DOI: https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.4.17-29

Викривальне богослов’я у Київській духовній академії: завдання та змістовне наповнення лекційних курсів (1823–1869 рр.)

Volodymyr Bureha

Анотація


Статтю присвячено історії упровадження та еволюції у Київській духовній академії викривального (полемічного) богослов’я. Автор показує, яке місце займала полеміка з іншими релігіями та іншими християнськими конфесіями в навчальному плані Київської духовної академії після впровадження в Києві Статуту духовних училищ 1808–1814 рр. У статті розглянуто змістовне наповнення лекційних курсів архієпископа Смарагда (Крижановського), архімандрита Антоніна (Капустіна), єпископа Сильвестра (Малеванського), Пилипа Терновського та єпископа Августина (Гуляницького). Автор показує, як змінювалося змістовне наповнення викривального богослов’я залежно від загальної ситуації в духовній освіті в Російській імперії. Зокрема, схарактеризовано зміни, які відбулись у навчальному плані Київської духовної академії у 1840-х рр. з ініціативи обер-прокурора Св. Синоду Миколи Протасова. Автор звертає увагу і на особисті вподобання професорів, які знайшли відбиток у їхніх програмах із викривального богослов’я. Зокрема, єпископ Сильвестр (Малеванський) суттєво розширив у своєму курсі полеміку з новітніми філософськими течіями, які опонували християнству. Натомість Пилип Терновський та єпископ Августин (Гуляницький) активно використовували історичний метод, у результаті чого їхні курси лекцій являли собою, радше, історію полеміки Православної Церкви з різними її опонентами. У 1860-х рр., коли в Російській імперії готувалася масштабна реформа духовної освіти, в Київській духовній академії була поширена думка про необхідність докорінного перегляду концепції викладання викривального богослов’я. При цьому окремі професори навіть виступали за скасування викривального богослов’я як самостійної дисципліни та за приєднання його до курсу церковної історії.

Ключові слова


Київська духовна академія; Православна Церква; Католицька Церква; протестантизм; духовна освіта; викривальне богослов’я; архієпископ Смарагд (Крижановський); архієпископ Інокентій (Борисов); архімандрит Антонін (Капустін); єпископ Сильвестр (Малеванський); Пилип Терновський

Повний текст:

PDF

Посилання


Bogdanova, T. A. (2015). “La ... igraiu rol’ kontsentricheskogo kruga”. K 200-letiiu so dnia rozhdeniia arkhimandrita Antonina (Kapustina) (1817–1894). [“I... play the role of a concentric circle.” On the 200th anniversary of the birth of Archimandrite Antonin (Kapustin) (1817–1894)]. In Sviataia Zemlia. Istorikokul’turnyi illiustrirovannyi al’manakh. Vyp. 2. Kiev i Kievskaia dukhovnaia akademiia v zhizni arkhimandrita Antonina (Kapustina). Chast’ 1. Akademicheskoe bratstvo: sotrapezniki i nastavniki (s. 13–78). Russkaia Dukhovnaia Missiia v Ierusalime, 2015 [in Russian].

Burega, V. V. (2013). Sil’vestr (Stoichev), igumen. Dogmaticheskoe bogoslovie v Kievskoi dukhovnoi akademii [The Dogmatic Theology at the Kiev Theological Academy]. In Pravoslavnaia entsiklopediia (Tom 33, s. 116–121). Moskva: TsNTs «Pravoslavnaia entsiklopediia» [in Russian].

Dogmaticheskie poslaniia pravoslavnykh ierarkhov XVII–XIX vekov o pravoslavnoi vere [Dogmatic Epistles of Orthodox Hierarchs of the XVII–XIX Centuries about the Orthodox Faith]. (1995). Sviato-Troitskaia Sergieva Lavra [in Russian].

Dva pis’ma arkhimandrita Antonina (Kapustina) episkopu Makariiu (Bulgakovu). 1851, 1861 gg. [Two letters from Archimandrite Antonin (Kapustin) to Bishop Macarius (Bulgakov). 1851, 1861]. (2015). V Sviataia Zemlia. Istoriko-kul’turnyi illiustrirovannyi al’manakh. Vyp. 2. Kiev i Kievskaia dukhovnaya academia

Duhovnaia akademiia v zhizni arkhimandrita Antonina (Kapustina). Chast’ pervaia. Akademicheskoe bratstvo: sotrapezniki i nastavniki (s. 208–215). Russkaia Dukhovnaia Missiia v Ierusalime [in Russian].

Isaev, S. A. (2000). Eresi i raskoly v rannem liuteranstve [Heresies and schisms in early Lutheranism]. St. Petersburg: Svetoch [in Russian].

Iudin, Aleksei (sost.). (2005). Pravoslavie i katolichestvo: ot konfrontacii k dialogu. Hrestomatija [Orthodoxy and Catholicism: from confrontation to dialogue. Chrestomathy]. Moskva: Biblejsko-bogoslovskij institut sv. apostola Andreja [in Russian].

Kuzmina, S. L. (2015). Amvrosii (Lototskyi), arkhimandryt. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kyiv Theological Academy in Names: 1819–1924]: encyclopedia in 2 vol. Vol. 1: A–K (pр. 101–103). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].

Kuzmina, S. L. (2016a). Malyshevskyi Ivan Hnatovych. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kyiv Theological Academy in Names: 1819–1924]: encyclopedia in 2 vol. Vol. 2: L–Ya (pр. 133–136). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].

Kuzmina, S. L. (2016b). Smarahd (Kryzhanovskyi), arkhiiepyskop. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kyiv Theological Academy in Names: 1819–1924]: encyclopedia in 2 vol. Vol. 2: L–Ya (pр. 579–581). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].

Malyshevskii, I. (1869). Istoricheskaia zapiska o sostoianii akademii v minuvshee piatidesiatiletie [Historical note on the condition of the Academy over the past fifty years]. In Piatidesiatiletnii iubilei Kievskoi Dukhovnoi Akademii. 28-go sentiabria 1869 goda (s. 64–138). Kiev: Tipografiia Kievo-Pecherskoi lavry [in Russian].

Men’, A., protoierei (2002). Bibliologicheskii slovar’ [Bibliological dictionary]. Tom tretii. Moskva: Fond imeni Aleksandra Menia [in Russian].

Nastavleniia po klassu oblichitel’nogo bogosloviia i tserkovnogo krasnorechiia, prepodannye v Kievskoi dukhovnoi akademii. Prinadlezhit k chislu knig protoiereia Afanasiia Lototskogo. 1827 goda dekabria 8 dnia. (F. 160. Spr. 26552) [Instructions on the class of accusatory theology and church eloquence, taught at the Kiev Theological Academy. Belongs to the archpriest Athanasius Lototsky. 8th of December 1827] (F. 160. Spr. 26552). Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, Kyiv [in Russian].

Obozrenie urokov istolkovatel’nogo i oblichitel’nogo bogosloviia, prepodannykh studentam vysshego otdeleniia Kievskoi dukhovnoi akademii v techenie 1845/6 i 1846/7 uchebnykh godov. 1847 g. [Review of the lessons of hermeneutic and accusatory theology, taught to students of the highest department of the Kiev Theological Academy during the 1845/6 and 1846/7 academic years. 1847] (F. 711. Op. 1. Spr. 2730. Ark. 68–74). Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, Kyiv [in Russian].

Otchet o sostoianii Kievskoi dukhovnoi akademii za 1889–1890 uchebnyi god. [The report on the condition of the Kiev Theological Academy for the 1889–1890 academic year]. (1890). Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 11, 484–534 [in Russian].

Pevnitskii, V. F. (1867). Po voprosu o preobrazovanii dukhovnykh akademii [On the subject of the transformation of theological academies]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 5, 253–291 [in Russian].

P[opo]v, N. V. (1907). Kalikst Georg. In Glubokovskii N. N. (red.), Pravoslavnaia bogoslovskaia entsiklopediia. T. 8. (Stlb. 24–27). St. Petersburg: Tipografiia “Rossiia” [in Russian].

Posluzhnoi spisok nachal’nika Russkoi Dukhovnoi Missii v Ierusalime arkhimandrita Antonina za 1888 god s pravkami arkhimandrita Antonina [Achievement list of the Chief of the Russian Ecclesiastical Mission in Jerusalem, Archimandrite Antonin, in 1888, edited by Archimandrite Antonin]. (2012). In Sviataia Zemlia. Istoriko-kul’turnyi illiustrirovannyi al’manakh. No 1: Iubileinyi vypusk “Russkaia Palestina: liudi i sud’by”. K 165-letiiu Russkoi Dukhovnoi Missii v Ierusalime. Chast’ 1 (s. 135–139). Moskva: OOO “Arkaim” [in Russian].

Proekt Ustava dukhovnykh uchilishch [Project of Statute of theological schools]. (1823). Chast’ 1. St. Petersburg: Tipografiia V. Plavil’shchikova [in Russian].

Programma po oblichitel’nomu bogosloviiu bakalavra ieromonakha Antonina. 1849 g. [Program in Accusatory Theology by Bachelor Hieromonk Antonin. 1849]. (F. 711. Op. 1. Spr. 2981.

Ark. 41–49). Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, Kyiv [in Russian].

Programma po oblichitel’nomu bogosloviiu bakalavra ieromonakha Sil’vestra. 1862 g. [Program of Accusatory Theology by Bachelor Hieromonk Sylvestre. 1862]. (F. 711. Op. 1. Spr. 4861.

Ark. 62–65). Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, Kyiv [in Russian].

Programma po oblichitel’nomu bogosloviiu bakalavra Filippa Ternovskogo. 1863 g. [Program in accusatory theology by bachelor Philip Ternovsky. 1863]. (F. 711. Op. 1. Spr. 4861. Ark. 108–110). Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, Kyiv [in Russian].

Programmy lektsii po oblichitel’nomu bogosloviiu za 1865–1869 gg. [Programs of lectures on accusatory theology for the years 1865–1869]. (F. 711. Op. 3. Spr. 703. Ark. 1–15). Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, Kyiv [in Russian].

Schubert, Johann Ernst (1756). Institutiones Theologiae Polemicae. Pars prima et pars secunda. Jenae: Croecker. Editio secundo et emendatior.

Schubert, Johann Ernst (1758). Institutiones Theologiae Polemicae. Pars quarta. Jenae: Croecker.

Schubert, Johann Ernst (1761). Institutiones Theologiae Polemicae. Pars tertia. Jenae: Croecker. Editio secundo et emendatior.

Sukhova, N. Iu. (2006). Uchastie Sviatitelia Filareta (Drozdova) v razvitii akademicheskogo bogosloviia XIX veka [Participation of St. Philaret (Drozdov) in the development of the 19th century academic theology]. In Filaretovskii al’manakh. Vyp. 2 (s. 46–71). Moskva: PSTGU [in Russian].

Titlinov, B. V. (1908). Dukhovnaia shkola v Rossii v XIX stoletii [Theological school in Russia in the XIX century]. Vypusk pervyi (Vremia Komissii dukhovnykh uchilishch). Vil’na: Tipografiia “Russkii pochin” [in Russian].

Titlinov, B. V. (1909). Dukhovnaia shkola v Rossii v XIX stoletii [Theological school in Russia in the XIX century]. Vypusk vtoroi (Protasovskaia reforma i reformy 60-kh godov). Vil’na: Tipografiia “«Artel» pechatnogo dela” [in Russian].

Titov, F. I. (red.). (1915). Akty i dokumenty, otnosiashchiesia k istorii Kievskoi akademii [Acts and documents relating to the history of the Kiev Academy]. Otdelenie III (1796–1869). T. 5 (1819–1869). Kiev: Tipografiia I. I. Chokolova [in Russian].

Tkachuk, M. L. (2016a). Mykhail (Monastyrov), iieromonakh. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kyiv Theological Academy in Names: 1819–1924]: encyclopedia in 2 vol. Vol. 2: L–Ya (p. 212–213). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].

Tkachuk, M. L. (2016b). Sylvestr (Malevanskyi), yepyskop. In M. L. Tkachuk, V. S. Briukhovetskyi (Eds.), Kyivska dukhovna akademiia v imenakh: 1819–1924 [Kyiv Theological Academy in Names: 1819–1924]: encyclopedia in 2 vol. Vol. 2: L–Ya (рp. 546–550). Kyiv: Publishing house “Kyievo-Mohylianska akademiia” [“Kyiv-Mohyla Academy”] [in Ukrainian].

Ustav i shtat Dukhovnykh akademii, Vysochaishe utverzhdennye 30 maia 1869 goda [Statutes and staff of the Theological Academies approved by the Supreme on May 30, 1869]. (1869). St. Petersburg: Sinodal’naia tipografiia [in Russian].

Veber, Maks (2006). Izbrannoe: Protestantskaia etika i dukh kapitalizma [Selected: Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism]. Moskva: Rossiiskaia politicheskaia entsiklopediia [in Russian].

Voronov, A. (1867). Zametki po voprosu o preobrazovanii dukhovnykh akademii [Notes on the Transformation of Theological Academies]. Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 5, 292–303 [in Russian].

Vospominanie o preosviashchennom Innokentii (Borisove), kak rektore KDA [Memories of the Right Reverend Innocent (Borisov), as the Rector of KDA]. (1895). Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii, 4, 627–648 [in Russian].






Copyright (c) 2019 Volodymyr Bureha

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.