Рукопис Памфіла Юркевича «Философия неоплатоническая»: джерелознавчий аналіз
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-16782153213Ключові слова:
Памфіл Юркевич, Плотін, неоплатонізм, християнський платонізм, академічна філософія, Київська духовна академія, рукописна спадщинаАнотація
У статті вперше в історико-філософській літературі здійснено аналіз рукопису «Философия неоплатоническая» з архіву Памфіла Даниловича Юркевича (1826–1874), що зберігається в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. На підставі дослідження додаткових архівних джерел (зокрема програм лекцій П. Д. Юркевича, прочитаних у Київській духовній академії в 1850-х – на початку 1860-х рр.) автор наводить докази на користь атрибуції цього рукопису як автографа мислителя, датування рукопису близько 1856 р. та дидактичного характеру його тексту. Як з’ясовано у статті, зазначений рукопис містить оригінальний конспективний виклад філософії неоплатонізму, що належить до лекційних матеріалів із курсу історії давньої філософії, укладених П. Д. Юркевичем у київський період творчості. Розкриваючи зміст рукопису, автор акцентує увагу на здійсненому Юркевичем аналізі ідей Плотіна щодо процесу виникнення світу з Єдиного та значення філософії в істинному пізнанні. Шляхом порівняння Юркевичевого рукопису «Философия неоплатоническая» з однією з його програмних праць «Идея» (1859) у статті простежено процес формування християнсько-платонічного філософського світогляду мислителя та з’ясовано вагому роль аналізованого першоджерела у процесі засвоєння ним філософії Плотіна, а також загалом філософської традиції платонізму.
Матеріал надійшов 17.08.2018
Завантаження
Посилання
- Abramov, A. І. (1995). Problemy realizma, metafiziki i platonizma v filosofskom tvorchestve P. D. Iurkevicha [Problems of Realism, Metaphysics and Platonism in P. D. Yurkevych`s philosophical herritage]. In Spadshchyna Pamfila Yurkevycha: svitovyi ta vitchyznianyi kontekst [The Heritage of P. Yurkevich: global and local context] (р. 16–30). Kyiv: Publishing house “KM Academia” [in Russian].
- Brandis, Сh. (1866). Handbuch der Geschichte der Griechisch-Romischen Philosophie. Dritten Theils zweite Abtheilung. Berlin: G. Reimer [in German].
- Brucker, I. (1788). Kriticheskaia istoriia filosofii sluzhashchaia rukovodstvom k priamomu poznaniiu uchenoi istorii izdannaia v polzu obuchaiushchegosia rossiiskogo iunoshestva [Critical History of Philosophy for Schooled Russian Youth]. Moscow: Universitetskaia tipografiia N. Novikova [in Russian].
- Delo o podgotovke i provedenii ekzamenov studentov akademii v iiune 1852 g. Vtoraia polovina 1851/52 goda [Case of Preparation and Examination Conduct for Academy Students in June 1852. Second half 1851/52 year]. (1852). (F. 711, оp. 1, № 3617). Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, Kyiv [in Russian].
- Delo o podgotovke k provedeniiu ispytanii studentov akademii v dekabre 1856 g. [Case of Preparation for Examination Conduct of Students in December 1856]. (1856). (F. 711, оp. 1, № 3092). Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, Kyiv [in Russian].
- Dodds, E. R. (1928). The Parmenides of Plato and the Origin of Neoplatinic "One". The Classical Quarterly, 22 (3/4), 129–142.
- Hadot, P. (1991). Plotin ili prostota vzgliada [Plotinus or the Simplicity of Vision]. Moscow: Greko-latinskii kabinet Iu. A. Shichalina [in Russian].
- Hryhorieva, N. (2000). Storinkamy Yurkevychevykh rukopysiv: "Mify Platona pro liudsku dushu" [Across the Pages of Yurkeviches’ Manuscripts: Plato’s Myths on Human Soul]. Mahisterium. Istoryko-filosofski studii, 3, 82–91 [in Ukrainian].
- Istoriia filosofii (n. d.) [History of Philosophy]. (F. 301 (KDA) 356 L. (Muz 818 b). Prilozhenie k № 1). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Kirchner, C. (1854). Die Philosophie des Plotin. Halle: H. W. Schimdt [in German].
- Lebedev, A. (1916). Rukopisi Tserkovno-arkheologicheskogo muzeia imperatorskoi Kievskoi dukhovnoi akademii [Manuscripts of Church-Archeological Museum of Emperor’s Kiev Theological Academy]. Saratov: Jelektrotipografija "Volga". [in Russian].
- Pietsch, R. (1992). Beiträge zur Entwicklung der Philosophie bei den Ostslawen im 19. Jahrhundert – Pamfil D. Jurkevyč (1826–1874). Ulm: Humboldt-Studienzentrum Universität Ulm [in German].
- Reinhold, E. (1836). Lehrbuch der Geschichte der Philosophie. Jena [in German].
- Richter, A. (1867). Die Theologie und Physik des Plotin. Halle: H. W. Schmidt [in German].
- Ritter, H. (1834). Geschichte der Philosophie Alter Zeit. Vierter Teil. Hamburg [in German].
- Schwegler, A. (1859). Geschichte der Griechischen Philosophie. Tübingen [in German].
- Shichalin, Iu. (2007). O nekotorykh chertakh filosofii Plotina (vvodnye zamechaniia k pervym 11 traktatam) [On some aspects of philosophy of Plotinus (introductory remarks to first 11 treatises)]. In Plotini Operum I – XI (s. 7–50). Moscow: Greko-latinskii kabinet Iu. A. Shichalina [in Russian].
- Shpet, G. G. (1990). Filosofskoe nasledie P. D. Iurkevicha. K sorokaletiiu so dnia smerti. [Philosophical Heritage of P. D. Yurkevich. Towards 40th Anniversary of his death]. In Iurkevich P. D. Filosofskie proizvedeniia [Yurkevich P. D. Philosophical Works] (s. 578–638). Moscow: Pravda [in Russian].
- Sigwart, H. (1844). Geschichte der Philosophie vom allgemeinen wissenschaftlichen und geschichtlichen Standpunkt. Stuttgart [in German].
- Tennemann, W. (1807). Geschichte der Philosophie. Sechster Band. Leipzig [in German].
- Tikholaz, A. (2003). Platon i platonizm v russkoi religioznoi filosofii vtoroi poloviny XIX nachala XX vekov [Plato and Platonism in Russian Religious Philosophy in Second Half of XIX – Beginning of XX century]. Kyiv: ViRa "Insait". [in Russian].
- Tkachuk, M. (1999). Pamfil Yurkevych i yoho rukopysna spadshchyna [Pamfil Yurkevych and his manusctipt herritage]. In Pamfyl Yurkevych. Z rukopysnoi spadshchyny [Pamfil Yurkevych. From manuscript herritage] (s. 7–14). Kyiv: Publishing house “KM Academia”, Universytetske vydavnytstvo "Pulsary" [in Ukrainian].
- Tkachuk, M. (2001). O rukopisnom nasledii Pamfila Iurkevicha [On manuscripts of Pamfil Iurkevich]. Voprosy filosofii, 7, 113–119 [in Russian].
- Vvedenie v filosofiiu (n. d.) [Intoduction to Philosophy]. (F. 301 (KDA), 356 L. (Muz. 818 b), № 1). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Yurkevich, P. D. (1856). Mify Platona o chelovecheskoi dushe [Plato’s Myths on Human Soul]. (F. 301 (KDA) 353 L. (Muz. 818 b) № 12). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Yurkevich, P. D. (n. d.) Filosofiia neoplatonicheskaia [Neoplatonic Philosophy]. (F. 301 (KDA) 353 L. (Muz. 818 b) №12). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].
- Yurkevich, P. D. (1990). Ideia [Idea]. In Iurkevich P. D. Filosofskie proizvedeniia [Yurkevich P. D. Philosophical works] (s. 9–68). Moscow: Pravda [in Russian].
- Zeller, E. (1883). Grundriss der Geschichte der Griechischen Philosophie. Leipzig: Fues’s Verlag (R. Reisland) [in German].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Anna Pylypiuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).