. Bogdashevskii, D. I. (1907a). Gauston Stiuart Chamberlen, Iavlenie Khrista [Houston Stewart Chamberlain, Appearance of Christ], trans. from German, 3 rd ed., Saint Petersburg, 1907, 96 pages. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 9, 139-140 [in Russian].
  6. Bogdashevskii, D. I. (1907b). Ernest Renan, Zhizn Iisusa. Perevod bez vsiakikh sokrashchenii s 19-go peresmotrennogo i popolnennogo izdaniia E. V. Sviatlovskogo, Sankt-Peterburg, 1906 [Ernest Renan, Life of Jesus. Transleted with no shortening from 19 th revised and supplemented edition of E. V. Sviatlovsky, Saint Petersburg. 1906]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 9, 148-151 [in Russian].
  7. Bulgakov, A. I. (1903). Sovremennoe frankmasonstvo v ego otnoshenii k tcerkvi i gosudarstvu [Modern Freemasonry in its relation to the church and the state]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 12, 423-448 [in Russian].
  8. Delo Beilisa. Stenograficheskii otchet. Tom II. Sudebnoe sledstvie. (Zasedaniia 17-28) [Beilis affair. Stenographic report. Volume II. Forensic investigation. (Meetings 17-28)]. (1913). Kyiv: Partnership Pechatnia S. P. Iakovleva [in Russian].
  9. Diminskii, S. Ya. (1868a). Issledovanie o Talmude. (Statia pervaia) [Study of the Talmud. (Article first)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 1, 106-144 [in Russian].
  10. Diminskii, S. Ya. (1868b). Issledovanie o Talmude. (Statia vtoraia) [Study of the Talmud. (Article second)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 5, 298-337 [in Russian].
  11. Firsov, S. (2007). Simptomy bolezni “simfonicheskogo” gosudarstva: “delo” Beilisa i Pravoslavnaia Rossiiskaia Tcerkov [Symptoms of the illness of the “symphonic” state: Beilis “affair” and Russian Orthodoxal Church]. Retrieved from http://www.jcrelations.net/%D0%A1%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B0.3174.0.html?L=7#8 [in Russian].
  12. G.M. (1872). Das Judentum und seine Geschichte von dem Anfange des dreizehnten bis zum Ende des sechszehnten Jahrhunderts, - von Dr. Abraham Geiger, Rabbiner der israelischen Gemeinde zu Berlin. Dritte Abtheilung. Breslau 1871. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 12, 615-622 [in Russian].
  13. Glagolev, A. A. (1903). Drevneevreiskaia blagotvoritelnost. (Rech, proiznesennaia na godichnom akte Kievskoi dukhovnoi Akademii, 2 noiabria 1902 goda) [Hebraic charity. (Speech delivered on the annual act of the Kyiv Theological Academy, November 2, 1902)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 1, 1-83 [in Russian].
  14. Glagolev, A. A. (1905). Sionistskoe dvizhenie v sovremennom evreistve i otnoshenie etogo dvizheniia k vsemirno-istoricheskoi zadache bibleiskogo Izrailia [The Zionist movement in modern Jewry and the relation of this movement to the world-historical task of biblical Israel]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 4, 513-565 [in Russian].
  15. Glagolev, A. A. (1906). Sedmoi vsemirnyi sionistskii kongress v evreistve [The Seventh World Zionist Congress in Jewry]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 2, 328-341 [in Russian].
  16. Golovashchenko, S. I. (2009a). Talmudicheskaia mifologiia v svete bibleiskoi kritiki: Akim Olesnitckii (iz istorii bibleistiki i iudaiki v Kievskoi dukhovnoi akademii XIX - nachala XX v.) [Talmudic mythology in the light of biblical criticism: Akim Olesnitsky (from the history of biblical studies and Judaica in Kyiv Theological Academy of the 19 - early 20 century)]. In V. Mochalova, et al. (Eds.), Ot Biblii do postmoderna: stati po istorii evreiskoi kultury [From the Bible to postmodern: articles on the history of Jewish culture] (pp. 196-203). Moscow: Knizhniki [in Russian].
  17. Golovashchenko, S. I. (2009b). Z istorii literaturnoi krytyky Biblii u Kyivskii dukhovnii akademii: Yakym Olesnytskyi ta yoho “Ritm i metr vetkhozavetnoi poezii” [On the history of Biblical Literary criticism in Kyiv Theological Academy: Joachim Olesnitsky and his “Rhythm (Rhyme) and metre of the Old Testament poetry”]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofiia ta relihiieznavstvo, 89, 54-59 [in Ukrainian].
  18. Ivanitckii, V. F. (1912). O proiskhozhdenii iudeiskogo ellinizma Aleksandrii [On the origin of the Jewish Hellenism of Alexandria]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 2, 253-269 [in Russian].
  19. Izvlechenie iz zhurnalov Soveta Kievskoi dukhovnoi akademii za 1911-1912 uchebnyi god [Extract from the journals of the Council of the Kyiv Theological Academy for the 1911-1912 academic year]. (1912). Kyiv: Printing house “Petr Barskii v Kieve” [in Russian].
  20. Katsis, L. F. (1995). “Delo Beilisa” v kontekste “Serebrianogo veka” [“Beilis affair” in the context of “Silver age”]. In V. Z. Rogovin (Ed.), Delo Beilisa [Beilis Affair] : in 3 parts (pp. 412-434)]. Moscow - Jerusalem: Gesharim [in Russian].
  21. Khoinatckii, A. F. (1869). Novyi fakt po vesma davnemu i tiazhkomu obvineniiu na evreev. (Iz dela ob urezannom iazyke na Volyni, 1833 goda) [A new fact of a very long and hard blame on Jews. (From the case of a cut tongue in Volyn, 1833)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 7, 66-95 [in Russian].
  22. Kuzmina, S. L. (2015). Adrian (Demydovych Oleksandr Andriiovych). In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819-1924 [Kyiv Theological Academy in names: 1819-1924] : encyclopedy in 2 vol. Vol. 1: A-K (pp. 410-412). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
  23. Kuzmina, S. L. (2017a). Synkevych Fedir Mykolaiovych. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819-1924 [Kyiv Theological Academy in names: 1819-1924] : encyclopedy in 2 vol. Vol. 2: L-Ya (pp. 557-559). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian]. Kuzmina, S. L. (2017b).
  24. Flavian (Horodetskyi Mykola Mykolaiovych). In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819-1924 [Kyiv Theological Academy in names: 1819-1924] : encyclopedy in 2 vol. Vol. 2: L-Ya (pp. 747-750). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
  25. Makkaveiskii, N. K. (1901). Vospitanie u vetkhozavetnykh evreev [Upbringing of the Old Testament Jews]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 5, 117-142 [in Russian].
  26. Makkaveiskii, N. K. (1903). Drevneevreiskaia shkola. K istorii vospitaniia u drevnikh evreev posle plena Vavilonskogo [Hebraic school. To the history of education of the ancient Jews after the Babylonian captivity]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 9, 3-48 [in Russian].
  27. Malyshevskii, I. G. (1866). Veruiut li nyneshnie evrei v prishestvie Messii? [Do the contemporary Jews believe in the coming of the Messiah?]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 5, 112-119 [in Russian].
  28. Menzhulin, V. I. (2004). Drugoi Sikorskii: neudobnye stranitcy istorii psikhiatrii [Another Sikorsky: inconvenient pages of the history of psychiatry]. Kyiv: Sfera [in Russian].
  29. Menzhulin, V. I. (2016). Relihiia u zhytti psykhiatra: za materialamy biohrafii pochesnoho chlena Kyivskoi dukhovnoi akademii Ivana Sikorskoho [Religion in the life of a psychiatrist: based on the materials of the biography of Ivan Sikorsky, the honorary member of the Kyiv Theological Academy]. In M. Tkachuk (Ed.), Biohrafichnyi pidkhid u vyvchenni istorii ta spadshchyny Kyivskoi dukhovnoi akademii [Biographical approach in the study of history and heritage of Kyiv Theological Academy] (pp. 122-143). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
  30. Nikitin, A. V. (1891). Sinagogi iudeiskie, kak mesta obshchestvennogo bogosluzheniia [Prodolzhenie] [Jewish synagogues, as places of public worship [Continuation]]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 7, 436-495 [in Russian].
  31. Olesnitckii, A. A. (1871). Drevneevreiskaia muzyka i penie (Okonchanie) [Hebraic music and singing (Ending)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 12, 368-417 [in Russian].
  32. Olesnitckii, A. A. (1885). Dokumenty novogo natcionalnago iudeiskogo religioznogo dvizheniia v Iuzhnoi Rossii [Documents of the New National Jewish Religious Movement in Southern Russia]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 1, 110-117 [in Russian].
  33. Ornatskii, F. S. (1897). Istoriia religii. Ocherk pervobytnykh verovanii i kharakter velikikh religioznykh sistem. A. Menzisa, prof. universiteta S.-Andriu v Shotlandii. Perevod s angliiskago M. Chopinskoi. Sankt-Peterburg: Izd. Pavlenkova, 1897 [History of religion. A sketch of primitive religious beliefs and practices, and of the origin and character of the great systems. By A. Menzies, Prof. of the Saint Andrew University in Scotland. Translated from English by M. Chopinskaya. Published by Pavlenkov, Saint Petersburg, 1897]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 5, 129-146 [in Russian].
  34. Pevnitskii, V. F. (1862). Kriki narodnoi iudeiskoi tolpy pered sudom Pilata [The screams of the Jewish crowd in front of Pilate’s court]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 3, 360-376 [in Russian].
  35. Posnov, M. E. (1903). Vzaimodeistvie dvukh faktorov v istorii izrailskago naroda - bozhestvennogo i chelovecheskago [The interaction of two factors in the history of the Israeli people - the divine and human]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 6, 333-352 [in Russian].
  36. Posnov, M. E. (1904). K kharakteristike vnutrennei zhizni posleplennogo iudeistva (Prodolzhenie) [To the specification of the inner life of Jews after the captivity (Continuation)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 10, 281-310 [in Russian].
  37. Posnov, M. E. (1905). K kharakteristike vnutrennei zhizni posleplennogo iudeistva (Prodolzhenie) [To the specification of the inner life Jews after the captivity (Continuation)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 3, 360-404 [in Russian].
  38. Russkie uchenye o evreiskom verouchenii. Zakliucheniia prof. P. K. Kokovtcova, P. V. Tikhomirova i I. G. Troitckogo na protcesse Beilisa [Russian scientists on the Jewish creed. The conclusions of prof. P. K. Kokovtsov, P. V. Tikhomirov and I. G. Troitsky at the Beilis trial]. (1914). St. Petersburg: Tipografiia L. Ya. Ganzburga [in Russian].
  39. Rybinskii, V. P. (1901). Istoricheskii ocherk lzhemessianskikh dvizhenii v iudeistve [A historical sketch of the false messianic movements in Judaism]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 9, 89-123 [in Russian].
  40. Sikorskii, I. A. (1897). Alkogolizm i piteinoe delo [Alcoholism and alcohol business]. Kyiv: Tipografiia tovarishchestva I. N. Kushnerev i K° [in Russian].
  41. Stelletckii, N. S. (1892). Brak u drevnikh evreev (Prodolzhenie) [Marriage of the Ancient Jews (Continuation)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 10, 225-260 [in Russian].
  42. Stepanov, S. A. (1995). Delo Beilisa [Beilis affair]. In V. Z. Rogovin (Ed.), Delo Beylisa [Beilis Affair ]: in 3 parts (pp. 351-411). Moscow - Jerusalem: Gesharim [in Russian].
  43. Tager, A. S. (1934). Tcarskaia Rossiia i delo Beilisa [Tsarist Russia and Beilis affair]. Moscow: Sovetskoe zakonodatelstvo [in Russian].
  44. Tikhomirov, P. V. (1907a). 1) Garold Geffding. Sovremennaia filosofiia. Perevod s nemetckogo... - 2) Garold Geffding. Sovremennye filosofy. Lektcii, chitannye v Kopengagenskom Universitete oseniu 1902 g. Perevod s datskogo... [1) Harold Höffding. Modern Philosophy. Translation from German... - 2) Harold Höffding. Modern Philosophy. Lectures delivered at the Copenhagen University in the autumn of 1902. Translation from Danish...]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 5, 121-131 [in Russian].
  45. Tikhomirov, P. V. (1907b). Kuno Fisher (umer 21 iiunia) [Kuno Fischer (died on June 21)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 8, 617-640 [in Russian].
  46. Tkachuk, M. L. (2017a). Pavlo (Preobrazhenskyi Pavlo Hryhorovych). In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819-1924 [Kyiv Theological Academy in names: 1819-1924] : encyclopedy in 2 vol. Vol. 2: L-Ya (pp. 354-357)]. Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
  47. Tkachuk, M. L. (2017b). Tarasevych Isaakii Hryhorovych. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819-1924 [Kyiv Theological Academy in names: 1819-1924] : encyclopedy in 2 vol. Vol. 2: L-Ya (pp. 647-648). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
  48. Tkachuk, M. L. (2017c, May 19-20). Kyivska dukhovna akademiia: vidnaity zahublenu lanku (rozmovu viv Roman Hryvinskyi; fot. Artema Slipachuka) [Kyiv Theological Academy: to find the lost link (interviewed by Roman Hryvinskyi; photo by Artem Slipachuk)]. Den, 83-84, 14-15. Retrieved from https://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo-intervyu/kyyivska-duhovna-akademiya-vidnayty-zagublenu-lanku [in Ukrainian].
  49. Tkachuk, M. L. (2017d, May 26-27). Kyivska dukhovna akademiia: vidnaity zahublenu lanku-2 (rozmovu viv Roman Hryvinskyi; fot. Artema Slipachuka) [Kyiv Theological Academy: to find the lost link (interviewed by Roman Hryvinskyi; photo by Artem Slipachuk)]. Den, 88-89, 14-15. Retrieved from https://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo-intervyu/kyyivska-duhovna-akademiya-vidnayty-zagublenu-lanku-2 [in Ukrainian].
  50. Tkachuk, M. L., & Golovashchenko, S. I. (2015). Hlaholiev Oleksandr Oleksandrovych. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819-1924 [Kyiv Theological Academy in names: 1819-1924] : encyclopedy in 2 vol. Vol. 1: A-K (pp. 372-378). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].
  51. V-nov, A. (1868). Iudeiskii narod i iudeistvo v period obrazovaniia Talmuda (s 70 po 500 g. do R. Kh.) [The Jewish people and Judaism during the formation of the Talmud (from 70 to 500 BC)]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 2, 221-268 [in Russian].
  52. Yakovenko, N. (2017). U poshukakh Novoho neba: Zhyttia i teksty Yoanykiia Galiatovskoho [In search of a new heaven: life and texts of Ioanikii Galiatovskii]. Kyiv: Laurus; Krytyka [in Ukrainian].
  53. Z. (1900). K voprosu o borbe s narodnym pianstvom. (Bibliograficheskii ocherk) [On the issue of struggle against people’s hard drinking. (Bibliographical outline)]. Podolskie eparkhialnye vedomosti, 11 (Ch. neofitc.), 251-261 [in Russian].
  54. Zyrianov, P. N. (1989). Tcerkov v period trekh rossiiskikh revoliutcii [Church in the period of three Russian revolutions]. In Russkoe pravoslavie: vekhi istorii [Russian Orthodoxy: milestones of history] (pp. 381-437). Moscow: Politizdat [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Menzhulin, V. (2018). На шляху до християнсько-юдейського діалогу: за матеріалами публікацій у журналі «Труды Киевской духовной академии» (1860–1917). Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство, 1, 65–78. https://doi.org/10.18523/2617-16781141919