DOI: https://doi.org/10.18523/2617-16782153211

Амбівалентність ролі «автора» у фотографічному зображенні

Yuliia Petruk

Анотація


У статті розглянуто питання авторства у творенні фотографічного зображення. Метою авторки було показати, як фотографія, завдяки технічним чинникам, проблематизує роль автора і витісняє його у «тінь» зображення. Теоретичною базою дослідження стали праці Сьюзен Зонтаґ, Вілема Флюссера, Рудольфа Арнхейма, Ернста Ґомбріха. У цьому дослідженні шлях аналізу було визначено оптико-фізичним аспектом фотографії, історією розвитку техніки, а також порівняльним аналізом живопису і фотографії. В результаті було обґрунтовано амбівалентність статусу автора у фотографічному зображенні. Хоча кожне зображення є творінням людини, тобто має свого автора, у фотографії автор відходить на другий план. У процесі споглядання світлин ім’я автора фотографії, незалежно від його претензій, ігнорується, адже фотографія, зберігаючи функцію об’єктивного документування, «незацікавлено» фіксує будь-які події. Водночас факт, що будь-яке фотографічне зображення є продуктом творчої діяльності людини, відхиляє можливість тотального заперечення автора. Але саме технічне виробництво фотографії робить роль автора амбівалентною.

Ключові слова


автор; фотограф; фотографія; фотографічний образ; мистецтво; техніка

Повний текст:

PDF

Посилання


Arnheim, R. (1974). On the Nature of Photography. Critical inquiry, 1 (1), 149–161. Retrieved from http://home.fa.utl.pt/~cfig/Anima%E7%E3o%20e%20Cinema-/Fotografia/Arnheim%20%20On%20the%20Nature%20of%20Photography.pdf.

Barthes, R. (1968). La mort de l’auteur. Manteia, 5, 61–67. Retrieved from https://monoskop.org/images/3/38/Barthes_Roland_1968_1984_La_mort_de_l_auteur.pdf [in French].

Doble, R. (2013). A Brief History of Light & Photography. ResearchGate. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/265612332_A_Brief_History_-of_Light_Photography.

Flusser, V. (2013). Towards a philosophy of photography. Reaktion Books.

Foucault, M. (1969). Qu’est-ce qu’un auteur? Société Française de Philosophie. Retrieved from http://1libertaire.free.fr/MFoucault349.html [in French].

Galal, A. M. (2016). An Analytical Study on the Modern History of Digital Photography. International Design Journal, 26 (58), 203–215. Retrieved from http://www.journal.faa-design.com/pdf/6-2-amr.pdf.

Gatton, M., & Carreon, L. (2012) Projecting projection: a statistical analysis of cast-light images. Pleistocene Coalition News, 4 (4), 1–3. Retrieved from http://ple-istocenecoaliti-on.com/newsletter/july-august2012.pdf.

Gombrich, E. H. (2006). The Story of Art. London: Phaidon Press.

Hill, S. (2013, August 11). From J-Phone to Lumia 1020: A complete history of camera phone. Digital Trends. Retrieved from https://www.digitaltrends.com/-mobile/camera-phonehistory/.

Ihde, D. (Ed.). (2003). Philosophy of technology: the technological condition: an anthology. Oxford: Wiley-Blackwell.

Sontag, S. (2005). On Photography. RosettaBooks, LLC.

Verbeek, P. P. (2006). Materializing morality: Design ethics and technological mediation. Science, Technology, & Human Values.

Videla, D. (2007, May 29). Through the Magnifying Glass: Painters or Photographers? Zonezero. Retrieved from http://v2.zonezero.com/index.php-?option-=com_content&view=article&id=866%3Athrough-the-magnifying-glass-painters-orphotographers&catid=6%-3Abook-reviews〈=en.

Woodward, S. (2007, May 11). Russell Kirsch: The man who taught computers to see. OregonLive. Retrieved from https://www.oregonlive.com/living/index.ssf-/2007/05/russell_kirsch_the_man_who_tau.html.






Copyright (c) 2018 Yuliia Petruk

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.